האיש שהבריא את תאגיד אבנר

נפטר חיים שטסל, יו"ר אבנר ולשעבר יו"ר הבורסה

יו"ר אבנר, חיים שטסל, נפטר אתמול (שבת) בגיל 69, לאחר מחלה קשה. שטסל היה מהאישים הבולטים במשק ובשוק ההון במשך 40 שנה. הלווייתו נערכה היום (א') בבית העלמין בנחלת יצחק.

שטסל למד כלכלה וסטטיסטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, ונמנה בשנות ה-50 על "נערי פטנקין". לאחר מכן למד מינהל עסקים במכון פונטבלו בצרפת. עם תום לימודיו הצטרף למשרד האוצר, וכיהן כסגן ראש אגף התקציבים. בשנות ה-70 היה שטסל הממונה על שוק ההון והחשב הכללי. במקביל, כיהן גם כיו"ר החברה לפיתוח מפעלי תיירות, והיה חבר בהנהלות הבנק לפיתוח התעשייה והבנק למלאכה.

ב-1977 פרש שטסל ממשרד האוצר, ומונה למנכ"ל החברה לישראל וליו"ר חברת צים. כן כיהן כסגן יו"ר בתי הזיקוק וכיו"ר שותפות הבניה אלרם (בבעלות בחלקים שווים של החברה לישראל וקבוצת אשטרום).

ב-1986 מונה שטסל ליו"ר הבורסה לניירות ערך, תפקיד שבו כיהן עד 1996. במקביל, עמד בראש ועדת מומחים לנושא הפנסיה, שהיתה קרויה על שמו. ועדה זו גיבשה עקרונות חשובים למבנה שוק הפנסיה.

בשנת 1992 מונה שטסל (במקביל לתפקידו בראשות הבורסה) ליו"ר תאגיד הביטוח אבנר. התאגיד צבר באותה עת גרעון של יותר ממיליארד שקל. שטסל הוביל מהלך של הבראת החברה, על ידי גביית פרמיה על חשבון הפסדי העבר ופעולות יעול מקיפות. לפני כחודשיים הודיעה אבנר, בדו"ח הרבעוני האחרון שלה, כי יתרת הגרעון ל-30 בספטמבר 1998 צומצמה ל-102 מיליון שקל בלבד.

שטסל כיהן גם במישרות ציבוריות, ובהן יו"ר הדירקטוריון של החברה לפיתוח קיסריה. הניח אישה, גילה, יו"ר אגודת שמע, שלוש בנות וארבעה נכדים