בנקאי: הממשלה אישרה לרשויות הלוואות; שלא תטען נגד הריבית

"קיצוץ מהיר בהשתתפות הממשלה ברשויות מקומיות פגע קשות ביציבות הרשויות והפתרון הקל ביותר של הממשלה"

"כל הלוואה שמקבלת רשות מקומית בישראל נבדקת ומאושרת על ידי ממשלת ישראל על כל היבטיה: הבנק המלווה, תקופת ההלוואה ושיעור הריבית על ההלוואה. לא יעלה על הדעת שמישהו יטען כיום נגד הריביות שמשלמות הרשויות המקומיות לבנקים או נגד תקופת פריסת ההלוואות". כך אמר אתמול (ד') ל"גלובס" גורם בנקאי בכיר.

הדובר הגיב ליוזמת השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, לפיה יתבקשו הבנקים להגיע להסדר פריסת חובות עם הרשויות המקומיות.

לדברי הבכיר, לאחרונה התפתחה במערכת מאבק בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי, שביצע קיצוץ חד ומיידי של 40% בהשתתפות הממשלה ברשויות המקומיות. לדעת הבכיר, קיצוץ מהיר זה פגע קשות ביציבות הרשויות והפתרון הקל ביותר של הממשלה, שיזכה גם לפופולריות הגבוהה ביותר, היא לפנות לבנקים שימחקו או יפרסו חובות. דבר שלדעתו לא יעלה על הדעת.

מנתוני מערכת הבנקאות עולה, כי היקף החובות של הרשויות המקומיות לבנקים נאמד ב-10.5 מיליארד שקל. סכום זה מהווה 32% מכלל תקציב הרשויות - שיעור נמוך מהמקובל בעולם, להערכת הבנקאי. לדבריו, הרשויות פורעות מדי שנה הלוואות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל, שהם 7% מתקציבן הכולל. סכום שגם הוא נמוך יחסית לתקציב הכולל של הרשויות.

נימוק נוסף שהעלה הבנקאי להתנגדותו למהלך, הוא ההיקף הנמוך של החובות הבעייתיים מסך החובות הבנקאיים של הרשויות לבנקים. לדבריו, רק 3.5% מהיקף חובות הרשויות לבנקים הם חובות שמוגדרים ב"השגחה מיוחדת". מדובר בשיעור נמוך יחסית לסקטורים אחרים.