ישראל קז מקים אימפריה אדירה ולא מתכוון להתחנף לאף אחד

"אני לא מכיר את שלמה אליהו, מעולם לא ראיתי אותו * המתחרים שלנו במגדל הפיצו עלינו שמועות-שווא * לחברת ביטוח אין סיבה להרים בעצמה פרויקטי נדל"ן, עדיף לה להכניס שותפים מקצועיים * לדלק מוטורוס יש אבא ביפן שמוכר להם במחירי היצף * הרגולטור נכנס לתחומים שאסור להיכנס אליהם, כמו הבלעדיות של יבואני הרכב * ומכבי חיפה לא ממש מעניינת אותי" * ישראל קז, מבעלי מאיר והפניקס, מקים אימפריה אדירה של רכב, ביטוח, נדל"ן והיי-טק ולא מתכוון להתחנף לאף אחד

"הרכישה של הפניקס היתה הזדמנות עסקית טובה. לא היתה לנו אסטרטגיה לרכוש דווקא חברת ביטוח, אבל בהחלט היתה אסטרטגיה שאמרה שאנחנו לא צריכים להיות תלויים רק בשוק הרכב, אלא להתרחב לתחומים אחרים", מסביר ישראל קז, בעל חברת יבוא הרכב מאיר, את המהלך שביצע לפני כשנה וחצי יחד עם גיסו ושותפו הוותיק יעקב שחר. מהיחסים הרעועים עם השותף בעל-כורחם שלמה אליהו, הוא מעדיף להתעלם. "אני לא מכיר אותו, מעולם לא ראיתי אותו, ואין לי מה להגיד עליו", הוא אומר.

312 מיליון דולר שילמו אז קז ושחר, בתמורה למניות השליטה (57.6%) שנרכשו מידי יוסי חכמי ואחותו ניצה קנפר. העסקה בוצעה לפי שווי שוק של 541 מיליון דולר, שהיה גבוה ב-47.5% משוויה של הפניקס בבורסה באותה עת. נכון לעכשיו, שווי השוק של החברה בבורסה כבר עומד על כ-580 מיליון דולר. תשעת החודשים הראשונים של 2003 הסתכמו ברווח נקי של 172 מיליון שקל.

אבל מאז הרכישה ההיא, שהפכה את אימפריית העסקים שלהם לאחת מהקבוצות העסקיות הגדולות בארץ, המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה, נמנעים השניים בעקביות מלהתראיין בענייני ביטוח. "אנחנו לא מתראיינים, כי אנחנו לא מומחים לביטוח ולא מתיימרים להיות כאלה. בשביל זה יש אנשים כמו מנכ"ל הפניקס, כוכי בן-גרא, שנמצא בתחום כבר 30-40 שנה. מי אנחנו שנתיימר להתראיין בעניינים כאלה", אומר קז.

ובכל זאת, בראיון מקיף ראשון, מספר קז, 66, על העסקה ההיא, שולח חצים לעבר המתחרים בענף הרכב, מודה בכישלון עם מכוניות וולבו בתקופה האחרונה, ויוצא נגד התערבות הרגולטורים, שאינם יודעים מספיק.

איך בעצם מתחלקת האחריות בינך ובין שחר?

אימפרת קז שחר

"מעולם לא הגדרנו את סמכויות הניהול, וגם לא את היחסים בינינו. שנינו עוסקים בהכול, ואין בינינו חלוקת סמכויות. למרות הכול, אנחנו ממשיכים להסתדר מצוין מזה 35 שנים", הוא אומר.

איך זה שמעולם לא היית מעורב בעסקי מכבי חיפה, למרות שאתה בעלים של הקבוצה בדיוק כמו שחר?

"אני מטבעי לא חובב ספורט, ועל כן זה מעולם לא עניין אותי. הלכתי פה ושם למשחקים של מכבי חיפה ונהניתי, אבל לא יותר מזה".

