אסד: לסוריה אין כל כוונה להתפרק מהנשק להשמדה המונית - לפני שישראל עושה זאת

אסד פתח היום באנקרה ביקור ראשון של מנהיג סורי בטורקיה מזה 57 שנים * יחתום על הסכמי שת"פ

"לסוריה הזכות להחזיק בנשק להשמדה המונית לצרכי הגנה עצמית, ואין כל כוונה להתפרק מנשקה. קודם שתעשה זאת ישראל", כך אומר היום (ג') נשיא סוריה, באשר אסד, בראיון לעיתון הבריטי "דיילי טלגרף".

אסד דחה דרישות בריטניה וארה"ב להתפרק מנשק להשמדה המונית והבהיר, כי "סוריה לא תזנח את תוכניתיה להתחמשות בנשק להשמדה המונית, כל עוד ישראל לא תתפרק מנשקה הגרעיני הבלתי מוצהר".

"סוריה הינה מדינה כבושה בחלקה וחשופה מדי פעם להתקפות ישראל", הוא ציין והוסיף: "אך טבעי הוא שסוריה תבקש להגן על עצמה".

בתשובה לשאלה על הדרך להתחמשות בנשק להשמדה המונית, אמר אסד, כי "סוריה זקוקה לכח הרתעה. אין כל קושי להשיג נשק להשמדה המונית בכל רחבי העולם, וסוריה מסוגלת להשיג נשק זה בכל עת".

אסד קרא לקהיליה הבינלאומית לתמוך בהצעתה של סוריה שהוגשה למועצת הבטחון של האו"ם אשתקד, לפעול לפירוז המזרח התיכון כולו, ובכלל זה ישראל, מכל סוגי הנשק להשמדה המונית.

בתשובה לשאלה על מעורבות סוריה בפיגועים המבוצעים ע"י הפלשתינים, השיב: "הפיגועים בישראל הם פועל יוצא של הכיבוש וההרג בשטחים הפלשתינים, ומציאות שאין ביכולתה של סוריה לשלוט בה".

בתוך כך, סוריה שיגרה הלילה למועצת הביטחון של האו"ם מכתב ובו תלונה רשמית על התוכנית הישראלית להכפלת ההתיישבות ברמת הגולן.

"היוזמה הפרובוקטיבית הזו מגיעה שבועות אחדים לאחר שסוריה הביעה נכונותה לחידוש שיחות השלום", כך נכתב בתלונה. "הדבר חושף את הכוונות האמיתיות של מנהיגי ישראל הנוגדות את המטרות של עשיית שלום".

"החלטת פיתוח קולוניאליסטית כזו רק תגביר את הנחישות הסורית להשיב את אדמתה, שנכבשה על ידי ישראל", נאמר במכתב הסורי הרשמי למועצת הביטחון. "החלטה מן הסוג הזה תביא לעוד אובדן, מתח, חוסר יציבות לעמי האזור".

במה שנתפס כסימן נוסף לשיפור היחסים בין אנקרה ודמשק, הגיע היום (ג') נשיא סוריה, בשאר אסאד לביקור בן שלושה ימים בטורקיה, ביקור ראשון של מנהיג מדינה סורי במדינה מזה 57 שנים.

אסד אמור להיפגש במהלך ביקורו עם נשיא טורקיה, אהמט נחדט סזר ועם ראש הממשלה רספ טאיפ ארודן, פגישות שבהן ידונו האישים בשיפור יחסי הסחר והגברת שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות.

ביום השני לביקורו צפוי הנשיא הסורי להיפגש עם שר החוץ והמשנה לראש הממשלה עבדדאלה גול, עם מנהיג מפלגת העם, דניז בייקל ועם הרמטכ"ל הגנרל חילמי אוזקוק.

ביום השלישי לביקורו צפוי אסאד להגיע לאיסטנבול לסידרת פגישות עם אנשי עסקים טורקיים.

לדברי סוכנות הידיעות הטורקית יכלול עוד ביקורו של אסאד, המלווה באשתו אסמה, חתימה על הסכמי שיתוף פעולה בנושאי מניעת מיסוי כפול, הגנה על השקעות ועידוד התיירות. הנשיא הסורי ואשתו צפויים לבקר במאוזוליאום של מוסטאפה כמאל אטא-טורק, מייסדה של הרפובליקה הטורקית החילונית, להשתתף בטקס רישמי בארמון הנשיא ובארוחת ערב חגיגית.

בנפרד, פירסם הבוקר אתר האינטרנט WorldNetDaily.com דיווח, לפיו סוריה היא שמחביאה את הנשק העיראקי להשמדה המונית. לדברי האתר, המצטט גורם אופוזיציה גולה סורי התולה את דבריו בדו"חות מודיעיניים, בן משפחה קרוב של הנשיא אסד מחביא את הנשק להשמדה המונית העיראקי בשלושה אתרים במדינה.