היבואנים: במשרד הבריאות חוששים לקחת אחריות ומעכבים בנמלים גם סוכר ושמן

יוסי שוסטק: אף אחד לא מוכן לקחת שמץ של אחריות, ולהגיד שהסחורות הייבוא בנמלים הן בסדר

"משרד הבריאות נוקט צעדים חריגים לעיכוב סחורות בנמלים, כולל תוספת בדיקות ועיכובים לסחורות שכלל אינן רגישות לסיכון בריאות הציבור, כמו סוכר ושמן. זאת, רק מתוך חשש לקחת אחריות ומתוך רצון לכסות על עצמם, לאחר פרשת רמדיה".

כך טוענים היום (א') היבואנים, המעריכים את הנזק הישיר מהעיכוב ב-300 אלף דולר ליום, בנוסף לנזקים עקיפים של אי אספקה בזמן לרשתות ולחנויות.

לדברי מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יוסי שוסטק, "אף אחד לא מוכן לקחת שמץ של אחריות, ולהגיד שהסחורות הייבוא בנמלים הן בסדר. המצב שנוצר הוא בלתי אפשרי, כי כל בעל תפקיד בשירות המזון פועל על-פי הבנתו, ומטבע הדברים בחשש רב שמא הוא ישלם מחיר כבד".

עוד אמר שוסטק, כי "גורם בכיר במשרד הבריאות אפילו אמר לי, שאם האחריות היתה מתחלקת עם משרדים נוספים, הם היו מוכנים לשחרר את הסחורות. אבל עכשיו, בגלל המכה הנוראית שמשרד הבריאות חטף בפרשת רמדיה, כולם נוקטים זהירות מיותרת, ואחרי שהרסו את ענף הדגים בגלל חלמאות ורצון לכיסוי עצמם, הורסים עכשיו עוד יבואנים".

במכתב שהעביר הבוקר למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, טוען שוסטק, כי "עם כל הצער לגבי מה שאירע בפרשת רמדיה, אנו סבורים שהאפקט לא אמור להוכיח שכלל הפעולות ונהלי העבודה הקיימים כיום בנושא יבוא מזון הם לקויים".

לדברי היבואנים, בימים אלה מתחיל הטיפול בבדיקת משלוחי מזון בנמלים רק לאחר 8-5 ימים ממועד הגעתם לארץ, ושחרור משלוחי מזון מסוגים שבעבר לא נבדקו כלל נמשך 21-17 יום, לעומת יום או יומיים בלבד בעבר.

מינהלת שירות המזון במשרד הבריאות מסרה ליבואנים בתשובה, כי מצוקת כוח אדם אינה מאפשרת תגבור צוות העובדים בנמלים, למרות החמרת הבדיקות.

דובר משרד הבריאות מסר בתגובה, כי "שירות המזון והתזונה במשרד הבריאות פועל תחת הוראת שעה שתיקן השר דני נווה לבדיקת מזון תינוקות מיובא בהליך יסודי, לאור הטרגדיה שאירעה בפרשת רמדיה. הדבר גורם לעומס נוסף על צוות פקחי הייבוא של השירות, העוסק במקביל בבדיקה ואישור של יתר מוצרי המזון המיובאים.

"לכך יש להוסיף את נתוני שירות המזון, לפיהם יבואנים רבים אינם מציגים למערך הפיקוח של השירות את האישורים הנדרשים כחוק. דבר זה מעכב את שחרור הסחורות של יבואנים אלה עוד יותר. טוב יעשו היבואנים, אם בפרק הזמן או הוראת השעה בתוקף יקפידו על הוראות הייבוא".