לא מפריע לך ששחר משקיע כל-כך הרבה מרץ בקבוצת כדורגל שכמעט לא מרוויחה, במקום להשקיע יותר מרץ וזמן בעסקים האחרים, המשמעותיים יותר?

"מה פתאום, אין לי שום דבר נגד העיסוק של שחר במכבי חיפה. ההפך הוא הנכון. אני רואה את יענקל'ה נהנה מאוד מהעיסוק בתחום, ויש לכך גם הרבה השלכות חיוביות על עסקי מאיר והפניקס. זה כמו להשקיע בעוד תקציב פרסום.

"יש עוד הרבה שיקולים חיוביים, כמו חשיפה גדולה של המותגים שלנו באמצעות מותג מפורסם כל-כך כמו מכבי חיפה. אפילו אם היו פה ושם שנים שבהן הקבוצה הפסידה, הרי שמדובר בכסף קטן יחסית ולא משמעותי. אני מסתכל על העסק הזה שנקרא מכבי חיפה באופן חיובי מאוד, שמקדם את עסקי החברות שלנו, ולא ההפך".

"חכמי קיים, אליהו לא"

הדיבורים על רכישת הפניקס החלו כבר באפריל 2001. קז ושחר, נכתב אז, מעריכים שהפניקס היא "מכונה לייצור כסף", ושוויה אף גבוה מהמחיר שישלמו. הרעיון היה לרכוש את חלקו של יוסי חכמי בהפניקס, חברת הביטוח השלישית בגודלה בארץ, ובאופן נפרד גם את חלקו של שלמה אליהו. אלא שהמשא-ומתן נמשך זמן רב, ובמהלכו התברר לשניים שלא יצליחו להגיע להבנות עם אליהו, בעיקר ביחס למחיר הרכישה ממנו.

רק בפברואר 2002, אחרי כמעט שנה של דיונים, הודיעה חברת מאיר על הרכישה. לאחר שהשיגה את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, אישור הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר והיתר שר האוצר, יצאה העסקה לפועל ביולי 2002.

מאחר שהעסקה מומנה ברובה על-ידי הבנקים, הגביל המפקח על הביטוח את משיכת הדיבידנדים, וקבע כי לא יחולקו יותר מ-50% מהרווחים השנתיים כדיבידנד, למשך חמש שנים. מגבלה זו תחול רק אם ההון העצמי יפחת מ-130% מההון העצמי הנדרש על-פי התקנות. נכון להיום, שחר וקז עומדים בתנאים, אם כי יש לזכור שהם צריכים גם לשרת את החוב של חברת מאיר, כתוצאה מביצוע העסקה.

המפקח על הביטוח לא עשה לכם חיים קלים. השקעתם סכום כסף אדיר, ואתם כפופים למגבלות לא פשוטות, שעשויות להקשות על החזר ההשקעה.

"אין לי שום טענות כלפי המפקח. הוא רצה להגן על הציבור, כי הוא ידע שאנחנו לוקחים הרבה כסף מהבנק. הוא אמר שהוא מודאג, וזה בסדר".

מה באשר לחלוקת הדיבידנדים?

"בינתיים לא משכנו דיבידנדים. אנחנו משתמשים בכספים בעיקר להתרחבות. למשל, השקענו 100 מיליון שקל במחשוב-מחדש של החברה".

ייתכן שמה שמקל על שחר וקז להבליג על מגבלת משיכת הדיבידנדים בהפניקס הוא הידיעה שמי שייהנה מדיבידנדים כאלה הוא גם שותפם-יריבם בחברה, שלמה אליהו, שחזיק בכ-33% ממניותי הפניקס.

