החוק גובר על ההחלטה לכאורה של המנכ"ל

לשון החוק ברורה; היא מחייבת התקנת "פיאזומטר" במיתקנים ובמיכלים

עתירה מינהלית של חברת הנפט פז כנגד המשרד לאיכות הסביבה, שהיתנה את מתן אישורו להפעלת תחנת דלק בהתקנת אמצעי ניתור מסוג "פיאזומטר". טענת העותרת, בתמציתה, היתה שהמשרד לאיכות הסביבה נעתר בעבר לשימוש במכשיר ניטור אחר, וכי הסכמתו זו נתגבשה, לאחר שהותקן בתחנות הדלק האמצעי החלופי, לכדי הבטחה מינהלית.

השופט עוזי פוגלמן דחה את העתירה. נזכיר שאך לאחרונה נדונו התנאים לגיבושה ולהוכחתה של הבטחה מינהלית בפס"ד מקיף שניתן ע"י בית המשפט העליון בפרשת קיבוץ חצור (ע"א 165/82).

תנאי יסודי לגיבושה של הבטחה מינהלית הינו שנותן ההבטחה היה בעל סמכות לתיתה. הבטחה שניתנה בחוסר סמכות לא תיאכף ע"י בית המשפט. במקרה הנדון, לשון החוק ברורה; היא מחייבת התקנת "פיאזומטר" במיתקנים ובמיכלים דומים לאלו שמבקשת העותרת להפעיל, ונמצא שהבטחה שניתנה בניגוד לדין איננה הבטחה שניתנה בסמכות.

אלא שהעותרת גם לא הוכיחה כדרוש את מתן ההבטחה. על הטוען למתן הבטחה מינהלית להוכיח התחייבות מפורשת וברורה מצד הרשות, התחייבות של הרשות להקנות להבטחתה תוקף משפטי, והבנה דומה של מקבל ההבטחה.

במקרה הנדון, ביקשה העותרת להסתמך על תצהירה של מי ששימשה עד לחודש יוני 99' כמנכ"לית של המשרד לאיכות הסביבה, נחמה רונן. השופט פוגלמן הגיע למסקנה כי דבריה של רונן לא יצרו את ההבטחה המינהלית הנטענת ע"י העותרת. *

(עת"מ מחוזי ת"א 1536/03 פז חברת נפט בע"מ נ. המשרד לאיכות הסביבה ואח', פס"ד מיום 30.12.03. השופט עוזי פוגלמן. בשם העותרת עו"ד רובין ולוין, בשם המשיבים עו"ד שוורץ והלפר)