איי.אי.אס מפרסמת הצעת רכש למניותיה בפרמיה של 18.5% על השוק

תרכוש מבעלי המניות 750 אלף מניות, כשהעלות הכוללת של הצעת הרכש מבחינת החברה תעמוד על 9 מיליון שקל

חברת איי.אי.אס , בשליטת אומגה של איש העסקים חיים גייר, פירסמה היום הצעת רכש ל-7.28% מהון המניות שלה במחיר של 12 שקלים למניה, מחיר שגבוה בכ-18.5% ממחיר השוק ובכ-56% ממחירה הממוצע של המניה בבורסה בששת החודשים האחרונים. איי.אי.אס תרכוש מבעלי המניות 750 אלף מניות, כשהעלות הכוללת של הצעת הרכש מבחינת החברה תעמוד על 9 מיליון שקל.

הצעת הרכש האמורה היא למעשה יישום של מדיניות החברה להיטיב עם בעלי המניות שלה. איי.אי.אס בחרה שלא לעשות זאת בדרך של חלוקת דיבידנדים אלא בדרך של רכישת מניות במחיר שגבוה ממחיר הבורסה.

בהצעת הרכש הנוכחית לא תשתתף החברה עצמה ובנוסף לא תשתתף בה החברה הנכדה איי.אי.אס טכנולוג'יס, שמחזיקה בכ-17.89% ממניות החברה. מי שכן תענה להצעה וכבר הודיעה על כך לחברה היא חברת אומגה פרטנרס, שמחזיקה ב-48% מזכויות ההצבעה באיי.אי.אס ונשלטת על ידי איש העסקים חיים גייר.

גייר עצמו צפוי ליהנות מהצעת הרכש שהוגש לאיי.אי.אס. לגייר הסכם, שנחתם בינו לבין איי.אי.אס, שלפיו הוא יכול לרכוש מניות של החברה בתקופה של 48 חודשים ממועד תחילת העסקתו בחברה (1.3.2001).

גייר יכול לרכוש כ-500 אלף מניות של החברה, במחירים של 11-8.5 שקל. גייר יכול לרכוש את המניות, בארבע מנות של 125 אלף מניות כל אחת, כך שהמנה הראשונה תירכש לפי מחיר של 8.5 שקלים, המנה השנייה לפי מחיר של 9 שקלים, השלישית לפי 10 שקלים והרביעית לפי 11 שקלים.

לצורך הרכישה תעמיד החברה לגייר הלוואה בגובה מלוא סכום הרכישה שכנגדה ישועבדו המניות בלבד. מדובר בהלוואה צמודה למדד, בריבית של 4%. באסיפה הכללית שערכה החברה הוארכה תקופת רכישת המניות עד ל-31.12.2008, ובנוסף הוחלט שגייר לא יהיה רשאי לרכוש את המניות עד לאחר השלמת הצעת הרכש.

השלמת הצעת הרכש, במחיר של 12 שקל, משחקת לידיו של גייר. הצעת רכש במחיר האמור מביאה, על פי רוב, לעליית מחיר הבורסה למחיר קרוב לזה שננקב בהצעה. מצב כזה יביא לגייר רווח נאה, בהנחה שירכוש את המניות שהוקצו לו על פי ההסכם וימכור אותן בשוק, בתום הצעת הרכש, במחיר גבוה יותר.

על החבילה הראשונה ירשום גייר רווח של 440 אלף שקל, על השנייה רווח של 375 אלף שקל, על השלישית רווח של 250 אלף שקל ועל הרביעית רווח של 125 אלף שקל.

בסך הכל ירוויח גייר מהעסקה 1.1 מיליון שקל, בניכוי הוצאות המימון שישלם על ההלוואה שייקח מהחברה לצורך רכישת המניות, עד למכירתן בבורסה. לרווח עתידי זה יש להוסיף רווח נוסף שיינבע לאומגה, כתוצאה ממכירת המניות של איי.אי.אס המוחזקות על ידה ל-איי.אי.אס עצמה. רווח זה עשוי כמובן להגיע בצורה זו או אחרת לבעל השליטה באומגה, חיים גייר.

לא מדובר בהצעת הרכש הראשונה שמפרסמת החברה. לפני כשנתיים רכשה החברה הבת של איי.אי.אס 1.7 מיליון מניות, במסגרת הצעת רכש שפירסמה החברה, תמורת 8 שקלים למניה. במארס 2003 רכשה החברה 450,000 מניות של עצמה במחיר של 7 שקלים למניה, כך שהצעת הרכש הנוכחית היא השלישית במספר בתקופה של שנתיים.

לאחר הצעת הרכש תחזיק החברה בכ-27.4% ממניותיה שלה (מניות רדומות), 17.89% יוחזקו על ידי החברה הנכדה, 11.74% יוחזקו על ידי לאומי פיא ו-26.3% יוחזקו על ידי אומגה, מהלך שידלל עוד יותר את הסחירות במניה, שגם לפני הצעת הרכש לא נהנתה מסחירות גבוהה.

למרות זאת, ייתכן שמדובר בהזדמנות לבעלי המניות, שיכולים למכור את מניותיהם במחיר שגבוה ממחיר השוק. שיקול נוסף שיעמוד בפני בעלי המניות בחברה הוא ההשוואה למחיר ההון העצמי למניה. לכאורה מחיר הצעת הרכש גבוה בכ-2% ממחיר ההון העצמי למניה, אלא שבחישוב הנ"ל יש לנטרל את המניות הרדומות המוחזקות על ידי איי.אי.אס עצמה. בנטרול מניות אלו הרי שההון העצמי למניה עומד על 15.9 שקל למניה, גבוה בכ-32% ממחיר הצעת הרכש.

איי.אי.אס, שעוסקת בייצוג יצרנים בתחומי האלקטרוניקה ובהשקעות פיננסיות, הציגה בשנים 2002-2001 רווחים נאים של 11.2 מיליון שקל ו-13.2 מיליון שקל בהתאמה. בתשעת החודשים הראשונים של 2003 חלה הרעה בתוצאותיה של החברה, שרשמה הפסד של 261 אלף שקל ומחזור המכירות שלה עמד על 12.1 מיליון שקל, לעומת מחזור של 18.1 מיליון שקל שרשמה בתקופה המקבילה ב-2002.

ההפסד התפעולי של החברה הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-2.4 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 1.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הונה העצמי של החברה הסתכם ב-95.7 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי והוא מהווה כ-85.8% מסך המאזן. לחברה קופת מזומנים שמנה בהיקף של 78 מיליון שקל.