"מיטב" העלו את תחזית הצמיחה של המשק ב-2004 לשיעור של 3.5%-4%

בתחזיתם הקודמת צפו צמיחה של 3% ב-2004; עקב האכילס:הקפאון בייבוא נכסי השקעה והעלייה המתונה בהשקעות

כלכלני "מיטב" עידכנו את תחזית הצמיחה במשק ל-2004 והעלו אותה מ- 3% ל- 3.5% עד 4%. "מיטב" פרסמה ב- 5 בנובמבר 2003 תחזית משקית ראשונית בה העריכו כי הצמיחה במשק בשנת 2004 תהיה בשיעור של 3%. ב"מיטב" מציינים כי באותה עת עמד קונצנזוס התחזיות על צמיחה בשיעור 1.5%.

שיפור תחזית הצמיחה למשק הישראלי נובע משורה של נתונים שהתפרסמו לאחרונה, המצביעים על כך שהתפנית שהחלה במשק באוגוסט ובספטמבר מתבססת ואף מתעצמת: עליית המדד המשולב זה 4 חודשים ברציפות. עלייה בצריכה הפרטית בשיעור 2% ב- 2003. גידול של 5% בפדיון בכרטיסי אשראי. גידול בהכנסות המדינה ממסים בחודשים האחרונים ובכלל זה בינואר. גידול ניכר בייצוא בחודשים האחרונים. עלייה במכירות הקימעונאיות בחצי השני של 2003 בשיעור שנתי של 4%.

מגמת הצמיחה תמשיך במקביל להמשך ההתאוששות הכלכלית בעולם וגידול בייצוא, יחד עם גידול של ממש בצריכה הפרטית, הובילו את מגמת השיפור הכלכלי. כמו כן, שיפור באקלים המדיני-בטחוני וצעדים משלימים בתחום הכלכלי עשויים להביא לצמיחה בקצה הגבוה של התחזית. נתוני הכנסות המדינה ממסים בחודשים האחרונים והתפתחות המדד המשולב לבחינת מצב המשק מצביעים בבירור על תפנית ממשית במשק. שיעור האינפלציה יסתכם בכ-2%-1.5%. לא צפוי שינוי של ממש בשיעור האבטלה ב-2004. בשוק הנדל"ן צפויה התאוששות קרובה בהיקף המכירות של דירות למגורים ועלייה מתונה במחירים בחצי השני של השנה. לבסוף, מדיניותו הכלכלית של נתניהו בהחלט ראויה למחמאות על אף מחירה הכואב מאוד בטווח הקצר.

מעבר לנתונים אלה ואחרים, גם סקרים שעניינם ציפיות, מלמדים על אופטימיות זהירה הן בקרב מקבלי החלטות מן המגזר העסקי והן בקרב הצרכנים. סקר בכירי התעשייה מטעם התאחדות התעשיינים מצביע על אופטימיות (מתונה), בעיקר בכל הקשור לגידול הצפוי בייצוא ב-2004, השקעות זרות והשקעות מקומיות. סקר אחר שנעשה ע"י "גלובס" מלמד על עלייה חדה במדד אמון הצרכנים.

עקב האכילס בתמונה חיובית זו, על פי כלכלני "מיטב" הוא הקפאון בייבוא נכסי השקעה, עלייה מתונה בלבד בהשקעות, העובדה שהצריכה הציבורית יורדת, כמובן, והשפל בענף הנדל"ן. אבל, ניתוח התמונה הכוללת והמורכבת מביא בכל זאת למסקנה שהמשק עבר את נקודת השפל שלו ושיש מקום לאופטימיות בכל הקשור לצמיחה בשנה הנוכחית.