המסחר בדולר בחודש ינואר צפוי להתנהל על רקע הניסיונות להעברת התקציב בכנסת

בלאומי ממשיכים להמליץ לשמור על הרכיב המט"חי ועל פיזורו בין המטבעות השונים

בנק לאומי פרסם את סקירתו לשבוע המסחר המקוצר בשוק ההון המקומי. לגבי שוק המניות המקומי, מציינים בלאומי כי שבוע המסחר האחרון של השנה הסתיים כיאה לשנה כולה בעליה חדה ופריצת רמה חדשה במעו"ף. המעו"ף חצה את רף ה- 500 כבר ביום שני, עוד לפני שהדוד נאסד"ק צלח גם הוא רמה חדשה/ישנה של ה- 2000 נק'.

דצמבר הסתיים בתשואה דומה לנובמבר, 5.8%, והמשיך את המסורת של חודשיים אחרונים חזקים בת"א, זאת גם בשנים של ירידה שנתית. המעו"ף סיים את השנה בעליה של כ- 51%, זאת לאחר ירידה בשנתיים האחרונות. הפעם האחרונה בה עלה המדד בשיעור גבוה מ- 50% היה בשנת 99, בעיצומה של פריחה בכלכלות העולם וגאות טכנולוגית שהשפיעה מאוד על המשק הישראלי. ההבדל העיקרי בין תשואות שנתיות אלו הוא שהתשואה הגבוהה ב- 99 הגיעה לאחר 4 שנים של תשואות חיוביות ועליה מצטברת של כ- 75% ואילו התשואה הגבוהה ב- 2003 מגיעה לאחר שנתיים שליליות וירידה מצטברת של 34%.

ביום חמישי, היום הראשון של שנת 2004, לא התקיים מסחר בבורסה. החופשה לא הייתה מתוכננת ולא מדובר בחופשת סילבסטר אלא באחת מהשפעות ה"מס הרעיוני". הבורסה סגורה על רקע החשש מבעיות שהיו עלולות להיווצר במערכות המחשב כתוצאה מיישום ה"מכירה הרעיונית".

נראה ששיקולי המס תפסו מקום מרכזי בשוק ההון השבוע. משקיעים רבים התעסקו בנושא המכירה הרעיונית. ההכנסות משוק ההון של מס הכנסה צפויות לעקוף בהרבה את היעדים אותם הציבו לשנת 2003, זאת בעקבות השנה המצוינת בבורסה והעדיפות במקרים רבים של תשלום מס מחזור על תשלום מס רווח הון, החל מתחילת השבוע הבא. מס הכנסה הגדיל אומנם את ההכנסות בהווה, אך סביר שהפסיד הכנסה גבוהה בעתיד. משקיעים רבים (בעיקר גדולים) שלבטח לא היו מבצעים מכירה אמיתית בשוק (בשל היקף אחזקתם והקושי לרכוש מחדש את האחזקות) ניצלו את הפטנט הייחודי של "מכירה רעיונית" לתשלום מס מופחת וקיבוע שער קובע חדש לצרכי מס, גבוה יותר.

ייתכן שלשער הקובע לצרכי מס (השער בסוף השנה בניירות שבוצעו בהן מכירה רעיונית) הייתה השפעה על המסחר בימים האחרונים של השנה ובמיוחד בשעות האחרונות, שכן שער גבוה היטיב עם מבצעי אותה מכירה. ההשפעה על שערי המניות קלה יותר ככל שהנייר סחיר פחות וניתן היה לאתר התחזקות מגמת העליות במניות מסוימות, בסמוך לסיום המסחר. על רקע זה קיים חשש ששנת 2004 תיפתח דווקא במימוש מסוים.

עוד גורם שעשוי להשפיע יותר בטווח הקצר הוא התחממות ביטחונית נוספת. לאחר תקופה ממושכת בה לא היה פיגוע בתוך תחומי הקו הירוק, שוב פיגוע במרכז הארץ, צומת גהה. נראה שגם צה"ל הגביר את פעילותו, לפחות בתחום החיסולים. לאחר חיסול מוצלח בסוף השבוע שעבר, נכשל השבוע ניסיון נוסף לפגוע באחד מבכירי החמאס. החששות בארץ ובעולם מפני פיגוע גדול בליל הסילבסטר נמוגו לעת עתה והאירוע עבר בשלום, למרות זאת החששות צפויים לשוב ולהתגבר בהמשך ונראה שהטרור העולמי ימשיך להיות אחד מגורמי הסיכון הגדולים בשווקי ההון.

