שר החוץ האמריקני פאואל לאולמרט: נפקח על הליך פינוי ההתנחלויות מעזה

ניו יורק טיימס: שרון שם את ג'ורג' בוש במעצר בית בלשכה הסגלגלה, בוש מוקף בלוביסטים יהודיים ונוצריים פרו-ישראליים

"שר החוץ האמריקני, קולין פאואל, לא השמיע באזני מילת ביקורת על תכנית פינוי ההתנחלויות מעזה או הסתייגות ממנה" כך אמר הערב (ה') סגן ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כתום שיחתו עם פאואל בוושינגטון.

אולמרט הגיע לוושינגטון לביקור בזק מפתיע, שאורגן בחשאי ונשמר בסוד עד ערב נחיתתו בארה"ב. הוא צפוי להיפגש הערב עוד עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני; עם סטיב הדלי, סגן היועצת לביטחון לאומי; ואולי אף עם היועצת עצמה, קונדוליסה רייס, במה שמצטייר כקמפיין מכירה אינטנסיבי של תכנית ההתנתקות שיזם ראש הממשלה, אריאל שרון. הפגישה הערב אף נועדה להכשיר את הקרקע לביקור של שרון בוושינגטון בסוף פברואר או תחילת מארס.

בתדרוך לכתבים ישראליים אמר אולמרט, כי ישראל רוצה לשמור על קשר הדוק עם ארה"ב בכל מה שנוגע לתכנית הפינוי וליידע את וושינגטון על כל פרטיה.

לדברי אולמרט, אמר לו פאואל, כי פקידים בכירים של הסטייט דיפרטמנט יגיעו בקרוב לישראל כדי ללמוד את הנושא בקרוב וייפגשו עם הוועדות השונות שעוסקות בסוגיה.

אולמרט הדגיש באזני פאואל, כי המתווה הכללי של תכנית פינוי ההתנחלויות עולה בקנה אחד עם חזון הנשיא בוש לקיום שתי מדינות, ישראל ומדינה פלשתינית, זו בצד זו.

אך אולמרט הדגיש, כי יזמת ההתנתקות אינה תכנית מדינית או הסדר כפוי על הפלשתינים, אלא היערכות ביטחונית זמנית שתישאר בתוקף עד שתמצא ישראל שותף פלשתיני אמיתי.

עוד אמר אולמרט, כי יש תמימות דעים בין ישראל לבין ארה"ב לגבי חוסר הרצינות של הרשות הפלשתינית בכל מה שקשור למימוש מפת הדרכים.

אתמול (ד'), בירך הממשל בפעם הראשונה את התכנית החד-צדדית לפינוי ההתנחלויות ברצועת עזה. עד עתה התחמקו דוברי הממשל מתמיכה בתכנית. בכל זאת, הבעת התמיכה עדיין היתה מסויגת.

בתדרוך לכתבים אמר דובר משרד החוץ האמריקני, ריצ'ארד באוצ'ר, לאחר התפתלויות רבות, כי "פינוי ההתנחלויות עשוי לסייע לנו בהתקדמות לקראת (מימוש) חזון הנשיא". אך הוא נחפז להוסיף, כי "הפינוי אינו יכול להיראות כפעולה מבודדת, הוא אינו יכול להיראות כמבודד מצעדים אחרים שקשורים בהתנחלויות וצעדים אחרים שיש לנוקטם, צעדים ששני הצדדים צריכים לנקוט כדי להגיע לפתרון מוסכם".

בטורו רב ההשפעה בניו יורק טיימס מתח היום תומס פרידמן ביקורת על תכנית ההתנתקות. "אם מר שרון יצא מעזה וממחצית הגדה המערבית בקרוב, הוא וצוותו של בוש, שאותו מחזיק שרון בכיסו, יקצרו מה ששרון זרע: השתלטות של החמאס על האזורים המפונים או מלחמת אזרחים", כתב בעל הטור.

בביקורת על מה שהוא רואה כהשפעת יתר של גורמים פרו ישראליים בוושינגטון, כתב פרידמן: "שרון שם את יאסר ערפאת במעצר בית בלשכתו ברמאללה ואת ג'ורג' בוש במעצר בית בלשכה הסגלגלה. ערפאת מוקף בטנקים, ואילו בוש מוקף בלוביסטים יהודיים ונוצריים פרו-ישראליים; בסגן הנשיא צ'ייני שמוכן לעשות כל מה ששרון מכתיב; וביועצים פוליטיים שאומרים לנשיא לא להפעיל לחץ על ישראל בשנת בחירות".