דב רביב, מפתח הטיל "חץ", יוזם פרוייקט משגר לוויינים אזרחי חדש

מבקש סיוע ממשלתי במימון הראשוני * ראשי תע"א ותעש תומכים ברעיון, אך לא יקציבו מימון

דב רביב, שעמד בראש תוכניות ה"חץ" והמשגר "שביט" בתעשייה האווירית, תיכנן משגר לוויינים אזרחי חדש, שיכול לתפוס להערכתו %40 משוק בהיקף 50 מיליארד דולר. כך מגלה רביב בראיון ל"גלובס".

המשגר, המכונה "460-STAR", תוכנן בתקופת מאסרו של רביב, אשר ריצה מאסר של שנתיים באשמת קבלת שוחד מחברה קנדית, אותה בחר כספקית למרכיבים של מערכת ה"חץ". רביב הקים לאחר שחרורו חברת לפיתוח ושיגורי לוויינים בשם MST, שתהיה אחראית לייצור, חתימת ההסכמים עם הלקוחות והשיגורים.

החברה חתמה על הסכמים עם החברות ברוסיה שיספקו את מנועי המשגר. על פי התוכנית, ייוצר המשגר בתעשייה האווירית ובתעש, שהיו שותפות בייצור בפרוייקטים הקודמים, והשיגורים יבוצעו בברזיל, במסגרת הסכם שרביב חתם עם ממשלתה.

לדברי רביב, "החברה זקוקה לתקציב ראשוני בהיקף 50 מיליון דולר להתנעת הפרוייקט, ולאחר מכן נצא להנפקה לציבור, לגיוס 150 מיליון דולר נוספים לייצור הסדרתי. על ממשלת ישראל להעביר את המימון הראשוני, מכיוון שהפרוייקט יכניס את ישראל לראשונה לתחום החלל המסחרי וייצור 3,000 מקומות עבודה. הוא יוכל לשגר 12 לוויינים ביחד, במחיר זול מהמתחרים".

ל"גלובס" נודע, כי מנכ"ל תע"א, משה קרת, ומנכ"ל תעש, שלמה מילוא, תומכים בפרוייקט והביעו נכונות להיכנס לשותפות בייצור. מילוא מסר, כי הוא מאמין בפרוייקט מבחינה טכנולוגית ומסחרית, וחושב, כי הוא בעל פוטנציאל עצום לתעש. עוד אמר מילוא, כי החל לסייע לרביב בדרגים הממשלתיים. בדקנו את כדאיות הפרוייקט גם בצורה עצמאית, אני מאמין שהוא יהיה רווחי, ומאמין שיימצא מי שייתן את התקציב הראשוני", הוסיף.

קרת אישר, כי בכוונתו לתמוך בפרוייקט. "נהיה מוכנים להשתתף בצורה פעילה בתהליך הייצור", אמר קרת, "אולם לא נוכל להעביר מימון לפרוייקט"