תעשייני המזון והיבואנים תומכים בנתניהו: צעד שמעודד את התחרות יקודם בברכה

מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יוסי שוסטק: הצעת נתניהו מתבססת על מסמך הצעה שהגיש לפני שבוע האיגוד לשר האוצר

"תעשיית המזון הישראלית רואה עצמה כתעשייה איכותית שמעודדת תחרות, וכל צעד שמעודד את התחרות היא תקדם בברכה. זאת, בתנאי שיופנו משאבים להוצאת המשק ממיתון לצמיחה שיתחילו להשקיע במקביל בתשתיות, בחוק לעידוד השקעות הון ומשאבים נוספים לעידוד הצמיחה".

כך אמר ל"גלובס" יו"ר אגף מזון בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל אסם, גזי קפלן, בתגובה להודעת נתניהו על הפחתת המכסים על מוצרי מזון בסיסיים מיובאים. עם זאת הוסיף קפלן כי "אם נתניהו יפחית מכס על תוצרת שהתעשייה הישראלית לא יכולה לייצא בגלל חסמי מכס, והתחרות בהם אינה הדדית, נקים קול צעקה גדולה. לעומת זאת למדינות ובמוצרים בהם אנחנו יכולים לייצא בלי מכס, או במכס מופחת, אנחנו מעודדים תחרות חופשית בייבוא. התחרות צריכה להישען על הסכמים הדדיים בלבד".

במסגרת הרפורמה של נתניהו יבוטל גם ההיטל בשיעור 12% על ייבוא הפסטה, שהיה קיים עד כה.

מנכ"ל אסם, דן פרופר, אמר בתגובה כי :אסם נענתה לפני כחודש לבקשת משרד התמ"ת לבטל היטל זה בתמורה להוצאת הפסטה מתוצרת הארץ מפיקוח המחירים ולכן להכללת צעד זה ברפורמה לא תהיה משמעות אחרת מבחינת החברה".

יש לציין כי הוזלה של חלק ממוצרי המזון הבסיסיים כמו שמן, עשוייה להפחית גם את עלויות התעשייה המקומית, שמוצרים אלה משמשים לה חומרי גלם.

מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יוסי שוסטק, אמר ל"גלובס" כי הצעת נתניהו מתבססת על מסמך הצעה שהגיש האיגוד לשר האוצר, לפני כשבוע. לדברי שוסטק, "המס העקיף פוגע הכי הרבה בשכבות החלשות, לכן הפחתתו תסייע במידה הגדולה ביותר להם. לכן, כל ניסיון לומר כי הצעתו של נתניהו תתרום דווקא לשכבות החזקות, היא דמגוגיה, אם כי גם הן ייהנו ממנה".

עוד אמר שוסטק כי "הוזלת מוצרי החשמל תסייע משמעותית יותר לשכבות החלשות שכן למי שיש יותר, כבר יש 3 טלוויזיות בבית. גם מהפחתת המע"מ ייהנו הכי הרבה השכבות החלשות, שצורכות כמות גדולה בהרבה של מצרכי יסוד".

לדברי שוסטק, "צעד זה של הפחתת המכסים הוא חשוב מאוד, מועיל מאוד למשק, יתרום להגברת התחרות, להפחתות מחירים, להתייעלות התעשייה המקומית ובעיקר יתרום לשכבות החלשות. אלה ייהנו מהפחתת המע"מ והמכסים על מוצרי המזון הבסיסיים, אך גם מהוזלת המוצרים הנוספים הנמצאים בכל בית".