מגדל במו"מ מתקדם לרכישת 60% מסוכנות הביטוח שחם לפי שווי של 48-52 מיליון שקל

מחזיקה כיום ב-40% ממניות שחם; מנכ"ל מגדל: טרם הועלתה הצעה לדירקטוריון, אך הדבר נבחן בחיוב

מגדל נמצאת בשלבים אחרונים במו"מ לרכישת 60% מסוכנות הביטוח שחם, לפי שווי מוערך של 52-48 מיליון שקל. מגדל מחזיקה כיום ב-40% ממניות שחם, אשר נרכשו ב-1998 מנחושתן לפי שווי (מתואם למדד) של 50.4 מיליון שקל.

ביתרת המניות מחזיקים יו"ר שחם ומייסדה, צבי שואן (44%), וצוות הניהול הבכיר שלה - צבי ויינשטיין (8.3%), אמנון הירשפלד (2.7%) ומנהלי המחוזות של הסוכנות (5%).

מנכ"ל מגדל, איזי כהן, אישר ל"גלובס", כי נבחנת אפשרות להגדלת אחזקות מגדל בשחם. "אני רואה בסוכנות שחם כלי מרכזי וחשוב להרחבת מערך המכירה של מגדל. טרם הועלתה הצעה לדירקטוריון, אך הדבר נבחן במגמה חיובית", אמר כהן.

שחם נוסדה ב-1972, וכיום היא נמצאת בחמישייה השנייה של דירוג סוכנויות הביטוח הגדולות.

הסוכנות מפעילה 160 סוכני משנה, והתפוקה השנתית שלה עומדת על כ-100 מיליון שקל. סך הנפרעים של שחם עומד על 600 מיליון שקל בשנה, מתוכם 60 מיליון שקל בתיק הסוכנות והיתרה של סוכני המשנה. שחם עובדת בעיקר עם מנורה ומגדל, וסך הנפרעים של סוכניה מגלם צבירת נכסים בפוליסות של כ-3 מיליארד שקל.

הסוכנות דורגה במקום השלישי בדירוג סוכנויות הביטוח של 100 DUN'S, והיקף העמלות המדווח שלה עמד בשנת 2002 על 54 מיליון שקל.שחם עובדת במודל תפעול של מכירה דרך סוכני משנה, אשר מתחלקים בעמלות עם הסוכנות תמורת קבלת שירותי back office, הדרכות, מחשוב וסליקה.

סוכנויות העובדות על-פי מודל זה ספגו מכה קשה עם כניסת הרפורמה בביטוח חיים לתוקף, בתחילת ינואר 2004. זאת, לאור הירידה החדה בעמלות, אשר חתכה את המרווחים מהן נהנו הסוכנויות.

לדברי שואן, "יש דיבורים כל הזמן, אך דבר לא נסגר. לירידת המרווחים יימצא פתרון, כי שחם היא פלטפורמה חשובה מכדי שניתן יהיה לוותר עליה".

בכיר בענף העריך, כי העיסקה תיסגר לפי שווי של 50 מיליון שקל ולדבריו, זהו שווי הוגן לסוכנות. "ירידת העמלות קיצצה באופן מהותי את תזרים המזומנים העתידי של הסוכנות, ושוויה נשחק בהתאמה", אמר הבכיר. בנובמבר 2003 רכשה כלל ביטוח את מניות המיעוט בסוכנות הביטוח תמורה, לפי שווי של 52 מיליון שקל. תמורה היא סוכנות טובה ויציבה משחם, אם כי היקף פעילותה דומה.