ישאל: רווח של 4.8 מיליון ש' ברבעון; מורווחת "על הנייר" 23 מיליון ש' באי.סי.איי

במהלך הרבעון השלישי ביצעה הפחתה בגין ירידת ערך השקעות בסכום כולל של כ-7.8 מיליון שקל

חברת ישאל פירסמה בסוף השבוע את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2003. מהדו"חות עולה שבהכנסות הקבוצה, שהסתכמו בכ-19.33 מיליון שקל, חלה צמיחה רבעונית של כ-31%.

בשורה התחתונה רשמה הקבוצה רווח נקי של כ-4.8 מיליון שקל, אשר משקף צמיחה רבעונית של כ-37%. עם זאת, הקבוצה מציינת, שהרווח הנקי מתחילת 2003 מיוחס בעיקר לתרומת פעילות המימון, לחלקה של ישאל ברווחי החברה המאוחדת באיחוד יחסי, שנפ, ולקיטון בעתודה למיסים (בעקבות הסכם פשרה שנחתם עם מס הכנסה).

ברבעון השלישי הסתכמו המזומנים נטו שנבעו לקבוצה מפעילות מימון בכ-32 מיליון שקל. המזומנים נטו ששימשו את הקבוצה לפעילות מימון הסתכמו בכ-12.3 מיליון שקל. ישאל מדווחת שסכום זה מבטא בעיקר את ההפרש בין קיטון נטו בהלוואות מבנקים לזמן קצר ולזמן ארוך, בסך של כ-37.3, לבין התמורה נטו ממכירת איגרות חוב שנמכרו בחסר, בסכום של כ-24 מיליון שקל.

אחזקות ישאל בתחום הטכנולוגיה כוללות את החברות אי.סי.איי טלקום , נור, בוס, קרנות הון סיכון וחברות סטארט אפ.

הקבוצה מדווחת שהשקעותיה בחברות כלולות וחברות אחרות שמניותיהן רשומות למסחר, הסתכמו בסוף ספטמבר בכ-78.1 מיליון שקל. נזכיר שבפברואר 2002 רכשה ישאל כ-2.5% ממניות חברת אי.סי.איי טלקום, לפי מחיר של כ-3.8 דולר למניה. נכון להיום מסתכם רווח ההון על הנייר של ישאל, כתוצאה מהשקעה זו, בכ-23 מיליון שקל.

ישאל היא חברת השקעות שפועלת לאיתור השקעות בחברות תעשייה, טכנולוגיה, מסחר ושירותים. במקביל, מממשת הקבוצה השקעות היסטוריות שאינן תואמות את האסטרטגיה שלה. אחזקות הקבוצה כוללות בין השאר את חברת חשבים (65%), שנפ (50%), אי.סי.איי. טלקום (2.5%), ופ.ג. פרויקט קאנטרי גלילות (60%).

במהלך הרבעון השלישי ביצעה ישאל הפחתה בגין ירידת ערך השקעות בסכום כולל של כ-7.8 מיליון שקל. ההפחתה העיקרית בוצעה בהשקעה בחברת נור מקרופרינטרס, בסכום של כ-4.2 מיליון שקל. כן בוצעה הפחתה בסכום של כ-3.6 מיליון שקל בגין השקעה בקרנות הון סיכון. בנוסף, בוצע ביטול ההפחתה בגין ירידת ערך השקעה בפ.ג. פרויקט גלילות, בסכום של כ-7.5 מיליון שקל.

בסמוך למועד אישור הדו"ח, כוללות התחייבויות הקבוצה השקעה בסכום כולל של כ-8.8 מיליון שקל, לאחר ביטול הפרשה בסכום של כ-1.6 מיליון שקל, בגין התחייבות להשקעה ב"ישראל 10". כן כוללות התחייבויות הקבוצה השקעה של כ-7.6 מיליון שקל בקרנות הון סיכון, לאחר ביטול ההתחייבויות להשקעה בפיטנגו בסכום של כ-5 מיליון שקל, בקרן ההון סיכון כרמל בסכום של כ-23 מיליון שקל וב-MVT בסכום של כ-1.2 מיליון שקל.

ברבעון השלישי הסתכם ההפסד של MVT בכ-4.8 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. חלק החברה בהפסדי MVT הסתכם ברבעון השלישי בכ-1.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-3.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (בעיקר בשל הפחתת הפרש מקורי). הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי משירותי ניהול וייעוץ פיננסי לחלק מהחברות המוחזקות על ידי החברה, הסתכמו בכ-300 אלף שקל.

מהדו"ח עולה שרוב הפעילות של ישאל ממומנת מההון העצמי, המהווה כ-58.7% מסך המאזן. עיקר ההון העצמי ממומן מהשקעות של בעלי המניות. ההלוואות מבנקים לזמן קצר ולזמן ארוך וההתחייבויות בגין אגרות חוב סחירות שנמכרו בחסר, מהוות יחד כ-30.4% מסך המאזן.

במסגרת פירוט הסיכונים הפיננסיים, מדווחת ישאל שהיא חשופה לסיכונים של שינויים במחירי ניירות הערך הסחירים בהם מחזיקה החברה והחברות המוחזקות. בנוסף, התאגיד חשוף לשינויים בשיעורי ריבית, אינפלציה ושערי חליפין, אשר משפיעים באופן ישיר ועקיף על התוצאות העסקיות של התאגיד ועל שווי הנכסים וההתחייבויות שלו. חלק מהחברות המוחזקות מייבאות חומרי גלם הנדרשים לפעילותן. לפיכך תוצאותיהן העסקיות של אותן חברות עלולות להיות מושפעות מתנודות בשערי החליפין ומתנודות במחירי חומרי הגלם בעולם.