ספק אם הכנסת תוכל לאשר התקציב בשבוע הבא - בגלל המחלוקת בביטחון

נתניהו: לא ניתן לממש את הבטחת שרון למופז, להגדלת תקציב הביטחון ב-4 מיליארד שקל

הקיפאון סביב אישור תקציב הביטחון נמשך היום (ה'), ויימשך ככל הנראה עד לשבוע הבא.

יו"ר ועדת התקציב, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), סירב לכנס היום את הוועדה, להכריע במחלוקת, לאחר שנפגע אמש (ד') מחוות הדעת של היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד אנה שניידר, שבעיניו ניסתה לרוקן את סמכויותיו.

המשבר התפתח אמש לעימות סוער, ולמעשה בין שתי חוות דעת משפטיות סותרות מהכנסת, לגבי המוצא האפשרי מהמבוי הסתום שנוצר עקב היעדר רוב לאישור התקציב.

האוצר: חייבים לאשר

הבוקר הסתבך המשבר נוכח חוות דעת שלישית, של משפטני האוצר, שקבעה למעשה, כי אין תחליף לאישור התקציב בוועדת התקציב.

הרוב הדרוש נמנע, כשח"כ אריאל וח"כ יחיאל חזן (ליכוד) מהקואליציה, הצטרפו למתנגדים מהאופוזיציה (הח"כים אברהם שוחט - עבודה, יצחק כהן - ש"ס, אבשלום וילן - מרצ, ויעקב ליצמן - יהדות התורה). ללא תקציב הביטחון, הכנסת לא תוכל לאשר בשבוע הבא את תקציב 2004.

ההתנגדות בוועדה נמשכת כבר שבועיים, לאחר שרה"מ, אריאל שרון, הודיע לשר הביטחון, שאול מופז, כי הפער בין התקציב (32.4 מיליארד שקל) לתוספת הנדרשת ע"י מערכת הביטחון (4 מיליארד שקל) יכוסה בחלקו בראשית 2004. שוחט ווילן אמרו, כי מהודעה זו עולה, שהתקציב לא גמור, ולא ניתן להצביע עליו, אלא אם כן יעביר שרון את התוספות לאלתר. אריאל הצטרף לעמדתם.

מתן התוספת נתקל בהתנגדות שר האוצר נתניהו שטוען, כי היא לא דרושה, ולכן לא ראוי לפרום בגללה את מסגרת התקציב, או לבצע קיצוצים נוספים, שיחדשו את המרד בקואליציה.

במקום זאת החלה לשכת רה"מ לחפש דרכים משפטיות כדי לעקוף את המכשול של הוועדה. נשקלו צעדים להחלפת המתנגדים מהקואליציה, אבל התברר, כי הם רק יסבכו את המצב, ולא יביאו תוצאות.

בשבוע שעבר הגישה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד אנה שניידר, חוות דעת לגבי החלופות האפשריות: הגשת תקציב ביניים; הפעלת המערכת במנות חודשיות על בסיס תקציב 2003; אישור תקציב 2004 ללא תקציב הביטחון (באישור מוקדם של הכנסת), ואישור תקציב הביטחון עד סוף מארס.

הסערה פרצה אמש כשעו"ד שניידר הוסיפה פרשנות לחוות דעתה. לפיה, ניתן לאשר את מסגרת תקציב הביטחון במליאה, לאחר אישורה בוועדת הכספים, המאשרת את שאר חלקי תקציב המדינה, מבלי להיכנס לפרטים, שרובם חסויים.

לעומתה קבעה היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד מרים פרנקל-שור, שאין מוצא, זולת אישור התקציב בוועדה. בשניידר הוטחה ביקורת קשה, בין השאר שהיא משרתת את מנכ"ל משרד רה"מ, אביגדור יצחקי.

זילות הוועדה

ח"כ אריאל וחברים אחרים תקפו את שניידר, בטענה שהיא גורמת לזילות הוועדה, משמיטה מתחתיה את בסיס קיומה, ופוגעת בהליך התקין של אישור התקציב. זאת, כשהיא מעבירה את סמכות אישורו לגוף שלא בקי בנושא ושלא נטל חלק בדיונים.

הבוקר התערבו במחלוקת משפטני האוצר וקבעו, כי אין תוקף מעשי לאישור מסגרת התקציב, מאחר שהיא ריקה מתוכן. זאת, בהיעדרן של התקנות המחלקות את ההוצאות, "מצב שאינו מאפשר להזיז אפילו טנק או חייל".

המוצא האפשרי שייבחן בשבוע הבא הוא, שהתקציב לא יאושר, ומערכת הביטחון תתפקד זמנית על בסיס המנה החודשית של תקציב 2003. הבעיה המשפטית המחייבת תשובה היא, אם דחיית התקציב בהצבעה לא מעכבת את אישור יתר פרקי תקציב 2004.

ההצבעות התחילו

ישיבת הוועדה אמש נערכה בשני חלקים, כשח"כ אריאל התלבט אם לכנס אותה שנית, אחרי ההפסקה שנועדה לאפשר לחברים להתחיל את ההצבעות על חוק ההסדרים בוועדת הכספים. בהפסקה חזר שר האוצר על עמדתו, השוללת בתוקף כל אפשרות של הגדלת תקציב הביטחון מעבר לסכום שעליו הוחלט בממשלה.

"הצבא לא קובע את התקציב של עצמו, ואם יידרש תקציב נוסף, הדבר יהיה על חשבון צרכים אחרים בתקציב", אמר נתניהו. לדבריו, מערכת הביטחון התבקשה להתכנס למסגרת התקציב שהיתה עד לאינתיפאדה האחרונה, לאחר שהוסר האיום העיראקי, ו"האיומים מלוב ואיראן נמצאים תחת שליטה".