גם אנגל מבקש לקפוץ לצמרת

מי שרכש מההסתדרות את איצטדיון הפועל חיפה, מבקש להצטרף באמצעותה לפיסגת המגזר העיסקי

לראשונה מאז רכשה חברת אנגל בנייה את השליטה בקבוצת ההשקעות דנבאר, בחודש ספטמבר אשתקד, התברר מדוע היה מוכן הקבלן יעקב אנגל לשלם 40 מיליון דולר תמורת מניות השליטה בקבוצה, מחיר גבוה משמעותית משווי המניות בבורסה (כיום נסחרת דנבאר לפי שווי חברה של 14 מיליון דולר בלבד).

אנגל, שכמו קבלנים רבים אחרים פועל תחת מינוף בנקאי גדול (הלוואות של 650 מיליון שקל בספטמבר 1998), נזקק ליתרות המזומנים הגדולות שבקופת דנבאר, כדי להעמיד באמצעותן הון עצמי שיאפשר את הרחבת פעילותו. בקופתה של דנבאר מזומנים המסתכמים ב-250 ממיליון שקל, ואנגל היה מוכן לשלם עבורם מחיר גבוה, אפילו גבוה מאוד. את העיסקה במשען, עושה דנבאר משאבים.

בקבוצת אנגל רואים בשפל ממנו סובל בשנה האחרונה שוק הנדל"ן המקומי, הזדמנות לבצע קפיצת מדרגה ולעבור ממעמד של "עוד קבלן גדול", לקונצרן מוטה פעילות בנייה. ההסתדרות, מלמד ניסיון העבר (שיכון ובינוי שנמכרה לתד אריסון בנזיד עדשים), מספקת הזדמנויות כאלו בשפע, ומי כמו אנגל יודע זאת היטב.

בדיוק לפני שנה, רכשה אנגל בנייה, יחד עם רובי שפירא ואבי אבקסיס, %50 ממיתחם איצטדיון הכדורגל של הפועל חיפה בקרית-חיים מידי ההסתדרות (עיסקת קומבינציה). אנגל, מנותני החסות למוליכה הלאומית, מחזיק %50 מזכויות היזמים בפרוייקט, בו מתוכננת בנייתן של 3,000 יח"ד ועשרות אלפי מ"ר שטחי מסחר, על שטח של 185 דונם. היקף המכירות בפרוייקט צפוי להגיע ל-500 מיליון דולר, והרווחים ממנו יהיו 100-80 מיליון דולר.

קבוצת אנגל מונה חמש חברות בורסאיות, הכוללות, מלבד אנגל בנייה, את החברות הבנות אנגל מרכזי מסחר ואנגל ג'נרל דיבלופרס, והחברות הנכדות דנבאר ודנבאר משאבים.

למרות העלייה בהיקפי הפעילות של הקבוצה בשנים האחרונות והשיפור בתוצאותיה העיסקיות בשנת 1997 (רווח נקי של 63 מיליון שקל, עיקרו מהנפקתה של דיבלופרס בוול-סטריט), לא נוטים המשקיעים חסד למניותיה. קבוצת אנגל כולה נסחרת במחירים המשקפים שווי של פחות מחצי לעומת ההון העצמי העומד לרשותה. בתשעת החודשים הראשונים של 1998 הציגה אנגל בנייה רווח נמוך של 1.8 מיליון שקל אשר הוסבר במצב הענף, שהתבטא בירידה במכירות ובקיטון במירווחי הפעילות.

היקף פעילות הבנייה של הקבוצה מגיע ל-200 מיליון שקל בשנה (לפני רכישת דנבאר). אנגל, שהחל כקבלן באיזור הצפון, ידע במהלך השנים לפתח קבוצה, הפועלת בכל רחבי הארץ ועוסקת בנייה יזמית, בנייה חוזית עבור מזמיני עבודות, וכן בניית מבני ציבור וחינוך.

אנגל בנייה מעסיקה כיום 70 עובדים, אנשי מינהלה ומנהלי פרוייקטים. בשנים האחרונות פעלה בעשרות פרוייקטים שונים ובנתה אלפי יחידות דיור, בעיקר בפרברים ובאיזורים מתפתחים ומיועדת לזוגות צעירים, עולים חדשים ומשפרי דיור.

העבודות החוזיות של קבוצת אנגל כוללות, בין היתר, את האגף החדש של משכן הכנסת, אולם מקבלי הפנים בנתב"ג ומרכז הקונגרסים. בתחום הבנייה היזמית נבנו מרכז מסחרי באור-עקיבא, פרוייקט מסחרי בקרית-ים ופרוייקט מסחר ומשרדים בחיפה. בנוסף, פועלת הקבוצה בבניית בתי ספר עבור החברה למשק וכלכלה, ובבניית מרכזי פיס עבור מפעל הפיס.

יעקב אנגל משמש כיו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל של אנגל בנייה. אשתקד, היה אנגל אחד מהמנהלים בעלי עלות השכר הגבוהה במשק - 300 אלף שקל בחודש. אנגל, תושב חיפה ומהנדס בהשכלתו, מונה היום למנכ"ל חברות דנבאר ודנבאר משאבים