רונן: בשש השנים הבאות יוקמו 10 תחנות כוח של גז טבעי בהיקף כולל של 4 מיליארד דולר

"תחנת הכוח באשדוד תתחיל לפעול בגז טבעי בימים הקרובים" * "עדיין לא הוחלט איך יופרטו בז"ן"

בשש השנים הקרובות ייבנו בישראל 10 תחנות כוח שיופעלו בגז טבעי בהשקעה כוללת של 4 מיליארד דולר. כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן. הוא דיבר בכנס בת"א על מימון השקעות בנדל"ן.

רונן אמר, כי 8 מהתחנות ייבנו ע"י חברת החשמל, ושתי האחרות, במישור רותם וברמת-חובב, ייבנו קרוב לוודאי ע"י האחים עופר. בנוסף, מתנהלים דיונים על בניית 2 תחנות נוספות, בבעלות פרטית. האחת, של מפעלי ים המלח, והאחרת באשקלון, של פרויקט דורעד, בבעלות הקבלן אורי דורי ומשפחת אדלסבורג.

רונן הודיע, כי בימים הקרובים תתחיל תחנת הכוח באשדוד לפעול על גז טבעי, ותחנה נוספת שתיבנה במקום תופעל אף היא בגז טבעי, המגיע מהים. חברת החשמל וחברת נתיבי גז ישקיעו כל אחת 250 מיליון דולר בצינורות להובלת הגז מאשדוד - חברת החשמל מאשדוד לתחנת הרידינג ומשם לחוף דור, וחברת נתיבי גז לתחנת הכוח חגית ולאיזור חיפה ועמק הירדן.

רונן אמר, כי 70% מצריכת הגז מיועדים לתחנות הכוח, ו-30% לצרכנים אחרים, בעיקר מפעלי תעשייה. הוא אמר, כי חברת החשמל ונתיבי גז יחתמו על חוזה הובלה ל-15-10 שנים, ובעזרת חוזים אלו יוכלו לקבל ללא קשיים מימון בנקאי או חוץ-בנקאי לבניית שתי מערכות הצינורות.

עוד אמר רונן, כי בתי הזיקוק באשדוד ובחיפה יצטרכו להשקיע בשנתיים הקרובות 350 מיליון דולר - 200 מיליון דולר בחיפה ו-150 באשדוד - כדי להקים קווי ייצור חדשים.

הדבר הכרחי, מכיוון שחברת החשמל עוברת ממזוט לגז טבעי, ובתי הזיקוק נשארים עם 3 מיליון טונות מזוט בשנה ללא קונה. תוכנית נוספת היא לייצא חלק מהמזוט, והייצוא בפועל כבר החל. רונן מעריך, כי ההשקעה בפיתוח בתי הזיקוק תמומן ממימון בנקאי וחוץ-בנקאי.

בנושא אמר המנכ"ל: "עדיין לא הוחלט אם ובאיזו צורה יופרטו בתי הזיקוק. יש לפתור בעיה זו מהר, כי המצב הנוכחי בלתי אפשרי. היום קשה לבתי הזיקוק לגייס את הכספים הדרושים, בגלל האי-ודאות על הבעלות בעתיד. אנחנו מנסים למצוא דרך לגייס להם כסף לא יקר".

רונן גם פירט את שלוש התוכניות להתפלת 265 מיליון קוב בשנה. המתקן באשקלון, להתפלת 100 מיליון קוב בשנה מוקם בימים אלו בהשקעה של 250 מיליון דולר, ויתחיל לפעול בסוף 2004. חברת מקורות תשקיע 120 מיליון דולר בבניית מתקן להתפלת 45 מיליון קוב בשנה, והיא תגייס את הכסף בארץ ממקורות שונים.

בעתיד תוכנן, שיזמים פרטיים יבנו 4 מתקנים קטנים יותר, להפקת 30 מיליון קוב כל אחד, בהשקעה של 100 מיליון דולר לכל מתקן.