בזמנו פורסם, כי אליהו דרש מקז ושחר 205 מיליון דולר תמורת מניותיו, לפי שווי שוק זהה לזה שבו נעשתה העסקה עם חכמי. ככל הידוע, הם הציעו לו 170 מיליון דולר. לדברי קז, כאשר שחר והוא חתמו על העסקה לרכישת חלקו של חכמי, כבר נערך סיכום עקרוני בינם לבין אליהו לרכישת כל מניותיו - אלא שאליהו חזר בו ודרש מחיר גבוה יותר. בשנה האחרונה, אגב, הוא מימש מניות של הפניקס בכ-170 מיליון שקל (כ-6.7% מהמניות).

במסגרת החיכוכים שנוצרו, טירפד אליהו לפני כשנה את החלטות שחר וקז לשינוי שם החברה ולקניית ביטוח ושיפוי לדירקטורים ולבעלי השליטה. כמו כן, הוא הגיש שתי עתירות נגד הפניקס. הראשונה היתה לפני כשנה, כאשר אליהו עתר נגד המפקח על הביטוח ונגד חברת מאיר, ודרש לחשוף בפניו את התנאים הקבועים בהיתר לגבי ההגבלות בנושא הדיבידנד וההון העצמי. בסופו של דבר בית-המשפט לא נדרש לדון בעתירה, שכן קבוצת מאיר הסכימה לחשוף מרצונה נתונים אלה.

העתירה השנייה היתה לפני כמה חודשים, ונגעה למיזוג של הפניקס עם חברת הדר. במקביל, ניסה אליהו לטרפד את המיזוג באסיפה הכללית של בעלי מניות הפניקס, בטענה שהמהלך פוגע בו כבעל מניות מיעוט. גם הפעם העתירה לא הגיעה לבית-המשפט, וקז ושחר החליטו לבצע מיזוג דה-פקטו, במקום מיזוג משפטי - כלומר, מיזוג באמצעות שיתוף-פעולה מלא בכל התחומים בין הפניקס להדר, כולל הנפקת פוליסות ביטוח משותפות, כאשר הרכב הבעלים נשאר כמו שהוא בשתי החברות.

היכן עומד היום הסכסוך עם אליהו?

"אני לא הייתי פעיל במשא-ומתן לרכישת הפניקס, אבל אני יכול להגיד שלחצנו ידיים גם עם חכמי וגם עם אליהו. חכמי קיים, אליהו לא. לא פחות, ולא יותר".

"במגדל רצו לסגור איתנו חשבונות"

מרצונו או שלא מרצונו של קז, רכישת הפניקס התרחשה זמן לא רב בטרם כניסתן לתוקף של שתי רפורמות מהותיות בענף הביטוח. האחת היא הרפורמה בפנסיה, והשנייה הרפורמה בביטוח חיים. אליהן נוסף גם רענון קרנות הפנסיה ההסתדרותיות הישנות על-ידי הממשלה, מה שהחזיר לתמונה מתחרות רציניות מאוד לחברות הביטוח הפרטיות. כשמחברים את הכול ביחד, לא קשה להבין את חוסר השקט היחסי השורר כיום בענף הביטוח.

"אני לא אחווה דעה לגבי עניינים מקצועיים מדי, שכן אני מחזיק מעצמי כסטאז'ר בלבד בתחום הביטוח", אומר קז. "שחר ואני מינינו מנהלים מקצועיים לחברה, וקיבלנו מנהלים מקצועיים כאשר רכשנו אותה, לא בשביל להתערב בנעשה בחברה או לחוות דעות מקצועיות בנושא ביטוח. אנחנו מומחים ברכב, אבל הרבה פחות בביטוח - וזו גם דעתו של שחר.

"אני יכול להתבטא רק בעניינים שקשורים להיותנו בעלים, ולגלות, למשל, שאנחנו עומדים לחדור באינטנסיביות לתחום שהוא חדש יחסית עבורנו - פוליסות בתחום הבריאות. אין סיבה שנהיה קטנים יותר מהחברה המובילה בתחום הבריאות - שילוח-הראל".

