בריטיש אירוספייס תרכוש את מרקוני של GEC בעיסקת 12.8 מיליארד דולר

המהלך ייצור את יצרנית האלקטרוניקה והמטוסים הצבאית השלישית בגודלה בעולם - אחרי בואינג-מקדונל ולוקהיד-מרטין - אך ימנע מיזוג עם דאסא

חברת בריטיש אירוספייס (BAe) הודיעה היום (ג') על הסכמתה לרכוש את מרקוני, חטיבת מוצרי האלקטרוניקה הביטחונית של ג'נרל אלקטריק בריטניה (GEC) תמורת כ-7.8 מיליארד ליש"ט (12.8 מיליארד דולר) במניות ובנטילת חובות. המהלך ייצור את חברת האלקטרוניקה הביטחונית השלישית בגודלה בעולם.

העיסקה תחבר את שתי הספקיות הגדולות בבריטניה של ציוד בטחוני ונשק, המייצרות מטוסי קרב, טילים, ומערכות אלקטרוניות להנחיית טילים ומטוסים. החברה תעבור בגודלה את רייתיאון האמריקנית, ותדורג אחרי בואינג ולוקהיד-מרטין האמריקניות.

מחזיקי המניות של ג'נרל אלקטריק יקבלו 0.42 מניה של בריטיש אירוספייס עבור כל מניה של ג'נרל אלקטריק. בריטיש תנפיק 1.17 מיליארד מניות חדשות, בשווי 5.77 מיליארד ליש"ט, ותיטול על עצמה חוב של מרקוני בהיקף 1.55 מיליארד ליש"ט.

בנוסף, בריטיש אירוספייס תיתן למחזיקי המניות של ג'נרל אלקטריק ערבויות לדיבידנד בשווי 440 מיליון ליש"ט. מחזיקי המניות של בריטיש יחזיקו %63.3 מהחברה הממוזגת, והשאר יהיה בידי מחזיקי המניות של ג'נרל אלקטריק הבריטית (שאין לה כל קשר לג'נרל אלקטריק האמריקנית).

העיסקה תסיים, ככל הנראה, את ניסיונה של בריטיש אירוספייס להתמזג עם חטיבת האירוספייס של דיימלר-קרייזלר, דאסא. השתיים ניהלו מו"מ במשך חודשים, אך דאסא מסרה כי אינה מעוניינת להיבלע בתוך חברת ענק בריטית.

מיזוג שתי חברות הנשק הגדולות בבריטניה, וחברת דאסא הגרמנית, היה יוצר בסיס להתגבשות אירופית גדולה יותר בתחום ייצור הנשק והציוד הביטחוני. חברות הנשק האירופיות מנסות לשתף פעולה כדי לקצץ עלויות ותפוקת יתר, ולהתמודד עם הקטנת תקציבי ההגנה באירופה.

דובר של דאסא אמר כי קשר עם בריטיש אירוספייס החדשה אינו אפשרי, אך מסר כי דאסא תבחן את האפשרויות שלה עם חברות אירופיות ואמריקניות. דאסא פתחה כבר בשיחות עם חברות הנשק הצרפתיות אירוספטיאל, לגרדר ותומסון-סה.אס.אף, לאחר התפוגגות האפשרות למיזוג עם בריטיש אירוספייס.

ממשלת צרפת כבר מסרה באחרונה כי תהיה מוכנה לצמצם את שליטתה בתומסון CSF ובאירוספטיאל, כדי להקל על אפשרויותיהן למיזוג. דאסא מסרה כי אינה מעוניינת במיזוג עם חברות בשליטה ממשלתית, מחשש להתערבות ממשלתית בניהול החברה.

מניות בריטיש אירוספייס ירדו אתמול (ב') בכ-%5, הירידה הגדולה ביותר בשלושת החודשים האחרונים, על רקע חשש המשקיעים שהיא תשלם יותר מדי על מרקוני. אנליסט של סלומון סמית בארניי בלונדון אמר כי הערכת מחיר החברה נראית "מעט מתוחה מדי".

בריטיש אירוספייס מסרה, עם זאת, שהמיזוג יחסוך עלויות ב-275 מיליון ליש"ט, ויקזז בכך את עלויות המיזוג, 200 מיליון ליש"ט. בנוסף, לדבריה, המיזוג יעלה את רווחיות החברה ב-%16-%18 למניה בשנה לפחות לאחר השנה השלישית, ותהיה לו השפעה נייטראלית על הרווח למניה, לפני חיובים שונים בשנה הראשונה