המטבע האמריקני מתאושש 2% מהבוקר: האירו משיל 1.3% לרמה של 1.267 ד'

הדולר מטפס 1% ל-106.77 יאן; התאוששות הדולר נובעת מהתבטאויות גורמים בכירים שטענו כי עליית שערו של האירו והתנודתיות אינן רצויות

בשעות האחרונות מתחזק המטבע האמריקני במסחר מול שאר המטבעות העיקריים בעולם, לאחר שמוקדם יותר היום נקבע שיא לאירו שנסחר ברמה של 1.293 דולר. הדולר מטפס 1.04% לרמה של 106.77 יאן. האירו יורד 1.34% לרמה של 1.267 דולר. בכך למעשה הדולר השלים עלייה תוך יומית (מ-1.293 דולר לאירו לרמתו הנוכחית) של 1.95%.

התאוששות הדולר נובעת מהתבטאויות גורמים בכירים ורשמיים באירופה שטענו כי עליית שערו של האירו אינה רצויה. נציב הכלכלה והעניינים המוניטריים באיחוד האירופי, פדרו סולבס, אמר היום כי תנודתיות רבה בשערי המטבע האירופי 'אינה מתקבלת' ויש להימנע מתנודות חדות בשער של האירו. בנוסף, התחזקות הדולר בשווקים הבינ"ל נובעת מהכחשת הבנק המרכזי בסין לפירסומים כי בכוונתו להעריך מחדש את שערו של היואן המקומי.

ביחס ליאן, נהנה הדולר מחששות בשווקים בדבר התערבות עתידית של הבנק המרכזי היפני.

שיא כל הזמנים לאירו

האירו טיפס הבוקר (ד`) לשיא חדש לעומת הדולר בלונדון, בשל ספקולציות שהבנק האירופי המרכזי, הקובע את המדיניות המוניטרית במרחב האירו, לא ינקוט בצעדים לבלימת התחזקות האירו.

במסיבת עיתונאים בבריסל אמר חבר מועצת הנגידים של הבנק האירופי המרכזי, גי קדן, שעליה נוספת של האירו לא תהיה התפתחות רצויה. עם זאת, ציין קדן שלקובעי המדיניות המוניטרית בבנק אין "סף כאב" בהקשר זה.

לדברי כריס פורנס, אסטרטג מטבע בחברת המחקר הכלכלית הלונדונית 4Cast, "ייתכן שהשבוע יטפס באירו לרמה של 1.30 דולר לאירו. כשהאירו ייסחר ברמה של 1.30-1.35 דולר לאירו נתחיל לשמוע קולות זעקה רמים יותר מהבנק האירופי המרכזי".

בשעות הבוקר המוקדמות (ד`) נסחר האירו ברמה של 1.293 דולר לאירו בלונדון, לעומת 1.2842 דולר לאירו אתמול (ג`) בניו יורק. השיא הקודם שרשם האירו לעומת הדולר היה ב-12 בינואר, שבו נסחר ברמה של 1.2899 דולר לאירו. ב-12 החודשים האחרונים זינק האירו ב-20% לעומת הדולר.

דבריו של קדן פורסמו יום לאחר ששר האוצר הבלגי דידייה ריינדרס, אמר כי יתחיל לחשוש מהתחזקות האירו רק כאשר ייסחר האירו ברמה "גבוהה מאוד" מהרמה הנוכחית.

הביקוש לדולר בקרב המשקיעים ירד לאחר שהבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) החליט לא להעלות את הריבית בארה"ב, הניצבת כעת על 1%, הרמה הנמוכה ביותר בארבעים השנים האחרונות. הריבית במרחב האירו היא 2% 0 פי שתיים מהריבית בארה"ב. שלשום (ב`) אמר נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז`אן-קלוד טרישה, שרמת הריבית הנוכחית במרחב האירו "נאותה".

הבנק המרכזי של יפאן מכר היום (ד`) יאן כדי למנוע את התחזקותו בתגובה לנתוני התמ"ג המצוינים שפרסמה ממשלת יפאן לאוקטובר-דצמבר. ברבעון הרביעי של 2003 צמח התמ"ג היפאני ב-7% - הקצב המהיר ביותר ב-13 השנים האחרונות.

הבוקר (ד`) נסחר היאן ברמה של 105.60 יאן לדולר, לעומת 105.66 אתמול בניו יורק.