בספטמבר האחרון התפטר יו"ר הפניקס דורון שורר, מינוי של קז ושחר, אחרי 14 חודשים בלבד בתפקיד. ההתפטרות, שהתקבלה בהפתעה, הוסברה על-ידי גורמים בענף הביטוח כנובעת מחילוקי-דעות בינו לבין המנכ"ל בן-גרא וסמנכ"ל השיווק בועז ליננברג. "שורר הרגיש לא מנוצל. לא היה שום סכסוך בינו לבין הבעלים, או לבין המנכ"ל בן-גרא", אומר קז.

"הוא היה ונשאר ידיד טוב שלנו. הוא תיאורטיקן מצוין, ומבין הרבה בביטוח. הוא חשב שדברים לא קורים מספיק מהר. היו לו רעיונות, אבל הם התאימו למאה הבאה - ואנחנו צריכים רעיונות לשבוע הבא.

"שורר נתקל במצב שבו הוא לא קיבל מספיק שיתוף-פעולה מהדרגים היותר-בינוניים בחברה. זו בעיה, כי לא תמיד רק ההנהלה הראשית מבינה הכול. בסופו של דבר, מנהל מחלקה או מנהל אגף מבין פי אלף יותר מאשר כוכי או מנהל אחר. מנהל חברה צריך לטפל רק במישורים העקרוניים, ובתוכנית העסקית".

במקום שורר מיניתם את ד"ר אריה עובדיה.

"הוא היועץ הכלכלי של כל הקבוצות שלנו, אחד שמוכן לעבוד גם בשבתות. הוא מסתדר עם כולם, כולל עם המנכ"ל. הוא גם מטפל בחברת ההיי-טק הפרטית שלי ושל בני רוני (ראו מסגרת), והוא הביא קשרים ענפים מארצות-הברית בעבור החברה הזו".

לפני מספר חודשים נמתחה ביקורת קשה על התנהלות הפניקס בתחום השיווק. גורמים בענף הביטוח טענו שליננברג מוביל את החברה למסלול בעייתי. בין היתר נטען, כי מדיניות השיווק האגרסיבית שלו - גם על-ידי הגדלת עמלות לסוכנים, למשל - תפגע בחברה בטווח הרחוק יותר.

"מאז עברו שלושה חודשים, וכל מה שנכתב הוכח כמגוחך", אומר קז. "החברה מאוד רווחית, ומנוהלת היטב. המתחרים שלנו במגדל, שליננברג עזב אותם, כנראה רצו לסגור חשבונות והפיצו שמועות-שווא. מעבר לכך, אין לי שום עניין להיכנס לטענות שנטענו".

האם המיזוג עם הדר עשה טוב להפניקס?

"המיזוג כבר קיים בפועל יותר מחצי שנה. כל הפיטורים והאיחודים נגמרו, חסכנו הרבה כספים וכפילויות. על כל הפוליסות כבר מופיע המותג המשותף".

"טעינו ברכישת הקרקע ברוטשילד"

אוסף התמונות של חברת הפניקס, שחכמי אסף בקפידה, נחשב לאוסף הגדול בעולם של ציור ישראלי, והוא כולל תמונות של ציירים מובילים כמו ראובן וסטימצקי. השווי המצטבר של מאות התמונות נאמד במועד חתימת העסקה ב-50 מיליון דולר. כאשר שחר וקז רכשו את חלקם בחברה, הם ביקשו להשאיר את האוסף בידי חכמי, אך הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה, והתמונות רשומות חלקן בספרי הפניקס, וחלקן בספרי החברה-הבת עטרה.

כעת מעוניינת הפניקס למכור את האוסף, כדי להרחיב את השקעותיה החדשות בענף. בחברה מצפים שהמכירה תניב הכנסות של 300 מיליון שקל לפחות. אבל לא רק מהאמנות מבקש קז להיפטר. "גם הנדל"ן וגם אוסף האמנות נמצאים בתוך חברה בשם עטרה, ומדובר בחברה שצריך לסגור אותה כמה שיותר מהר. היא אוכלת הרבה כסף", הוא אומר.

