נטו יוצאת לפפואה ניו-גיני: תקים מפעל לעיבוד דגי טונה בהשקעה של 10 מיליון דולר

חברת נטו, שבשליטת דודי עזרא, הודיעה היום כי הקימה עם משקיעים קנייתיים חברה בפפואה ניו-גיני שתעסוק בעיבוד דגי טונה לתעשייה ושאמורה לגלגל מחזור שנתי של כ-22 מיליון דולר. ההשקעה במפעל, שייצר ויעבד את דגי הטונה, מסתכמת בכ-10 מיליון דולר והוא צפוי להתחיל לפעול בעוד כשנה וחצי.

החברה תקרא PPNG וחברה בת של נטו תחזיק בכ-65% ממניותיה, כשיתרת המניות יוחזקו על ידי משקיעים מקומיים. נטו מציינת בהודעתה, כי שדות הדייג המקומיים בפרובינציה של מדנג בפפואה ניו-גיני הם העשירים בעולם ומהווים כ-25% מכלל הדיג העולמי של הטונה התעשייתית. החברה הבת של נטו Capital Fish Kenya Limited עוסקת בעיבוד דגי נסיכת הנילוס על גדות אגם ויקטוריה הנמצא בקניה והיא זו שתחזיק בצורה ישירה ב-65% ממניות החברה שתוקם בפפואה ניו-גיני.

מחזור המכירות של קבוצת נטו בתשעת החודשים הראשונים של 2003 הסתכם ב-862 מיליון שקל והוא צפוי לעבור את רף המיליארד שקל בשנת 2003 כולה. לפיכך, התוספת להכנסות החברה, בהנחה שאכן מדובר במחזור של 22 מיליון דולר ממפעל דגי הטונה, היא בגובה של 10%-9%. השאלה היא מה תהיה התרומה לרווח התפעולי ולרווח הנקי של החברה.

בחברת נטו סרבו לנקוב בשיעורי הרווח העתידיים שיניב המפעל, אך ציינו כי שיעורי הרווח התפעולי שהשיגו מפעלים העוסקים באותו התחום עמד על כ-25%. לפיכך, מדובר בשיפור משמעותי לעומת שיעורי הרווח התפעולי שהשיגה קבוצת נטו בתשעת החודשים הראשונים של 2003. בתקופה זו הסתכם הרווח התפעולי של נטו בכ-40 מיליון שקל והיווה כ-4.6% על ההכנסות. הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-3.75 מיליון שקל - 0.45% בלבד על הכנסות החברה.

פעילותה של חברת נטו מתחלקת ל-4 מקורות הכנסה עיקריים: הכנסות מחברת טיבון ויל, העוסקת בעיבוד בשר; הכנסות ממשחטת הבשר מרבק, שנסגרה בינתיים; הכנסות מויליגר תעשיות, העוסקת בייצור ושימור דגים; והכנסות מחברת ביקורי השדה, העוסקת בשיווק והפצה של פירות וירקות טריים.

טיבון ויל הניבה בתשעת החודשים הראשונים של 2003 רווח נקי של 382 אלף שקל על הכנסות של 145 מיליון שקל. מרבק רשמה הפסד של 922 אלף שקל על הכנסות של 59 מיליון שקל. ויליגר תעשיות רשמה רווח של כ-700 אלף שקל על הכנסות של 110.6 מיליון שקל. וביקורי שדה השיגה רווח של 600 אלף שקל על הכנסות של 157 מיליון שקל.

תזרים המזומנים של נטו בתשעת החודשים הראשונים של 2003 היה שלילי והסתכם ב-43.3 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 56.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ולעומת תזרים שלילי של 15.3 מיליון שקל בשנת 2002 כולה. הסיבה המרכזית לתזרים השלילי נובעת מגידול בסעיף הלקוחות של החברה בשיעור של 55 מיליון שקל.

גם מבנה המאזן של נטו לא נהנה מנזילות יתר, שכן לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 3.1 מיליון שקל והון עצמי הממן כ-11% מהמאזן המסתכם בכ-672 מיליון שקל.

המסקנה היא, כי על מנת להשקיע כ-10 מיליון דולר בפפואה ניו-גיני ייאלץ דודי עזרא להתמנף באשראי בנקאי נוסף שיתווסף לאשראי בנקאי קיים של החברה שמסתכם ב-382.4 מיליון שקל לזמן קצר ו-37 מיליון שקל לזמן ארוך.

מהחברה נמסר, כי מימון ההשקעה יתבצע בחלקו על ידי הלוואה שתיטול החברה החדשה שהוקמה מבנק מקומי, והיתרה באמצעות הון עצמי שיכניסו השותפים בחברה.