האירוע הכלכלי המרכזי השבוע היה הפחתת הריבית בשיעור גבוה יחסית של 0.4%, זו אומנם הייתה צפויה טרם ההורדה, אך לפני מספר חודשים רק מעטים העריכו שקצב הפחתת הריבית ימשך בקצב כזה. ההשפעה העיקרית של רמת הריבית הנמוכה והציפייה ליציבות בה ואף המשך הירידה היא מהגורמים העיקרים הצפויים לתמוך בשוק המניות במהלך השנה הקרובה. הירידה באטרקטיביות האפיקים הסולידיים מובילה משקיעים לחפש תשואה גבוהה יותר על חשבון עליה ברמת הסיכון. מגמה זו צפויה להשפיע הן על המוסדיים והן על הציבור שיחפשו להגדיל את שיעור אחזקתם במניות. הציפיות להמשכיות ברמת הריבית הנמוכה משפיעה על הריבית ארוכת הטווח, זו משפיעה בין השאר על השווי הכלכלי המוערך של הפירמות (גבוה יותר ככל שריבית ההיוון נמוכה יותר). שווי כלכלי מוערך הוא פרמטר מרכזי בשיקולי ההשקעה, וכמובן שככל שהשווי המוערך גבוה יותר כך גם גדלה אטרקטיביות ההשקעה.

חודש ינואר נתפס בעיני משקיעים רבים כחיובי וזאת על רקע מושג "אפקט ינואר". בשנים האחרונות ודאי לא נרשם בינואר כל אפקט חיובי, נהפוך הוא. בשש השנים האחרונות נרשמו ירידות במדד המעו"ף בת"א במהלך חודש ינואר נתון מפתיע משהו המציב את חודש ינואר בת"א דווקא כאחד החלשים בשנה. בארה"ב לעומת זאת, הנטייה היא למגמת מסחר חיובית בחודש ינואר.

בארה"ב, התפתחה דרמה בשעות המסחר האחרונות של שנת 2003. לאחר שכבר יומיים קודם לכן חצה הנאסד"ק את הרמה הפסיכולוגית החשובה של ה- 2000, הרי שבמהלך המסחר ביום האחרון של השנה, שוב ירד מתחת ל- 2000 ואיים לקלקל משהו מחגיגות הסילבסטר באזור וול-סטריט. אלא שכמיטב המסורת האמריקאית, 2003 הסתיימה ב- Happy End. הנאסד"ק אומנם ירד בשיעור מתון, ביום האחרון של השנה, אך הצליח לסיים מעל הרמה הפסיכולוגית ואף בשער בעל משמעות כפולה. הנאסד"ק סיים את השנה בשער 2003, ייתכן שכאות כבוד לשנה המצוינת בבורסה, שהחזירה את הצבע הירוק למסכים, לאחר שלוש שנים קשות.

מבט לעתיד

ייתכן שהחודש הקרוב דווקא יאכזב, מציינים כלכלני לאומי, זאת על רקע ירידה אפשרית בהיקפי המסחר הגבוהים בשבועות האחרונים, אפשרות של התחממות ביטחונית והיסטורית מסחר שלילית בחודש ינואר בששת השנים האחרונות. למרות זאת, האפיק המנייתי צפוי לבלוט בשנת 2004 על רקע המשך ההתאוששות הכלכלית בארץ וברחבי העולם והסטת הכספים מהאפיקים הסולידיים לאפיק המנייתי על רקע הריבית הנמוכה.

שוק המט"ח

מסע ההיחלשות של הדולר בעולם נמשך גם בשבוע המסחר הנוכחי ואף קיבל תמיכה נוספת מפרסום מדד אמון הצרכנים שהיה נמוך מהתחזיות ומהחששות מפני פיגועי טרור נגד מטרות אמריקאיות במוקדים שונים בעולם.

המטבע האירופאי רשם שיא חדש אל מול הדולר כאשר הוא חצה את קו 1.25 דולר לאירו. את השנה חתם האירו בשער 1.26, שער המגלם עלייה שבועית של כ- 1.4% ועלייה שנתית של 20%.

