ביקורת במערכת הפוליטית בישראל להודעתו של שר האוצר

בממשלה ובאופוזיציה יוצאים כנגד קיצוץ המיסים; ח"כ הרצוג: "נתניהו הולך בנתיב ההתרסקות של יורם ארידור בשנות ה-80"

התקפה ראשונה על צעדי שר האוצר מתוך הממשלה: שר הבריאות דני נווה שולל הערב (ד') בחריפות את רעיון הקיצוץ הרוחבי בתקציבי המשרדים כדי לממן את התקציב הנוסף למערכת הביטחון ולרשויות המקומיות. הוא מתריע שקיצוץ נוסף בתקציב הבריאות ימנע מתן חיסונים חיוניים לקשישים ולתינוקות.

ותגובות מסויגות ראשונות מהקואליציה בוועדת הכספים, שתתבקש לאשר את הצעדים בקרוב: ח"כ איוב קרא (ליכוד), גם הוא מתנגד לקיצוץ המוצע בתקציבי הממשלה, שיפגעו לדבריו בשכבות החלשות, אבל מברך את ההחלטה להפחית במע"מ ובמיסי הקניה.
ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) אמר שהפחתת המע"מ מיותרת כי האוצר יפסיד 2 מיליארד שקל ולשכבות החלשות היא לא תתרום. "עדיף לסבסד את הנצרך במקום את המצרך", אמר רצאבי.

והאופוזיציה, כדרכה, תוקפת: מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים ח"כ יצחק הרצוג (עבודה) אמר שנתניהו הולך בנתיב ההתרסקות של יורם ארידור בשנות ה-80, וצעדיו הם ניסיון תפל לקנות את הציבור בחלוקת מתנות. "הציבור איננו טיפש. הוא מבין כמה רציני הוא זה שאומר לו, במקום לחם תאכלו עוגות".

ח"כ חיים אורון (מרצ): "נתניהו מחלק מתנות וגם מכות, ובכלל מתייחס לציבור כמו לשבט אינדיאנים שניתן לקנות בחרוזים, כשהוא מוכר לחלשים מקרר זול בשעה שאין להם במה למלא אותו". לדבריו, את הפחתת המע"מ היה השר צריך לבצע לפני חצי שנה במקום להפחית 2.5 מיליארד שקל במס הכנסה לשני העשירונים העליונים.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "נתניהו מוזיל לעקרות הבית את מחיר תנורי האפיה כדי שיעברו לאפות לחם בבית ובכך גם יחזיר אותן למעגל העבודה".

יו"ר ש"ס אלי ישי: "זו ממשלת סתימות במקום שתעסוק בטיפול שורש. התמודדות קוסמטית עם הכלכלה רק תוסיף להפיל חללים בעתיד".

ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה ח"כ אופיר פינס: "נתניהו הוא מהמר כפייתי בכספי הכנסות המדינה. הוא חושב שכלכלת ישראל היא קזינו לפני שפתר את משבר הרשויות, מימן את המלחמה בפשע, סיבסד את מחירי הלחם, ועכשיו חושב שנותר בידו מספיק כסף כדי להתחנף לשכבות החזקות".

יועץ שר האוצר אורי גינוסר בתגובה לעבודה: "ההתקפות על נתניהו תמוהות שכן מדיניותו הביאה להצלת המשק ולמעבר לצמיחה. המהלכים שהציג היום נועדו כולם להקל על השכבות החלשות שמפלגת העבודה מתיימרת לדבר בשמם".