"אני לא מבין מה יש לחברת ביטוח להרים בעצמה פרויקטים של נדל"ן. לשם כך, עדיף שנכניס שותפים מקצועיים בתחום, ולא נתעסק ביום-יום של הנדל"ן. אנחנו, למשל, שוקלים לקנות את חלקה של שיכון ובינוי בקניון בגבעתיים. מדובר בעסק חי שרוב נכסיו כבר מכורים או מושכרים, כך שאנחנו לא צריכים להיות מעורבים בניהול השוטף. אנחנו גם יודעים מראש מה תהיה ההכנסה שלנו. לגבי אוסף האמנות, אנחנו נמשיך לממש את חלקנו באוסף".

ואומנם, לפני כחצי שנה קיבלה הפניקס החלטה מסודרת לצאת מעיסוק פעיל בתחום הנדל"ן, ולמכור כ-50% מאחזקותיה בשני פרויקטים. האחד, מגדל משרדים ומגורים של 28 קומות בשדרות רוטשילד 1 בתל-אביב. בנובמבר 2003 הודיעה חברת ההשקעות חבס על רכישת שליש מהזכויות בפרויקט, תמורת 5.67 מיליון דולר. הפרויקט השני הוא קרקע לבניית כ-450 דירות במתחם סמינר הקיבוצים.

עושה רושם שבתחום הזה, הפניקס לא מסבה לכם הרבה קורת-רוח.

"נכון שהחלטנו לצאת מחלק מהפעילות של הפניקס בתחום הנדל"ן, אך אין החלטה אסטרטגית לצאת מהתחום כולו. ישנן כמה חלקות קרקע שנרכשו באופן שגוי, כמו זו שבשדרות רוטשילד. אנחנו מנסים לשפר את המצב, נכנסנו למשא-ומתן עם עיריית תל-אביב לשנות את הייעוד, ונקים שם בעיקר משרדים. הכול בתהליכי בדיקה מחודשת, ואנחנו מבשלים עסקה עם קבוצת חבס. אנחנו נפעל גם לשיפור מצבן של קרקעות אחרות, וחלק אחר נמכור".

השבוע גם הודיעה הפניקס כי תשתתף ברכישת נכס בסקוטלנד בכ-80 מיליון ליש"ט. יחד עם החברה-הבת עטרה וקבוצת Tonstate, המתמחה באחזקת נכסים באנגליה ובסקוטלנד, חתמה הפניקס על הסכם לרכישת חברה באנגליה - שהנכס העיקרי שלה הוא מרכז בילוי באדינבורו שבסקוטלנד.

יש לכם הרבה נדל"ן גם בחברת מאיר.

"הנדל"ן במאיר מיועד אך ורק למטרות העסקיות של עסקי המכוניות. לא מדובר בעסקי נדל"ן לשמם. אנחנו מתכננים, למשל, מרכז לוגיסטי גדול בראשון-לציון, שיחליף את המרכזים הלוגיסטיים הוותיקים בפתח-תקווה ובאזור התעשייה הישן בראשון. הוא גם יחליף את הצורך לאחסן אצל גורמים אחרים, או בנמל אילת. אין לנו שום כוונה לעשות עסקי נדל"ן במסגרת חברת מאיר, אלא להשאיר אותה כחברה שעוסקת נטו במכוניות".

