האנטנות והתאים של "עמוס 2" נפרשו בחלל - והוא משדר לתחנת האם ביהוד

הצבת הלוויין הישראלי בחלל - ללא תקלות * מחר יופעלו מנועיו * ח.ל.ל: יכניס 500 מיליון דולר

הלוויין הישראלי "עמוס 2" החל הבוקר (א') לשדר נתונים לתחנת השליטה במפעל מב"ת של התעשייה האווירית ביהוד.

השידור החל זמן קצר לאחר שנפרשו בהצלחה האנטנות שלו בחלל, ונפתחו הפנלים הסולריים, המשמשים לקליטת אנרגיית השמש.

הלוויין שוגר אמש (מוצ"ש) מבסיס שיגור בייקונור שברפובליקת קזחסטאן שבחבר העמים. עלות השיגור היא 35 מיליון דולר. חברת סטרסם הרוסית נבחרה לבצע את השיגור לאחר שקונצרן אריאן-ספייס הצרפתי נתקל בבעיות בפרויקט המשגר אריאן-5.

מחר (ב') לפנות בוקר אמור להתבצע האירוע המשמעותי הבא בפעילות הלוויין, שיפעל מגובה של 36 אלף רגל מנקודה באזור קו רוחב 4 מעלות, מעל קו המשווה. מנוע הלוויין יתחיל לפעול, במסגרת מספר ניסויי הפעלה שיבוצעו בחלל.

בעוד 10 ימים יצטרף הלוויין ל"עמוס 1", המבצע פעילות בחלל מאז 1996. שני הלוויינים הישראליים יימצאו במרחק של 4 ק"מ זה מזה, ויעניקו גיבוי טכני הדדי, במקרה הצורך.

סמנכ"ל השיווק בחברת ח.ל.ל, בעלי הלווייין, קובי קרת, מסר ל"גלובס", כי קיימת שביעות רצון מלאה ממהלך השיגור ומתפקוד הלוויין בחלל. "הפרויקט מתקדם בהתאם לתכנון", אמר קרת. "אנו מצפים, שתחילת הפעילות המסחרית של הלוויין תתקיים בעוד זמן קצר. לראשונה, נוכל לספק שידורי לוויין גם לצפון אמריקה, בנוסף לשידורים באירופה ולמזרח התיכון".

בעוד שהלוויין עצמו יוצר במפעל מב"ת של התעשייה האווירית ביהוד, שייצר גם את לווייני הריגול הצבאיים מסדרת "אופק", יוצרו חלקים מעמוס 2 בחברות זרות, בין השאר בחברת אלניה הספרדית, שייצרה את מסגרת המטען, וחברת אסטיום הגרמנית, שסיפקה את מערכת ההנעה.

עלות הפרוייקט כולו היא 150 מיליון דולר. חברת ח.ל.ל מקווה, שההכנסות מהלוויין יגיעו ל-500 מיליון דולר. עמוס 1 צפוי לסיים את פעילותו בחלל לקראת שנת 2008, ואילו חייו של עמוס 2 יימשכו יותר מ-12 שנה.