פסולת מבניית רציף חדש בנמל הקישון מסכנת חיי אדם וגורמת לנזק חמור לסביבה

הפסולת הרעילה מהקישון מסכנת מאות בני הנוער והחיילים השוהים בביה"ס הטכני של חיל האוויר

רשות הנמלים משתמשת בצוללנים על מנת לבצע פעילויות של בניית רציף חדש בנמל הקישון, כך נחשף היום בדיון מיוחד בנוגע לפעילויות אסורות באזור נחל הקישון בוועדה למפגעי איכות סביבה בראשות ח"כ ד"ר לאה נס. בדיון אמר מר עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים כי פעילות הצוללנים הכרחית לצורך ביצוע העבודות במקום וכי מתבצעת בהתאם לכל התקנים.

מנגד טען מולו יובל תמיר, יו"ר עמותת "אנשי הדממה", כי משיחות שניהל עם הצוללנים במקום הם מסרו כי הם אינם מקפידים על כללי הזהירות ובימים חמים הם לבושים בחליפת צלילה רגילה בה יש מגע ישיר עם המים. יתרה מזאת, גם החליפה הממוגנת ביותר לא יכולה למנוע מהצוללן להיחשף לקרינה.

במסגרת אותן פעולות בנמל הקישון, אמר עמוס רון, מועברת בוצה רעילה לאונייה ששופכת אותה במעמקי הים במרחק של כ-40 ק"מ מהחוף, וחלק אחר של בוצה מועבר סמוך לבי"ס הטכני של חיל האוויר ונערם שם בערמות. שפיכת הבוצה במרחק זה נעשית בהתאם לתקן "אמנת ברצלונה".

בפועל, כך טען יובל תמיר שמבדיקה שלו דבר זה אינו מבוצע. הזמן שלוקח להעביר בוצה באוניה למרחק של 40 ק"מ עומד על כשעתיים לכל צד. מבדיקה של מר תמיר עלה כי האניה שבה לאחר כארבעים דקות ומשתמע מכך שפעילות שפיכת הבוצה לים התבצע קרוב מאוד לחוף תוך סיכון חמור לכל האנשים בקרבת המקום תוך נזק חמור לסביבה.

ח"כ ד"ר לאה נס אמרה כי על פני הדברים נראה כי יש חשד למעשה פלילי של בעלי האניה ואולי אף של רשות הנמלים. יש לבדוק את הנושא לעומקו ואני שוקלת להגיש תלונה במשטרה כנגד אותם גופים שלכאורה פועלים בניגוד לחוק.

בכל הנוגע להעברת הבוצה מעמקי הנחל סמוך לביה"ס הטכני אמרה ח"כ נס: החלטה זו יוצרת מפגע מסוג חדש. הבוצה הרעילה עלולה לסכן את מאות בני הנוער והחיילים השוהים במקום וזאת לאור הסכנה שבנשימת חלקיקים רעילים שעלולים להתפזר באוויר. העברת הבוצה גם עלולה לפגוע עוד יותר במאגרי מי התהום שעם הגשם הראשון על הבוצה יחלחלו החומרים הרעילים למאגרי מי השתיה באזור.