החשב הכללי: הממשלה צמצמה את חובותיה שהיו בפיגור לספקים

זליכה הביע צער על התפשטות התופעה שהקיפה חובות מצטברים של 1.5 מיליארד שקל בפיגור שמעל 60 יום עד אפילו שנה

החשב הכללי ירון זליכה הודיע היום (ב`) כי נכון לעכשיו צמצמה הממשלה את חובותיה לספקים שהיו בפיגור של חודשים כמעט עד לאפס ועד סוף השבוע יחוסלו הפיגורים עד לאפס מוחלט, למעט החובות של בתי החולים הממשלתיים. הוא לא הסביר מה מעכב את חיסולם של חובות אלה.

זליכה אמר זאת בוועדה לביקורת המדינה, אשר דנה בבקשה לחוות דעת של מבקר המדינה על מוסר התשלומים הירוד של הממשלה למגזר העיסקי. הוא גם התנצל בשם הממשלה כלפי מי שסבלו עד כה מתופעת הפיגורים.

זליכה גילה, כי שר האוצר הורה לו מיד לאחר כניסתו לתפקיד להעלות את הבעייה לראש סולם העדיפויות בלוח העבודה שלו כדי לנקות את שולחן עד סוף דצמבר. אם טרם נפרע חוב כלשהו, שלא מבית חולים ממשלתי, מדובר בחוב נקודתי חדש או חוב שנוי במחלוקת, ציין זליכה.

החשכ"ל הביע צער על התפשטות התופעה שהקיפה חובות מצטברים של 1.5 מיליארד שקל בפיגור שמעל 60 יום עד אפילו שנה. הוא אמר, כי משרדו כבר נקט בצעדים למנוע את הישנות התופעה בין השאר בביטול חוזה הסטורי שהתיר הרחבת פרויקטים ללא אישור חשב או גיבוי תקציבי תואם וכן בהגדלת קצב ההוצאה המותר של החשבים. כמו כן גילה, שמספר אנשים זומנו לבירור משמעתי על כך שחתמו על חוזים ללא סמכות.

זליכה הודיע, כי במקביל הממשלה תקפיד יותר עם הספקים שלא ימלאו את חלקם בחוזים עם המדינה ואף יחרימו ערבויות כספיות במידת הצורך.

מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, הודיע כי המדינה איננה ערבה להתחייבויות של כל חברה ממשלתית לספקים והיא גם איננה יודעת מה היקף החובות של כל ספק. על כך אמר ח"כ אופיר פינס, כי אם אין ערבות מדינה לחובות של החברות הממשלתיות הבנקים יצטרכו לבצע הפרשות ענק בהיקפים שעלולים להביא את המערכת הבנקאית לפשיטת רגל. "זהו טרוף מערכות מוחלט", אמר פינס.