בנק לאומי: מגמת ההתאוששות במשק הישראלי נמשכת

בשנת 2004 צפויה אינפלציה חיובית בתחום היעד של הממשלה; בתקופה הקרובה אפשר לצפות לעלייה בפרמיית הסיכון שדורשים המשקיעים בגין ההשקעה באגרות חוב לא צמודות לטווח ארוך

מגמת ההתאוששות במשק הישראלי נמשכת, זאת על סמך נתוני הייצור והפדיון. כך על פי כלכלני בנק לאומי. עוד הוסיפו בסקירתם כי בשנת 2004 צפויה אינפלציה חיובית בתחום היעד של הממשלה.

נתונים חלקיים על הפעילות הכלכלית בענפי המשק ברבע האחרון של שנת 2003 מלמדים על המשך מגמת ההתאוששות. מדד הייצור התעשייתי עלה במהלך הרבע האחרון בכ- 2.9% ומדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים עלו בכ-0.4% (בניכוי עונתיות). ההתפתחויות האחרונות משקפות בעיקר את התרחבות היצוא התעשייתי, אשר צמח במחצית השנייה של 2003 בקצב שנתי הנאמד בכ-4.1% (במחירים קבועים ובניכוי עונתיות).

בתחום הצריכה הפרטית נראה כי נמשכת המגמה החיובית שהחלה ברבע השני של 2003. כל האינדיקטורים לצריכה הפרטית מצביעים על שיעור גידול משמעותי ברבע האחרון של השנה. היבוא של מוצרי צריכה עלה בכ-10.1%, מספר הלינות של ישראלים בבתי מלון בארץ גדל בכ-13.1%, היציאות לחו"ל בדרך האוויר צמחו בכ-4.7%, המכירות של מוצרי צריכה ברשתות השיווק התרחבו בכ-9.7% והפדיון בענפי המסחר והשירותים צמח בכ- 1.4% (הכל בשיעורים שנתיים, במחירים קבועים ובניכוי עונתיות).

השינויים בסביבה המאקרו כלכלית והמדינית בשנת 2004 יהפכו ככל הנראה את אפיזודת ירידת המחירים בשנת 2003 לאירוע חולף, כך על פי סקירת בנק לאומי. תחילתה של התאוששות מובלת יצוא עשויה לתמוך בסביבה אינפלציונית חיובית מתונה ב 2004.

גורם נוסף שיתמוך בחזרה לאינפלציה ב-2004 יבוא מכיוון המדיניות המוניטרית שמתבטאת בירידת ריבית ובעלייה מהירה באמצעי התשלום. אף כי הפחתת הריבית במונחים נומינליים צפויה להיעצר בקרוב, צפוי המשך ירידה של הריבית הריאלית (על מקורות בנק ישראל) לכ- 3%-2% בהמשך שנת 2004 לעומת כ-7%-6% בסוף 2002 ובראשית 2003. ריבית ריאלית נמוכה יחסית תתמוך בהאצת הפעילות הכלכלית דרך הגברת הביקושים.
אם לא תהיה הפתעה גדולה בשוק מטבע החוץ ובשער החליפין, קצב האינפלציה ב-2004 צפוי לחזור לתחום היעד של יציבות המחירים של 1% - 3% והתופעה של ירידת המחירים לצרכן של 2004 תירשם כאירוע חולף. ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים מצביעות על כך שזוהי הנחת עבודה מקובלת כיום, המתבטאת ברמת הציפיות לאינפלציה בשוק ההון.

כמו כן, בתקופה הקרובה אפשר לצפות לעלייה בפרמיית הסיכון שדורשים המשקיעים בגין ההשקעה באגרות חוב לא צמודות לטווח ארוך. אגרות אלו חשופות לכל שינוי פתאומי בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, הטומן בחובו פוטנציאל לפיחות בשער החליפין ולעלייה במדד המחירים לצרכן. דומה כי ככל שתתקרב הנקודה שבה יחול שינוי במגמת הריביות בעולם תעלה אי הודאות באשר למידת ההשפעה של שינוי זה על שוק ההון המקומי.