רכלבסקי: אין לאוצר כל עניין לשבור את ההסתדרות ולנהל מו"מ מול עשרות ועדים

רואה בחיוב את העובדה כי בשנים האחרונות הממשלה הגיעה להסכמי מסגרת עם ההסתדרות

"אין לנו כוונה לעשות מהלך של שבירת ועדים, או של שבירת ההסתדרות והאיגוד המקצועי, משום שאינני רוצה למצוא עצמי מנהל מו"מ מול עשרות ועדים במקום מול גורם מרכזי אחד, שהוא ההסתדרות".

כך אמר הממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, ביום עיון של האוניברסיטה הפתוחה בנושא יחסי העבודה בישראל 2004.

רכלבסקי אמר, כי הוא רואה בחיוב את העובדה כי בשנים האחרונות הממשלה הגיעה להסכמי מסגרת עם ההסתדרות, משום שהדבר אפשר לכל איגוד להגיע להסכם ספציפי מול המעסיק, ובמסגרת עלות שנקבעה מראש. לכן, "אני רואה לאיגוד המקצועי תפקיד מרכזי לפחות מבחינת המגזר הציבורי".

רכלבסקי הוסיף עוד: "אין לנו ספק שנשק השביתה הוא לגיטימי תחת הגנות משפט העבודה. אנחנו חיים בעולם שבו מכירים בזכות ההתאגדות, וזכות זו כוללת את זכות השביתה. ישראל הכירה באמנות בינלאומיות הקובעות שיש לאפשר לצדדים ביחסי עבודה קיבוציים את חופש המו"מ וחופש להסדר יחסי העבודה, ללא התערבות הרשויות".

רכלבסקי הביע עם זאת תמיכה בהגבלת זכות השביתה באומרו "צריך לתת לממשלה גם בחוק כלים כדי להתמודד עם הנזק והסבל של האזרחים שהשביתה גורמת ולאפשר לנו מהלכים להתמודד עם שביתה כדי לקצר את הסבל ולכן העלינו את ההצעה לתיקון החוק בנושא.".

רכלבסקי אמר, כי הוויכוח העקרוני בין הממשלה להסתדרות נוגע לשאלה האם ומתי יש לקיים היוועצות עם ההסתדרות בנוגע למהלכי ייעול. "זו שאלה קריטית, האם כאשר אנו רוצים לייעל את השירות, לסגור יחידות או לאחד אגפים - אנו צריכים להיכנס למו"מ בטרם ההחלטה, או לקבל החלטה ואז להידבר".