BDI: התדרדרות קשה וחריגה במצב החברות במשק בחודש נובמבר

מדווחים על גידול של 27% במספר התביעות המשפטיות כנגד אי תשלום; גידול של 13% בשיעור הוראות הקבע שלא שולמו

מסיכום נתוני חודש נובמבר, עולה כי בחודש האחרון חלה החמרה קשה ומדאיגה במיוחד במספר קריטריונים מהותיים בעסקאות בין החברות בישראל. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') BDI ביזנס דאטה ישראל.

על-פי נתוני BDI, בחודש נובמבר חל גידול חד של כ- 27% במספר התביעות בגין אי-תשלום, בהשוואה לממוצע החודשי שנמדד במחצית הראשונה של השנה. על-פי הנתונים, הגיע מספר התביעות כנגד אי תשלום לכ- 5,700, בהשוואה לכ- 4,500 תביעות לחודש, במחצית הראשונה של השנה.

בבדיקת שיעור השיקים החוזרים, מסך כל העסקאות המשולמות בשיקים (בעסקאות B2B), עולה כי שיעור השיקים החוזרים הגיע בחודש נובמבר לכ- 3.4%, גידול של 15%, בהשוואה לשיעור השיקים החוזרים בחודש, במחצית הראשונה של השנה.

ושיעור הוראות הקבע, שלא משולמות, מסך כל הוראות הקבע (גם בעסקאות B2B וגם בעסקאות מול גורמים פרטיים), הגיע בנובמבר לכ- 3.1%. נתון זה מצביע גם הוא על הרעה משמעותית ביחס לחודשים הקודמים (הרעה של 13%, בהשוואה לממוצע החודשי במחצית הראשונה של השנה).

תהילה תמיר ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI, מציינת כי מה שקורה בחודש נובמבר הוא חריג ומהווה הוכחה כואבת כי למרות הצהרות שר האוצר, בנימין נתניהו, מצב המשק ממשיך להתדרדר ולרשום שיאים שליליים.

לדברי ינאי, לאחרונה אנו עדים למצב קשה, בו גם חברות ותיקות, שפועלות עשרות שנים, חברות שצברו במהלך השנים מוניטין רב, אינן מצליחות עוד לעמוד בקשיים הרבים שמצטברים ותופחים. ינאי טוענת כי אם עד לא מכבר המיתון פגע בעיקר בחברות חדשות יחסית ו/או בחברות קטנות ובינוניות, הרי שגל הפגיעה האחרון, מאיים גם על חברות ועסקים גדולים וותיקים, שנחשבו ליציבים וחזקים יותר.

ינאי נותנת מספר דוגמאות בולטות מהשבועות האחרונים, של חברות ותיקות שנפלו: חברת הבנייה הותיקה חירם גת (לשעבר בן יקר גת), אוריאלי ליבנה העוסקת בעבודות ביסוס, חברת התכוף העוסקת בעבודות מתכת, רשת החנויות למכירת תיקים וארנקים צנטנר ועוד.

ינאי הוסיפה כי העובדה, שגם חברות ועסקים גדולים וותיקים בישראל אינם מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות, מעידה על עומק המיתון אליו הגענו ומהווה קריאת אזהרה. ינאי מזהירה כי כל אי-עמידה בתשלומים וכל נפילה של חברה משפיעות על מספר רב של גורמים וכך מתחיל אפקט דומינו של תהליך התדרדרות מואץ שישפיע על כולנו - תהליך שאותו קשה יהיה לעצור.

ינאי מעריכה כי על-פי הנתונים שצברה BDI בחודש האחרון, מספר החברות והעסקים בישראל שנסגרו בחודש נובמבר גבוה בכ- 16% מהממוצע החודשי. ינאי טוענת כי על-פי ההערכות, צפוי היה מספר חברות והעסקים שיסגרו בשנת 2003 להסתכם בכ- 50,000 (בהשוואה לכ- 45,000 בשנת 2002 גידול של כ- 11%), אך אם קצב הסגירות הנוכחי יימשך גם בחודש דצמבר, הרי שמספר החברות והעסקים שייסגרו בישראל בשנת 2003, יהיה גבוה יותר ועלול אף להגיע לכ- 55,000.