בהתאם לכך התחזק האירו גם אל מול השקל והוא טיפס לרמת שיא חדשה של 5.533, בסיכום שבועי עלייה של כ- 2%, ובסיכום שנתי עלייה של 11.3%.

כמו בעולם גם במסחר אל מול השקל המשיך הדולר את מגמת ההיחלשות שלו בשבוע המסחר שחלף והוא ירד אל מתחת לרמה של 4.35 ובכך שבר למעשה נקודת תמיכה משמעותית, זאת אל אף שהנגיד המשיך בתהליך הפחתת הריבית המוניטרית.

עם זאת, ביום המסחר האחרון של השנה האזרחית חלה תפנית. עד שעות הצוהריים נמשכו הירידות ושערו של הדולר הגיע לרמת שפל של 4.34, אך לקראת קביעת השער היציג החל הדולר לטפס, והגיע בסוף יום המסחר לרמה של 4.39.

גם נפחי המסחר רשמו ירידה בשבוע האחרון, בעיקר לנוכח היעדרות הבנקים הזרים מהשווקים לרגל חג המולד. נפח המסחר של המוסדות הפיננסים הזרים, בממוצע יומי (לא כולל עסקות החלף) ירד לכ- 36 מליון דולר בשבוע המסחר האחרון בהשוואה לנפח מסחר יומי ממוצע של כ- 113 מליון דולר ביתר החודש.

סיכום שנתי

את השנה שחלפה ניתן לחלק לשניים. במחצית הראשונה של השנה צלל הדולר ורשם ירידה חדה של כ- 9.5% עד לרמה של 4.283 שקל לדולר, הנמוכה ביותר השנה. מנקודה זו ואילך נסחר הדולר במגמת דישדוש ובטווח מחירים צר לאחר תיקון שרשם בפתיחת המחצית השנייה של השנה. בשבועיים האחרונים נפרץ כלפי מטה טווח המחירים הצר והדולר המשיך במסע היחלשותו.

בסיכום שנתי הדולר נחלש אל מול השקל בכ- 7.6%, וכך למעשה מחק את העלייה שנרשמה במהלך שנת 2002 שהסתכמה ב- 7.3%.

הירידה השנתית בשערו של הדולר מהווה את הירידה השנתית החדה ביותר בעשור האחרון. עם זאת, שערו של הדולר עדיין רחוק מהגבול התחתון של רצועת הניוד (4.102), בכ- 6.7%.

במקביל לירידה בשער הדולר גם נפח המסחר היומי הממוצע לא כולל עסקות החלף רשם ירידה של כ- 10% בהשוואה ל- 2002, ורמתו היתה השנה 744 מליון דולר בדומה ל- 2001.

המסחר בדולר בחודש ינואר צפוי להתנהל על רקע הניסיונות להעברת התקציב בכנסת, פקיעת סידרת הגלבועים ב- 6.1.04, ועל רקע התנהגותו של הדולר בעולם אל מול המטבעות העיקריים. להערכתנו לפקיעת הגלבועים כמעט ולא תהיה השפעה על המסחר בשקל-דולר בשל התחליפים המוצעים בשוק. עם זאת, המשך היחלשותו של הדולר בעולם בהחלט עשויה להשפיע על המשך היחלשותו אל מול השקל כאשר מנגד יתכן ונראה את השפעת הורדת הריבית בתחילת השבוע הבא לנוכח חזרתם של הזרים למגרש.

מבט לעתיד

בלאומי ממשיכים להמליץ ללקוחות לשמור על הרכיב המט"חי ועל פיזורו בין המטבעות השונים, בעיקר כמרכיב ביטוחי בתיק ההשקעות, בפרט על רקע רמות השערים הנמוכות אליהם הגיע הדולר בתקופה האחרונה ולנוכח ההערכות כי בנק ישראל ימשיך במגמת הורדת הריבית בחודשים הקרובים.

התחזקות בדולר בטווח הבינוני צפויה באם תמשך מגמת הירידה בהפרשי התשואות בין ישראל לארה"ב כתוצאה מהמשך הורדת הריבית בארץ ו/או המשך העלייה בתשואות של אגרות החוב בארה"ב.