הפרדת נכסים מהנחלה: צדק עם היורשים

הצעה להתמודדות עם החקיקה הנוקשה, לפיה בנחלה רק ילד אחד יורש את כל הזכויות הקרקעיות

סע' 114 לחוק הירושה קובע, כי נחלה במושב לא תפוצל. התוצאה הנובעת מהוראת סעיף זה היא: על הורים, בעלי נחלה במושב, לבחור מבין ילדיהם, בן או בת, אחד אשר יוגדר כ"בן ממשיך", ואליו לבדו יועברו כל הזכויות בנחלה. על הבן הממשיך לשלם לשאר היורשים תשלומי איזון, אשר אמורים לפצות אותם על הפסד חלקם בירושה.

העיקרון המוסדר בחוק ביחס לירושת נחלה חקלאית, על אף שהוא בא לשרת עיקרון חשוב של שמירה על שלמות הנחלה החקלאית כיחידה כלכלית בסיסית, יוצר בעיות קשות בהסדרת הירושה בין הילדים היורשים לבין הבן הממשיך, ובמקרים לא מעטים ישנו צורך בהתערבות בתי המשפט לצורך יישוב המחלוקות.

בעיית הבן הממשיך והיורשים כפולה ומכופלת במקום שבו, בנוסף לזכויותיו של חבר המושב בנחלתו, קיימים למושב כאגודה שיתופית גם נכסים כלכליים משותפים השייכים לכלל החברים בעלי הנחלות, כגון נדל"ן שפותח במסגרת עסקאות עפ"י החלטות ממ"י השונות, מניות בתאגידים ארציים כמו תנובה, ניר שיתופי וכי"ב.

לפני מספר ימים אושרה ונרשמה כדין, על-ידי רשם האגודות השיתופיות, אגודה שיתופית חקלאית חדשה, ייחודית וראשונית באופייה, אשר יש בה כדי להציע פתרון מסויים לבעיית הבן הממשיך. אגודה זו טומנת בחובה פתרון אף לבעיות נוספות, עליהן ארחיב בהמשך.

מושב אשר יזם עסקאות נדל"ן במסגרת החלטות ממ"י, ואשר בו 80 בעלי נחלות והוא מאופיין במשפחות מרובות ילדים, פנה לח"מ בבקשה להציע פתרון לחלוקת חלקם של בעלי הנחלות בנדל"ן של המושב, בין ילדיהם אשר לא הוגדרו כבנים ממשיכים ואשר חלקם מתגוררים בשכונת ההרחבה של המושב, וחלקם אף מחוצה לו. כמו כן נתבקש, כי הפתרון המוצע יבטיח, שההכנסות מנדל"ן יבטיחו תשלומי פנסיה של חברי המושב, והם לא יהיו חשופים לסיכונים כלכליים במסגרת פעילותו השוטפת של המושב.

הפתרון המוצע היה הקמת אגודה שיתופית חקלאית חדשה (להלן: "תאגיד הנכסים"), בה יהיו 160 מניות מייסדים, כאשר כל זוג בעלי נחלה במושב יהיה זכאים ל-2 מניות מייסדים. בנוסף, הוקמו מספר קרנות מילואים במסגרת תאגיד הנכסים, כאשר הנדל"ן השייך למושב הועבר לקרנות המילואים, כל נכס לקרן מילואים נפרדת.

פה המקום להסביר מהי "קרן מילואים". סעיף 41 לפקודת האגודות השיתופיות קובע, כי כל אגודה שיתופית רשאית ליצור קרן מילואים לחבריה, מתוך תרומות החברים או יתרת הרווחים של האגודה. הנכסים בקרן המילואים אינם נחשבים כנכסי האגודה, אלא הם מהווים נכסים המוחזקים בנאמנות עבור אותם חברים, כאשר האגודה איננה בעלת אותם נכסים אלא היא משמשת כנאמן בלבד להחזקתם וניהולם. במילים אחרות, נכס המוחזק בקרן מילואים איננו חשוף לתביעות נושים של האגודה והוא מוגן בפניהם.

לכל אחת מקרנות המילואים הונפקו 800 תעודות השתתפות, אשר משקפות את זכויותיו של בעל תעודת ההשתתפות, עפ"י חלקו באותו נכס המצוי באותה קרן, וכן את זכותו של בעל תעודת ההשתתפות לקבל מפעם לפעם את חלקו בפירות הנוצרים מאותו הנכס. כל זוג בעלי נחלה במושב קיבלו, בנוסף למניות המייסדים, גם 10 תעודות השתתפות בכל אחת מקרנות המילואים.

נקבע בתקנון האגודה, כי תעודות ההשתתפות בקרנות המילואים תהיינה סחירות, וכי כל בעל נחלה יוכל להעביר את התעודות או חלקן לילדיו או למכרן בשוק החופשי. חשוב לציין, כי המקבל או הרוכש תעודת השתתפות בקרן מילואים איננו חייב להיות חבר בתאגיד הנכסים.

לסיכום, תאגיד הנכסים, אשר כל זוג בעלי נחלה במושב קיבל 2 מניות מייסדים בו, וכן 10 תעודות השתתפות בכל אחת מקרנות המילואים שלו, פתח בפניהם אפשרויות חדשות לחלוקת הרכוש שלהם בין ילדיהם היורשים. מעתה, הבן הממשיך יקבל את הנחלה, ואילו שאר רכושם של ההורים בנכסי המושב יתחלק בין שאר הילדים ויאפשר חלוקה שוויונית וצודקת יותר.

יתרון נוסף אשר הושג במסגרת תאגיד הנכסים הינו יצירת ההגנה המשפטית מפני נושים של המושב, באופן שכל נכס משותף של המושב שהועבר לקרן מילואים של תאגיד הנכסים עבר למעשה לבעלותם הפרטית של חברי המושב, ונושים של המושב לא יוכלו לעקל או לממש אותו לצורך פירעון חובות המושב אליהם.

חשוב להדגיש, כי תאגיד הנכסים לא נועד להחליף את האגודה השיתופית במסגרתה פועלים המושב או הקיבוץ. הללו ימשיכו להחזיק בזכויות האגודה ובנכסים משותפים כגון קרקע חקלאית, מכסות ייצור, מכסות מים משותפות וכד'. כן ימשיך להתקיים במושב או בקיבוץ הוועד המקומי, אשר יטפל וירכז את כל הנושאים המוניציפאליים וכן יהיה בעל הזכויות במבנים הציבוריים, כמו בריכת השחייה, המרפאה, חדר האוכל, משרדי המזכירות, הצרכנייה וכו', במידה והללו אינם רכוש האגודה אשר ניבנו מכספיה הפרטיים.

תאגיד הנכסים, כאגודה שיתופית בעלת מרכיבים ייחודיים וחדשניים, יוכל לתת מענה לצרכים נוספים, אשר הינם תולדה של ההתפתחות הכלכלית הדינאמית והמורכבת במושבים וקיבוצים בשנים האחרונות.

משרד מימוני-שלוש מתמחה באגודות שיתופיות, בקיבוצים ובמושבים.