הרצוג: על הכנסת להתערב בהשלמת התקנות ליישום חוק גל, העוסק בהסדר חובות המושבים

פניית הרצוג - בעקבות פסה"ד החריף של השופטת הילה גרסטל, שמתחה ביקורת על הואקום המשפטי, בגללו שוכבים בקופת הסדר המושבים 150 מיליון שקל 'כאבן שאין לה הופכין'

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ יצחק הרצוג, ביקש מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון, והיועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד אנה שניידר, להתערב בעניין השלמת התקנת התקנות ליישום חוק גל, העוסק בהסדר חובות המושבים.

פניית הרצוג באה בעקבות פסק הדין החריף מהשבוע שעבר של בית המשפט המחוזי בת"א, בו מתחה השופטת הילה גרסטל ביקורת על הואקום המשפטי, בגללו שוכבים בקופת הסדר המושבים 150 מיליון שקל כאבן שאין לה הופכין. מדובר בסכומים שנגבו מהמגזר החקלאי במסגרת הליכי השיקום שבחוק גל. אולם, בהיעדר תקנות מתאימות לא ניתן לחלק את הכסף הזה בין הנושים.

פסק הדין דרש לשים קץ למצב זה, והרצוג סבור, כי הכנסת חייבת להתערב ולתבוע משרי האוצר והמשפטים להביא לאישורה בהקדם את התקנות הנדרשות.

הרצוג מבקש שעו"ד שניידר תנחה את הוועדה לגבי משמעות פסק הדין ואופן יישומו. "הימצאותו של סכום כה משמעותי בקופת ההסדר ללא קריטריונים לחלוקה והיעדר תקנות המתחייבות מהחוק הם בלתי ראויים ולא תקינים", קובע הרצוג.

פנייתו המקבילה ליו"ר ועדת הכספים היתה בהנחה שחוק גל נמצא בסמכות הוועדה, כשבפועל חוק זה אושר באופן חריג בכנסת ה-11 בוועדת הכלכלה על-ידי הח"כ דאז, גדליה גל, כדי לעקוף את התנגדות ממשלת הליכוד בסוף שנות ה-80 להגיע להסדר חובות המושבים. אי לכך, ועדת הכלכלה גם עסקה בהתקנת התקנות ליישום החוק במהלך העשור הקודם בטרם נבחר הרצוג לכנסת.