דויטשה בנק פורש מראשות ועדת הבנקים הנושים של רוסיה, בגלל הסכמתו לתנאיה

יתר 17 הבנקים הנושים זועמים על הסכמת דויטשה בנק להצעת המרת שטרי ההון

דויטשה בנק צפוי להודיע על התפטרותו מראשות ועדת ההיגוי המייצגת את נושי שטרי ההון לטווח קצר של רוסיה, בערך נקוב של 15 מיליארד דולר, שפרעונם הופסק באוגוסט. זאת, אחרי שדויטשה בנק וצ'ייס מנהטן האמריקני שברו ביום שישי את החזית המאוחדת של הנושים, והסכימו להשתתף בעיסקת הפריסה מחדש שהציעה מוסקבה.

צ'ייס מנהטן מסר כי העביר אג"ח מן החשבון שלו להמרה לניירות ערך רוסיים חדשים לטווח ארוך, ודויטשה בנק גילה כי מסר חלק מהאג"ח שלו ושל לקוחותיו לאותה מטרה. מדובר באיגרות רוסיות מהסוגים GKO ו-OFZ.

שני הבנקים , שנמנעו מלגלות באיזה סכומים מדובר, חברים בוועדת 19 הבנקים שייצגו את המחזיקים הזרים של שטרי ההון הרוסיים. המהלך של השניים העלה את חמתם של הבנקאים הזרים האחרים, שהאשימו את דויטשה בנק - שניהל את המו"מ עם הממשלה הרוסית - בבגידה בהם.

אחד מהם הישווה מבחינה מוסרית את המעשה של הבנק הגרמני הגדול ל"רב חובל העולה ראשון על סירת ההצלה". את רגשי הזעם החריפה העובדה שדויטשה בנק לא הזכיר את כוונותיו בענין זה בפגישה של ועדת 19 הבנקים בשבוע שעבר.

רוסיה ונושיה הזרים נאבקים על פריסת שטרי ההון מחדש מאז 17 באוגוסט, כשמוסקבה הישעתה את פרעון הקרן והריבית על חוב של 280 מיליארד רובל - שהיו שווים אז 40 מיליארד דולר ובשער הנוכחי שוויים כ-13 מיליארד דולר.

הנושים הזרים, שהחזיקו כשליש מחוב זה, סירבו לעיסקה מיקדמית שהוצעה בשנה שעברה, בטענה שהיא מחזירה להם כ-5 סנט על כל דולר חוב. כמה מהם אף איימו בצעדים משפטיים.

כעת, עם התפטרות דויטשה מראשות ועדת ההיגוי של הבנקים הנושים, התהוו למעשה שני מחנות של נושים: האחד, בראשות דוישטה וצ'ייס, מקבל את תנאיה של ממשלת רוסיה לארגון החוב מחדש, והאחר שולל את תנאיה של רוסיה בחריפות. "אם דויטשה לא יתפטר מראשות הוועדה, יש %99 סיכוי שהוא יודח ממנה", אמר אתמול (א') אחד מראשי הבנקים במחנה השני.

מחנה זה כולל את בנק ההשקעות הגדול קרדיט סוויס פירסט בוסטון, ודורש לקבל את תנאי הארגון מחדש של החוב הסופיים לפני שיחליט אם לקבל או לדחות את העיסקה. בינתיים ביקשו הבנקים הנושים ביום חמישי שעבר, יממה לפני הודעת דויטשה על קבלת התנאים הרוסיים, לדחות את מועד הגשת הצעותיהם עד לאמצע אפריל, מאמצע מארס שהוסכם קודם לכן.

בעקבות מהלכו הנפרד של דויטשה בנק, יש בנקאים מערביים הסבורים כי עתה לא תחוש יותר מוסקבה שהיא נאלצת להיענות לדרישותיהם לדחות את מועד פירסום הצעותיה או לגלות את התנאים הסופיים.

עיסקת הפריסה-מחדש המקורית הציעה לנושים הזרים לקבל תערובת של ניירות ערך חדשים: %70 אג"ח נושאי ריבית לתקופות של 3 עד 5 שנים; %20 באג"ח ללא ריבית שניתן להמירן במיסים או במניות בבנקים רוסיים ו-%10 ברובלים מזומנים ושטרות לזמן קצר.

הבנקים האחרים שהם נושים של חוב רוסי טוענים כלפי דויטשה בנק וצ'ייס מנהטן, שהם יכלו לוותר לרוסים בכל הנוגע לנכסי הנוסטרו שלהם, אך לא בכל הנוגע לנכסי לקוחותיהם באיגרות רוסיות