אמנסטי מפתיעה: "לישראל הזכות לגדר הפרדה ולהגנה על אזרחיה מפני התקפות טרור"

עם זאת מדגיש הארגון, כי הצרכים הלגיטימיים של ישראל אינם מצדיקים את מעבר תוואי הגדר בתוך השטחים הכבושים

"לישראל הזכות לגדר הפרדה ולהגן על אזרחיה מפני התקפות טרור", כך נכתב בדו"ח שפירסם ביום רביעי הארגון אמנסטי אינטרנשיונל, כפי שמדווחת סוכנות עתי"ם.

סוכנות עתי"ם מציינת, כי לקראת פתיחת דיוני בית המשפט הבינלאומי בהאג ב-23 בפברואר, בעקבות החלטת האסיפה הכללית של האו"ם מדצמבר 2003, בנושא בניית גדר ההפרדה ע"י מדינת ישראל בשטחי הגדה המערבית, פירסם הארגון הבינלאומי לשמירה על זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח, הבוחן את השלכות בניית הגדר הנוכחית על מדינת ישראל והאוכלוסייה הפלשתינית בשטחים.

אילן פלדמן, דובר אמנסטי בישראל, הבהיר כי הארגון חוזר ומדגיש גם בדו"ח הנוכחי, כי לישראל ישנה הזכות והחובה להגן על אזרחיה מפני פיגועים חוזרים ונשנים והתקפות שונות מצד פלשתינים, המגיעים מהשטחים הכבושים, לרבות ע"י הגבלת גישה לשטחה ובניית גדר הגנה או גדר הפרדה.

"עם זאת", ציין הדובר, "כל הפעולות ההגנתיות חייבות להיעשות בהתאם למשפט ההומניטארי הבינלאומי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי. על ישראל גם החובה להבטיח חופש תנועה, רמת חיים נאותה ואורח חיים נורמלי ככל האפשר לאוכלוסיה הפלשתינית בשטחים הכבושים, והתוואי הנוכחי של הגדר אינו עונה על תנאים אלה".

אמנסטי אינטרנשיונל טוען עוד בדו"ח, כי רוב רובו (כ-90%) של תוואי הגדר אינו עובר על הקו הירוק, המפריד בין ישראל לגדה המערבית, אלא נבנה על אדמה פלשתינית בתוך הגדה, מגדר ערים ועיירות פלשתיניות, מנתק ומפריד זו מזו אוכלוסיות ומשפחות שלמות, מנתק רבבות רבות של פלשתינים ממקורות פרנסתם, משירותי חינוך ובריאות ושירותים סוציאליים הכרחיים אחרים.

"הצרכים הלגיטימיים של ישראל לשמור על גבולותיה ולמנוע כניסה של מפגעים המאיימים על בטחון אזרחיה, אינם מצדיקים את מעבר תוואי הגדר בתוך השטחים הכבושים", ציין דובר אמנסטי בישראל והוסיף, כי "לבניית הגדר בתוך השטחים ישנן השלכות כלכליות וחברתיות קשות מנשוא על מאות אלפי פלשתינים. תוואי הגדר הנוכחי גורם למצור מתמשך והגבלות תנועה חסרות תקדים בתוך שטחי הגדה וגורם להפרה מסיבית של זכויות אדם בסיסיות כמו הזכות לאוכל, לשירותים רפואיים, לשירותי חינוך ולעבודה. על כן תוואי הגדר חייב לעמוד בתנאים של החוק הבינלאומי".

דו"ח אמנסטי גינה בחריפות את הפיגועים וניסיונות הפיגוע מצד הארגונים הפלשתיניים וקרא להפסקתם המיידית, וכן קרא הארגון לרשות הפלשתינית לעשות כל שלאל ידה למנוע יציאת מפגעים.

כן קורא הדו"ח למדינת ישראל ולממשלתה למלא אחר התחייבויותיה תחת החוק ההומניטארי הבינלאומי, להפסיק את בניית גדר ההפרדה בתוואי הנוכחי ולהגן על חיי האוכלוסייה הפלשתינית הנמצאת תחת אחריותה של ישראל ככוח כובש.