הם שוב מתקוטטים

במשרד האוצר מכינים בימים אלה, בשקט בשקט, דו"ח חריף העוסק בין היתר גם בבנק ישראל. עניינו: תנאי השכר המופלגים של עובדי הבנק המרכזי. טיוטה ראשונה כבר מוכנה. על-פי הטיוטה, עובדי בנק ישראל מקבלים שכר החורג מהמותר על-פי החוק.

הטיוטה הועברה לבנק ישראל, לקבלת תגובתו והתייחסותו. אלא מה? מתברר, כי בבנק ישראל מצפצפים על משרד האוצר, ומכל מקום - ממאנים לשתף פעולה ולמסור חלק מההבהרות הדרושות. אנחנו גוף עצמאי וסטטוטורי, נטען. לטענת הנהלת בנק ישראל, קביעת תנאי השכר היא פרוגרטיבה של הבנק המרכזי, ועל כן אין לאוצר סמכות להתערב.

עכשיו מתקוטטים בנק ישראל והממונה על השכר, יובל רכלבסקי. הרקע ברור: מאבק האיתנים בין השר בנימין נתניהו לבין הנגיד דוד קליין. המאבק מהותי בהרבה: עימות מקצועי וחריף בדבר המדיניות הכלכלית - דרישת נתניהו להורדת ריבית מצד אחד, וכוונת בנק ישראל להחמיר באשראי למשקי הבית מצד שני.

בנק ישראל מסר בתגובה, כי הבנק העביר לממונה על השכר את כל החומר - כפי שהממונה על השכר דורש מכל הגורמים. בבנק המרכזי דורשים להימנע מהתייחסות אליהם כאל עובדי מדינה. נטען, כי הבנק נמנה למעשה עם איגוד הבנקים, ועל כן נמנים העובדים במסגרת חטיבת הבנקים בהסתדרות.