פורום ה-CFO שוקל ליזום חקיקה שתחייב אישרור של ועדה מייעצת להנחיות של להמן

יו"ר הפורום: לא ייתכן שהמפקח יפעל ללא פיקוח ויעמיד המשק בסכנה - והכל בהחלטות דיקטטוריות

פורום ה-CFO המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות המובילות במשק, הודיע היום (ב'), כי הוא שוקל ליזום חקיקה שתחייב אישרור של ועדה מייעצת להנחיות שמוציא המפקח על הבנקים, יואב להמן, ובכללן הנחיותיו למגבלות האשראי.

יוזמה זו באה בעקבות החמרת הוראות הפיקוח בנושא לווה בודד וקבוצות לווים שתביא למחנק אשראי, ולדעת חברי הפורום, תעצור את הפעילות במשק כבר בחודש אפריל.

לדברי יו"ר הפורום, נגה קינן, "לא ייתכן שהמפקח על הבנקים יפעל בסמכות בלעדית וללא פיקוח ציבורי כלשהו, יעמיד את החברות והמשק כולו בסכנה, ימנע או יאט את הצמיחה, התעסוקה והשגשוג במשק - והכל בהחלטות דיקטטוריות".

לטענת חברי הפורום, הוראות הפיקוח על הבנקים בנוגע ללווה יחיד ולקבוצת לווים שונות מהותית מהנחיות ועדת באזל, תקנות האיגוד האירופי והתקנות המקובלות במערכת הבנקאות בשווייץ. זאת, למרות הודעתו של להמן, לפיה הוא מסתמך על הנחיות באזל, כמקובל בעולם.

מהשוואה שערך פורום ה-CFO בין הנחיותיו של להמן לבין הנחיות ועדת באזל, הנחיות האיחוד האירופי והנחיות הבנקים השווייצרים, עולים הבדלים רבים.

כך למשל, בהנחיות החדשות של להמן נקבע, כי כאשר מספר שותפים שולטים בחברה, האשראי הניתן לה ייוחס לכל אחד מהשותפים במלואו. דרישה זו אינה מופיעה בהנחיות באזל, בהנחיות האיגוד האירופי או בהנחיות הבנקאות השווייצרית.

הבדל נוסף הוא בהגדרת המונח שליטה: בעוד שהמפקח הגדיר בעל שליטה בחברה כמי שמחזיק במספר המניות הגדול ביותר, ואליו ישויך כל האשראי הניתן לחברה, הרי שבהנחיות הבנקים השווייצרים, הגדרת שליטה היא רק למי שמחזיק לא פחות מ-50% מהמניות.

הבדל נוסף נוגע לעניין "המהותיות": בעוד שהמפקח אינו מגדיר כלל מה הם קשרים מהותיים בין לווים שונים, הרי שבחוק הבנקאות השווייצרית, הגדרת קשרים מהותיים היא רק במקרה ובו קריסה של חברה אחת תגרום לקריסה של חברה שנייה.

סתירה נוספת היא הנחיית המפקח, לפיה כאשר ישנו דירקטור משותף למספר חברות הן ייחשבו לקבוצת לווים, בעוד שבהנחיות באזל מדובר רק על מנהלים משותפים ולא על דירקטורים.