יו"ר ועדת הכלכלה: על הבנקים להוריד העמלות לטובת הלקוחות שנפגעו מהמצוקה הכלכלית

הוועדה תדון ביום ד' בדו"ח מומחים שמצא פגיעה משמעותית בצרכנים בשל העדר תחרות בבנקאות

ועדת הכלכלה תדון השבוע במסקנות בדיקה של מומחים שמצאו פגיעה משמעותית בצרכנים בשל העדר תחרות בענף הבנקאות.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון (עבודה), אומר בתגובה ראשונה, כי על הבנקים להוריד את העמלות לטובת הלקוחות נפגעי המצוקה הכלכלית, כשהם עצמם נהנים מרווחיות גבוהה.

הדיון נקבע לבקשת ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), בעקבות בדיקה שערכו פרופ' דוד לבהרי ושירן רחמילביץ'. הם לא מצאו פערים משמעותיים בין שיעורי העמלות שגובים הבנקים, עד כדי זהות גמורה בין העמלות, כתוצאה מ"המבנה הקרטליסטי של ענף הבנקאות בישראל, שיוצר חוסר תחרות, אשר פועל לרעת הצרכנים".

שמחון אמר היום (א'), כי הוועדה תבחן את הסיבות להעדר התחרות, ואת השלכותו של ייקור העמלות על משקי הבית ועל הצרכנים כפרטים.

שמחון גם ידרוש מבנק ישראל לבחון אם יש מקום להפחית את העמלות נוכח רווחיות הבנקים הגבוהה בשנת 2003.

"הבנקים צברו בשנה שעברה רווחי עתק על חשבון הלקוח הקטן. דווקא בתקופה כלכלית כה קשה, ראוי שבנק ישראל ילחץ על הבנקים לחלוק את הנטל עם ציבור לקוחותיהם ולהוריד את העמלות", אמר שמחון.

שמחון ציין, כי בדיון קודם של הועדה בנושא עלויות האוברדרפט לצרכנים, התקשה המפקח יואב להמן למסור נתונים באשר לעמלות האוברדרפט שנגבות מהצרכנים לעומת העמלות שמשלם המגזר העסקי.

הוועדה תחזור השבוע לנושא ותבדוק אם יש ממש בחשד שמדובר כאן בסבסוד צולב, שבו העמלות הגבוהות המוטלות על משקי הבית מאפשרות מתן הנחות וגביית עמלות נמוכות מבעלי עסקים.

לדיון שיתקיים ביום ד' הוזמן גם הממונה על ההגבלים, דרור שטרום, שיתבקש להגיב על טענת לבהרי ורחמילביץ לגבי "המבנה הקרטליסטי" של הבנקים.