"בוולבו ירדנו לפחות מ-500 מכוניות"

חברת מאיר מחזיקה בזיכיון הייבוא של מכוניות וולבו והונדה, וכן של משאיות וולבו, רנו ומיצובישי, אוטובוסי וולבו ואופנועי הונדה. ב-1999 קיבל קז תואר אבירות כבוד ממלך שבדיה, קרל גוסטב, בעקבות העסקים הענפים שמנהלת קבוצת שחר-קז בשבדיה, מדינת המוצא של וולבו. לפני מספר שבועות סגר קז מעגל כאשר עמד בראש משלחת הסברה של מכון היצוא לשבדיה, יחד עם יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל.

במהלך הביקור בשבדיה, הוא מספר, "ביקשנו מהממשלה שם, וקיבלנו הסכמה, לבטל את אזהרת הנוסע שהיתה לגבי תיירים שבדים המגיעים לארץ. זהו הישג בלתי-רגיל, למרות שהאזהרה הזו לא מנעה בשנים האחרונות מנציגים של חברות עולמיות כמו וולבו ואריקסון להמשיך ולהגיע לארץ לצרכי עסקים".

אגב, על שמו של קז רשומים כמה משינויי החקיקה המשמעותיים בתחום בטיחות התחבורה בארץ. ביניהם ניתן למצוא את חובת חגירת חגורות הבטיחות מלפנים, על-פי חוק; תוספת מיזוג אוויר לכלי-רכב כמוצר בטיחותי; תוספת של ABS ותוספת של כריות אוויר (קז גם שכנע את משרדי התחבורה והאוצר להוריד את המיסוי על מזגנים וכריות אוויר). מתוקף כל אלה הוא נחשב לאחד ממומחי התקינה הגדולים ביותר בתחום כלי-הרכב בארץ, ובמשרד התחבורה נעזרים בו מדי פעם.

אלא שלא הכול ורוד כשהדברים אמורים במכירת מכוניות. בשנים האחרונות סובלת מאיר מירידה חדה במכירות הוולבו - גם אם זו מתאזנת, לפחות באופן חלקי, על-ידי המשך הצמיחה במכירת מכוניות ההונדה ומשאיות מדגמים שונים.

"אנחנו אכן בתקופה הרעה ביותר שהיתה לנו מבחינת המכירות של מכוניות וולבו. ב-2003 ירדנו לפחות מ-500 מכוניות", מודה קז. "לירידה בשנים האחרונות יש מספר סיבות. לפני חמש שנים, למשל, היתה תקלה עולמית בדגם S80. היו לקוחות שלא היתה להם סבלנות, והם נטשו אותנו לטובת חברות אחרות".

איבדתם את השליטה בשוק המכוניות לנכים?

"אכן כך. שלטנו בשוק הזה עד לפני שנים בודדות, וכיום יש מספר חברות ששולטות בתחום. הבעיה קשורה לכך שוולבו העולמית הפסיקה לייצר את הדגם S70, שהיה הרכב המייצג של הנכים, ובמקומו הגיע דגם קטן יותר - וזה הרחיק מאיתנו את אוכלוסיית הנכים.

"בימים אלה אנו עובדים על פתרון ראוי לכך, ונחזור בגדול לשוק של הנכים. אני מעריך שזה יוכל להוסיף עוד מאות מכוניות בשנה. מדובר במירוץ נגד הזמן, שכן נכים רשאים להחליף רכב כל ארבע וחצי שנים, ובחודשים הקרובים מסתיים עוד מחזור כזה".

איבוד נתח השוק במכוניות הנכים לא יכול להסביר את כל הירידה במכירות.

"היתה כמובן בעיית שערי החליפין, כתוצאה מהעלייה החדה בשער האירו. המצב הכלכלי גם גורם לכך שמנהלים לא רוכשים מכוניות וולבו, משום שלא נעים להם לנסוע במכוניות יוקרה בזמן שמפטרים עובדים".

מה באשר לרגולטורים?

"בשנים האחרונות הם קיבלו כוח אדיר, ונכנסו לתחומים שאסור להיכנס אליהם ושלא נכנסים אליהם אפילו בארצות-הברית. לדוגמה, בתחום החלפים, הממונה על ההגבלים העסקיים גילה מעורבות-יתר.

