10 שנים אחרי: עולי חבר המדינות משפרים דיור

מחקר: העולים מחבר המדינות הגיעו לשלב השני בהתערות בישראל, וכיום הם גורם יותר מרכזי ברכישת דירות

עשר שנים אחרי גל העלייה הגדול, העולים מחבר המדינות הולכים והופכים ל גורם מרכזי יותר ברכישת דירות, וחלק מהסיכוי להתאוששות הענף תלוי בהם - זוהי המסקנה העולה מסקר שנערך על-ידי המחלקה לענייני המגזר הרוסי בפרסום מקאן-אריקסון. חלק מהסקר נערך בסיוע מכון המחקר מותגים, שהפיץ שאלונים בין מאות משתתפים במדגם מסקטור העולים מרוסיה.

ב-13 ערים בארץ יש כיום יותר מ-20,000 עולים מחבר המדינות, סך הכל (ל-13 הערים) כ-560 אלף איש. במשפחה יש 3.2 נפשות בממוצע, והן זקוקות לכן ל-175 אלף דירות. הסקר מצא, ש-80% מגילאי 54-45 כבר רכשו דירות. אין נתונים לגבי גילאים אחרים. אם המצב בגילאים אחרים דומה, הרי שב-13 הערים שצוינו יש עדיין 35 אלף משפחות המתגוררות בשכירות, או יחד עם משפחה אחרת, והן כמובן בגדר קונים בכוח. לאלו יש להוסיף אלפי משפחות המתגוררות בשכירות או עם קרובים בערים קטנות יותר.

52% מהעולים מתגוררים בדירות 3 חדרים, 29% מתגוררים בדירות 4 חדרים. הנתונים המעניינים ביותר הם לגבי שני הקצוות: 8% מהעולים, כלומר 15,000 משפחות לפחות, מתגוררים בדירות של חדר או שני חדרים, והם ברוב המקרים פוטנציאל לרכישת דירה גדולה יותר בעתיד. 11% מתגוררים בדירות של 5 חדרים או בקוטג'ים, הוכחה נוספת לכך שחלק ניכר מהעולם מרוסיה הצליחו להגיע למצב כלכלי איתן.

מיכאל ספרן, מנהל המחלקה הרוסית במקאן-אריקסון, בעצמו עולה מרוסיה, אמר ל"גלובס": "בדיקותינו העלו, שהעולים מחבר המדינות נחשבים כלקוח מועדף בבנקים למשכנתאות. הם אחראים ואמינים, ורק מעטים עושים בעיות. בשנים האחרונות מתפתחת מגמה של משפרי דיור, בעיקר משפחות העוברות מערי השדה למרכז הארץ ולגוש דן. תופעה מעניינת, ואולי מפתיעה, היא שהעולים מרוסיה אינם רוצים לגור בגטאות. מצאנו כי במעלות שבגליל ובבני עי"ש בדרום, מהווים העולים 70% מכלל התושבים, אך רבים מהם אינם רוצים להישאר שם, ומנסים לעבור לגור באיזור המרכז".

גלובס: למי הם מוכרים את הדירות?

ספרן: "זו בדיוק הבעיה. הרבה ותיקים, וגם עולים, אינם רוצים לגור ביישובים כאלו, הסובלים גם מבעיות תעסוקה. רבים מהעולים נשארים להתגורר בערים ועיירות אלו בלית ברירה, וינצלו כל הזדמנות כדי לעבור לאיזור תל-אביב".

- היכן נמצאים הריכוזים הגדולים של העולים מחבר המדינות?

"העיר המובילה היא חיפה, שבה 66 אלף עולים ממדינות אלו. באשדוד יש 64 אלף עולים, בירושלים ובבאר-שבע 54 אלף בכל אחת, בת"א 53 אלף, בנתניה 47 אלף, בבת-ים 44 אלף. בראשל"צ, אשקלון, פתח תקוה, חולון, חדרה ונצרת עלית יש 37-22 אלף עולים מחבר המדינות בכל עיר".

- איזה מין קוני דירות הם?

ספרן: "צרכנים חכמים ורציונליים. בקניית דירה הם שוקלים עלות מול תועלת. הם מבקשים לשפר את מצבם הכלכלי, אולי כפיצוי על אבדן המעמד החברתי. אנשים שעלו מרוסיה כמהנדסים ואקדמאים, נאלצים לעבוד כאן בעבודות פשוטות. רכישת דירה טובה היא בשבילם פיצוי".