ד"ר ראובן גל: הישראלים מגלים חוסן; הפיגועים הפכו להיות דבר שבשגרה, בדיוק כמו תאונות דרכים

סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בכנס הרצליה: "הציבור מגיב לאירועים, אך חוזר מייד לשגרת חייו"

"הערכת המצב שלנו אומרת, כי רמת החוסן של הציבור חזקה ויציבה ממה שחשבנו". כך אמר היום (ג') סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, אל"מ (מיל.) ד"ר ראובן גל, בכנס הרצליה. הערכת המצב התבצעה על בסיס הצלבה של נתוני פיגועי הטרור, אופן התנהגות הציבור ומידת התודעה של הציבור.

גל הציג בכנס נתונים עדכניים, שעל-פיהם בסוף 2003 רק מחצית מהישראלים סבורים כי ישראל היא מקום טוב לחיות בו. מדובר בירידה חדה בהשוואה לדעתם של הישראלים על המדינה רק ב-99' - אז סברו 89% שישראל היא בהחלט מקום ראוי לגור בו. הנתונים הופקו על ידי מדדי המועצה לביטחון לאומי בנושא "החוסן החברתי-הלאומי".

לפי גל, כי 74% מתושבי המדינה "גאים במדינה ברמה זו או אחרת" ו-72% רוצים לחיות בה. עם זאת, ברמת הגאווה במדינה חלה ירידה מסוימת לעומת סקרים קודמים. 77% סבורים שכוח ההרתעה של מדינת ישראל גבוה מאוד. 75% בטוחים או חושבים שמדינת ישראל תוכל להתמודד עם מלחמה כוללת של כל מדינות ערב נגדנו.

60% מהציבור חוששים שהם או מישהו מבני ביתם ייפגע מטרור. בהשוואה, ביולי 2002 חלקם של החוששים הגיע ל-77%. הירידה ב-17% בסקר הנוכחי מבטאת חזרה למצב שהיה במרס 2001.

לדברי גל, התנהגות האוכלוסייה יציבה למדי ולא חלה התדרדרות במצב החוסן של החברה בישראל. "לאחר שלוש שנות אינתיפאדה קשות, התנהגות הציבור ככלל היא יציבה ומסתגלת. הציבור מגיב לאירועים, אך חוזר מייד לשגרת חייו. תפיסת החיים חיובית ואופטימית, והזיקה למדינה עדיין חזקה מאוד".

גל: "אנחנו כנראה חסינים יותר ממה שחשבנו. הפיגועים הפכו להיות דבר של שגרה, בדיוק כמו תאונות דרכים. לא מפסיקים לחיות אחרי תאונות דרכים, מכך לא מפסיקים לחיות אחרי הפיגועים".