סערה ברחוב שוקן: דיוויד לנדאו מונה לעורך ה"ארץ"

אסתרון: "תודה על 10 שנות עבודה בהארץ" * מרמרי: "אני מקווה שלנדאו ישיב לעורך הארץ את מעמדו הראוי"

מו"ל עיתון הארץ, עמוס שוקן, מינה הבוקר את דיוויד לנדאו, עורך המהדורה האנגלית של העיתון, לעורך הארץ במקום חנוך מרמרי. מינויו של לנדאו גרם לתדהמה רבתי בעיתון הארץ ובענף. לנדאו, למרות מקצועיותו הרבה, לא נתפס כמועמד להחליף את מרמרי, ושמו לא הועלה באף תרחיש שנתווה בשבועות האחרונים.

כזכור, בתחילת חודש ינואר השנה הודיע חנוך מרמרי עורך העיתון על התפטרותו מתפקידו. הדבר בא לאחר שבועות ארוכים שבהם נוהל מאבק בינו לבין העורך הכלכלי של העיתון, גיא רולניק, סביב סמכויות על דסק הכלכלה של הארץ.

כזכור, רולניק ביקש, ואף הצליח, להעביר את דסק הכלכלה כולו על אנשיו ממערכת העיתון אל מערכת אתר דה מארקר הנמצא מעבר לכביש. הדבר נעשה בתמיכתו של שוקן, ובניגוד לעמדתו של מרמרי, שגרס שהוצאת דסק הכלכלה מתוך העיתון - תפגע בסמכויותיו, ובשלב אף מוקדם יותר הודיע, כי הוא מסיר את אחריותו מדסק הכלכלה.

בסופו של דבר, ניצח רולניק, דסק הכלכלה עבר כולו למערכת דה מארקר ומרמרי הודיע על התפטרותו מתפקידו, תוך שהוא נשאר בשלב זה בתפקיד. בשלב מסוים דובר, כי מרמרי יישאר בתפקיד עד הקיץ ובמהלך הזמן הזה יימצא לו מחליף. אולם שוקן, מסתבר, העדיף שלא להשאיר עמימות בתפקיד הבכיר ביותר ברשת ובחר בלנדאו.

במהלך השבועות האחרונים הועלו מספר שמות כמועמדים להחליף את מרמרי. באופן טבעי דובר על אסתרון, עורך המשנה של העיתון, ומי שנתפס כדמות שיכולה להעביר את הטלטלה בצורה חלקה. הוזכר גם שמה של אורית שוחט, עיתונאית בכירה ומוערכת, ומקורבת מאוד לעמוס שוקן, שנמנעה מזה תקופה ארוכה מלכתוב בעיתון. עוד הוזכר שמו של רולניק, כמי שניצח במאבק על ליבו של עמוס שוקן, ואשר עשה זאת, כך נטען, על מנת לסלול את דרכו לכסא העורך.

גיא רולניק הזדרז להודיע עוד ביום התפטרותו של מרמרי כי הוא אינו רואה עצמו כמועמד לתפקיד העורך, וגם אורית שוחט, כפי שפורסם, הודיע כי לא תיקח על עצמה את התפקיד.

ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים ניהל עמוס שוקן שורה של דיונים ומגעים על מנת למצוא למרמרי מחליף, לצד לחצים מתמשכים על מרמרי לחזור בו מהחלטתו. בין השמות שהועלו היו דורון גלעזר, כיום עורך "עובדה", ורותי יובל, עורכת 7 ימים של ידיעות אחרונות. גלעזר ויובל היו בעבר מבכירי רשת שוקן וערכו את המקומון המצליח של הרשת, "כל העיר" בירושלים.

הבוקר, בעקבות הודעתו של שוקן על הבחירה בלנדאו העביר אסתרון הודעה במערכת הפנימית של הארץ בה הודיע כי יעזוב את תפקידו. "תודה על 10 שנות עבודה בהארץ", כתב אסתרון. יצוין כי לאסתרון יש מספר בכירים בתוך המערכת שנחשבים מקורבים אליו, ולא ברור עתה עמדתם בנושא. ביניהם עורכת גלריה איריס מור, ועורך החדשות שמואל רוזנר, שמתוכנן להיות בשנה הבאה שליח העיתון בארה"ב.

מרמרי העביר גם הוא מסר במערכת הפנימית, שלא הסתיר את דעתו על המינוי: "לנדאו הוא איש מצוין... ולתפארת הארץ". מרמרי הוסיף: "אני מקווה שלנדאו ישיב לעורך הארץ את מעמדו הראוי".

לנדאו, בן 55, הוא יליד אנגליה וחובש כיפה. הוא היה הכתב המדיני וראש מערכת החדשות בג`רוזלם פוסט במשך שנים, אך עזב בשנת 90` בעקבות מכירת ג`רוזלם פוסט לקבוצת הולינג`ר. עבד שנתיים במעריב ובשנת 93` הצטרף למערכת הארץ בתקופתו של משה גל כראש מערכת החדשות, והיה ראש דסק החדשות והיה בשנים האחרונות עורך המהדורה האנגלית של העיתון. לנדאו נחשב לשמאלני בהשקפותיו המדיניות, כתב מאמרים קשים נגד ההתנחלויות ומקורב מבחינה מדינית לעמדותיו של עמוס שוקן.

עד סגירת הידיעה לא ניתן היה לקבל את תגובת שוקן, אסתרון, מרמרי, גלעזר ויובל.