מסע הצלב נמשך

סרטו השערורייתי של מל גיבסון המתאר את צליבתו של ישו ייצא בקרוב גם כספר

"הפסיון של ישו", סרטו האולטרה-נוצרי של מל גיבסון עורר שערעוריה אדירה עוד בטרם הושלמו צילומיו. לעגלת הסערה התקשורתית עומד לקפוץ עכשיו גם ספר תואם, שיראה אור ביום בו יצא הסרט לאקרנים בארה"ב, ה-25 לפברואר 2004.

הסרט "הפסיון של ישו" (ששמו שונה לאחרונה, מכיוון שהזכויות על השם "פסיון" כבר נרכשו עבור סרט אחר) בכיכובם של ג'יימס קוויזל (בתור ישו) ומוניקה בלוצ'י (כמריה מגדלנה), עוסק בשתיים עשרה השעות האחרונות לחייו של ישו ומכיל תאורים גרפיים של עינוייו. תיאולוגים ואנשי דת, נוצרים ויהודיים כאחד, הביעו מחאה נמרצת כנגד הסרט שמכיל, לדבריהם, מסרים אנטישמיים. על פי התסריט של מל גיבסון, שביים את הסרט והיה שותף לכתיבה, היהודים בנו את הצלב של ישו בבית המקדש, עינו אותו ומימנו את הצליבה מכספם.

הסרט נתפס כמציג את דעותיו הפונדמנטליסטיות של גיבסון, ואת הטענה שהיהודים הם האחראים הבלעדיים על מותו של ישו, סברה שבוטלה על ידי האפיפיור באופן רשמי כבר לפני כ-40 שנה. המתנגדים טוענים שגיבסון מסתמך בכלל על כתביו של מיסטיקן מהמאה ה-18 שנתקף בחזיון, ושהוא מתעלם מן הבדלי הגרסאות בבשורות השונות. גיבסון מצידו טוען שבניגוד לסרטים אחרים, העלילה שהוא מציג תואמת באופן מדויק את האמת ההסטורית, למען האמינות הסרט אפילו דובר ארמית ולטינית. עוד נמסר באמצעי התקשורת שגיבסון מספר שרוח הקודש שרתה עליו בעת הצילומים ושהוא מקווה ש"הפסיון של ישו" יצליח להחזיר אנשים אל חייק הדת.

הסערה סביב הסרט החלה למעשה בחודש מאי האחרון, כאשר התסריט הגיע לידיהם של קבוצת אנשי דת, ומאז היא התגלגלה ועוררה הדים מכל החזיתות. על כל מתנגד יימצא קתולי שמרני שמהלל את נאמנות הסרט למקורות הקדושים. לאחרונה הוקרן הסרט מול איגוד מוכרי ספרים נוצריים, שם, מן הסתם, הוא התקבל באהדה גדולה. בהוצאה הנוצרית טינדל האוס (Tyndale house) הרגישו שהסרט מדויק להפליא והחליטו להפוך אותו גם לספר.

הספר התואם יכיל צילומים מהסרט לצד ציטוטים מן הבשורות והקדמה מאת גיבסון. בטינדל האוס לא חוששים ממהומה, יש להם נסיון קודם עם ספרים שנויים במחלוקת, בעיקר עם סדרת left behind books המצליחה. left behind היא סדרה של ספרי הרפתקאות/ מדע בדיוני דתיים, שמתארים את תחייתו המחודשת של ישו וחזון אחרית הימים. הסדרה הזו כובשת את צמרת מצעד רבי המכר בארצות הברית מזה כמה שנים, ומוכרת בקצב שלא היה מבייש גם את ג'ון גרישם וג'יי קיי רולינג. לצד ההצלחה עוררה הסדרה גם ביקורת, מצד גורמים נוצריים אדוקים דווקא, מפני שהיא נתפסת כשטחית וכאנטי-קתולית.

בטינדל האוס מתכוונים לשווק את הספר החדש, שייקרא "פסיון", בחנויות הספרים הנוצריות וברשתות הגדולות כאחד. הם מצפים למכור את זכויות התרגום לעשרות מדינות נוספות ואינם מודאגים מהעובדה שחנויות בעלות צביון יהודי לא ישושו לשים ידיהם על המצרך. מההצלחה של סדרת left behind ניתן להקיש שהספר "פסיון", כמו הסרט, יזכה בוודאי לאהדה רבה בארצות הברית, שם מסתבר יש תיאבון גדול במיוחד לסיפורי אמונה נוצריים.

מה יקרה כאשר יגיעו הספר והסרט לאירופה. ספרי left behind אמנם לא זכו שם להצלחה גדולה, אבל הם אינם מכילים את החומרים הבעייתיים של גיבסון, שמעוררים חששות גדולים כל כך, לצד התלהבות דתית גדולה לא פחות.