"הוחלט גם על הקמת ועדה, בהשראתו של הממונה הקודם, דוד תדמור, אשר עלולה לבטל את הבלעדיות שיש ליבואני רכב בייצוג חברות. זה לא קיים בשום מקום מתוקן בעולם, בטח לא בשוק המשותף. זה יביא לשוק פרוע מאוד בארץ. אני משוכנע שהיצרן לא ירשה את זה לדילרים שירצו למכור בארץ לנציגים האחרים, ולא לנציגים המקוריים של חברת הרכב".

המטרה של המחוקק היא ליצור תחרות ולהוריד את מחירי המכוניות.

"אולי, אבל פתחו כאן גם פתח לבעיות בטיחות. כאשר יתרחשו התאונות הראשונות, כולם יבינו כמה החלטה כזו היתה שגויה.

"זה גם לא הוגן בהיבט של ההוצאה על פרסום - אני מוציא מדי שנה עשרות מיליוני שקלים על פרסום, והמייצגים החדשים לא ישקיעו אגורה, כי הם יתפסו טרמפ על הגב שלנו. אולי פה ושם הם יפרסמו מודעה קטנה, שתעלה להם מאות שקלים".

"אני יודע כמה באמת עולה לייצר פורד"

הפיכתה של מאיר לחברת אחזקות גדולה בקנה מידה ישראלי, לא מפתה את קז לשלב את הציבור בחברה באמצעות הנפקה, חרף הרווח הכלכלי שעשוי לצמוח לו מכך. "הנפקה לא היתה, וגם לא תהיה בעתיד", הוא מודיע בנחרצות. "אנחנו מעוניינים לשמור על החברה כמשפחתית ככל האפשר. ייתכן גם שכל שינוי באחזקות ידרוש שינוי מטעם החברה העולמית. יש תמיד חשש שחברת המכוניות תאמר לזכיין, 'אם אתה זקוק לכסף, אין שום בעיה, אני אקנה אותך'. יש חברות שמונפקות בבורסה, כמו דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, ואנחנו יודעים עליה הכול דרך הדוחות הכספיים וההודעות שלה".

החשיפה הציבורית הזו לא מפריעה לדלק מוטורס להיות חברת הרכב המובילה בארץ.

"אני מסיר את הכובע בפני המנכ"ל של דלק מוטורס, גיל אגמון, שעושה עבודה מצוינת בתחום השיווקי. אנחנו גם ידידים טובים. אבל אני חייב להגיד, שאין לי ספק שמאזדה העולמית מוכרת מכוניות לארץ במחירי דאמפינג (היצף). יש להם אבא ביפן, שדואג להם כאן למכור מכוניות רבות במחירים נמוכים. מאזדה היא חברה שמחפשת קודם-כול פלח שוק. אנחנו במאיר 'נפלנו' עם שתי חברות שלא עושות דאמפינג, ולא מתרשמות מפלח שוק.

"חשוב לציין שאגמון הרים מותג שהיה על הקרשים, אחרי שדלק מוטורס רכשה את הזיכיון של פורד. אנחנו יודעים בוודאות שגם פורד מוכרים לארץ במחירים נמוכים. אחרי הכול, וולבו נמצאת בבעלות פורד, ובוולבו יודעים כמה עולה באמת לייצר מכונית של פורד.

"אני חושב שאסור בכלל להשוות בין האיכות של הונדה, לבין האיכות של מאזדה. מאזדה מוכרת לחם, ואני מוכר עוגות. יש לנו כ-6,000 לקוחות בשנה, למרות שמדובר במכונית היקרה ביותר בשוק המשפחתיות".

גורמים בענף הרכב אומרים בעניין זה, כי "לא ברורות טענותיו של קז, משום שהונדה סיוויק נמכרת באותו מחיר של מאזדה 3". *