תגובות מעורבות ברחוב הפלשתיני לתוכנית שרון לסגת מהרצועה ולקיים משאל עם

זאת לאור התפתחויות בסוף השבוע בזירה הפלשתינית, שכללו את חיסולו של פעיל הג`יהאד האיסלאמי ברצועה עזיז שאמי

תגובות מעורבות ברחוב הפלשתיני לתוכניתו של שרון לסגת מרצועת עזה ולקיים משאל עם בנושא. זאת לאור התפתחויות בסוף השבוע בזירה הפלשתינית, שכללו את חיסולו של פעיל הג`יהאד האיסלאמי ברצועה עזיז שאמי, והגברת המתיחות בקרב שורות הפת"ח, שהגיע לשיאה בהתפטרות קולקטיבית של מאות מפעילי דרג הביניים בתנועה.

"אנו סבורים כי כל נסיגה של הכיבוש משטח פלשתיני היא צעד חיובי לכשעצמו, אולם עליו לבוא במסגרת תוכנית כוללת, ולא כצעד אחד צדדי, בו הכיבוש נסוג ממקום אחד ומתבסס ממקום אחר בגדה המערבית", אומר ל"גלובס" כדורה פארס, חבר הקבינט הפלשתיני וממנהיגי הפת"ח. "נסיגה חד צדדית כזו לא תביא לשקט וביטחון. אלה יושגו באמצעות נסיגה שתבוצע במסגרת הסכם בין ממשלת ישראל לאש"ף". לדבריו, קיימת נכונות פלשתינית לתנופה מחודשת בתהליך המדיני. "במקום לשווק את ההצעות בחו"ל, שרון יכול לפנות לראש הממשלה הפלשתיני ולהציע את הנסיגה כחלק מתוכנית כוללת, שתביא גם למחוייבות פלשתינית להרגעת השטח.

גורמים פלשתינים אחרים טוענים כי ביצוע פינוי ללא הסכם בין ישראל לרשות הפלשתינית, יוביל דווקא להגברת האלימות מכיוון שחופש הפעולה של גורמי החמאס וגדודי אלאקצא יגדל, ועל כן תאום מוקדם הוא תנאי הכרחי לנסיגה. עם זאת, הם מציינים כי הכרזות שרון מתקבלות בשביעות רצון ברחוב הפלשתיני, הרואה בהם הישג חשוב לאינתיפאדה ומקווה כי מדובר בצעד ראשון להתמוטטות כל מפעל ההתנחלויות בעתיד, ואשר יהווה תקדים לפינוי ההתנחלויות בגדה, בעתיד.

מאידך אחרים טוענים כי שרון, המכונה בקרב הפלשתינים "אבי ההתנחלויות" לא יוותר על שטחים ברצועת עזה מבלי לקבל תמורה בגדה. גורמים המקורבים להנהגה הפלשתינית חוששים כי תמורת הפינוי מעזה תקבל ישראל אור ירוק מהממשל האמריקאי להרחבת גושי ההתנחלויות בגדה ולהמשך בניית גדר ההפרדה, תוך ניצול חולשת הרשות הפלשתינית, וירידת המעורבות האמריקאית באזור, בשל שנת הבחירות.

חיסולו אתמול של פעיל הג`יהאד האיסלאמי עזיז שאמי התקבל ברחוב הפלשתיני כדבר צפוי, על רקע הפיגועים האחרונים במחסום ארז ובירושלים.

בהתייחסו לחיסול אומר כדורה פארס כי "מדיניות החיסולים מייצגת את המנטליות שמנחה את ממשלת הימין הקיצוני בישראל, המדברת מצד אחד על נסיגה מרצועת עזה, ומצד שני ממשיכה בחיסולים". לדבריו, ישראל עדיין לא הסיקה את המסקנה כי חיסולים מביאים לפיגועים, במתכונת של משחק פינג פונג. פארס: "ישראל והפלשתינים מצויים כבר 3.5 שנים במעגל האלימות הנוכחי, והעובדות בשטח מוכיחות שהחיסולים עוזרים רק למי שרוצה שמעגל הדמים והאלימות יימשכו.

נושא נוסף שהסעיר אתמול את דעת הקהל הפלשתיני היה פרסום מכתב ההתפטרות הקולקטיבי של אנשי הפת"ח. המחלוקות והסכסוכים הפנימיים בקרב אנשי הפת"ח ידועים לכל, אולם החידוש היה הצעד הפומבי והחריג של ההתפטרות הקולקטיבית.

פרשנים פלשתינים מעריכים כי הדבר מהווה אמצעי לחץ שנועד לקדם עריכת בחירות חדשות למוסדות הפת"ח, ובראשם הוועדה המרכזית. זאת מכיוון שבימים הקרובים צפויה להתכנס הוועדה המהפכנית של הפת"ח, עליה הוטל להתחיל בהכנות לקראת כינוס הוועידה הכללית של התנועה, במטרה לערוך בחירות חדשות למוסדותיה המייצגים.

"ההתפטרות מצביעה על המשבר הפנימי העמוק בפת"ח והעובדה כי כבר 15 שנה לא נערכו בחירות חדשות לחברי המועצה המרכזית", אומר אחד מהפרשנים. לדבריו, חברי הוועדה המרכזית הנוכחית חוששים כי בחירות חדשות יובילו לסילוקם מהתפקיד, ולכן מנסים למנוע את עריכתם בכל מחיר.

יצויין כי חברים רבים בפת"ח דורשים מזה שנים לבצע רפורמות בתנועה, ולדון בנושאים מרכזיים הנוגעים בין השאר לתהליך המדיני, הכשל עם מנגנוני הביטחון והסיבות לתבוסות בבחירות שנערכות בקמפוסי האוניברסיטאות.

כדורה פארס, ממנהיגי התנועה אומר ל"גלובס" כי קיימת רמה מסויימת של מתיחות וביקורת בשורות הפת"ח, ויש לקבל החלטות שיענו על שאלות רבות הנשאלות בתנועה, והקשורות לעניין המדיני, אופי המאבק בכיבוש, השחיתות, אי הסדרים בקבלת החלטות והיחסים בין הפת"ח לרשות הפלשתינית ולשאר הארגונים. "המדיניות של הארגון כיום לא ברורה, וצריך לעשות בה סדר", אומר פארס.