הכול נשאר במשפחה

הסיפור המשפחתי של טבע מתחיל עם חיים סלומון, בנו של יואל-משה סלומון, וסב-אמו של חיים הורביץ (שנקרא על-שמו). סלומון הקים ב-1901 בית-מסחר לתרופות בירושלים, יחד עם גיסו, משה (גוטל) לוין, ממאה שערים, שהתחתן עם אחותו של סלומון, ציפורה. השניים נכנסו לשותפות בירושלים, וב-1904 פתחו את סניף החברה בחיפה, בניהולו של לוין, שהפך גם ליו"ר הקהילה העברית בחיפה. ב-1913 צירפו לוין וסלומון שותף שלישי, יצחק אלשטיין, שאף נשא לאשה את אחייניתו של חיים סלומון, חנה. שמה של החברה שונה ל"ס.ל.א. - סלומון, לוין ואלשטיין בתי-מסחר רפואות". חברה זו משמשת עד היום כחברת השיווק של טבע.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה החרימו הטורקים את מלאי התחבושות והתרופות של ס.ל.א, אך עם כניסת הבריטים לארץ, ב-1917, החברה המשיכה לפעול. בין התרופות הפופולריות שלה היו כינין נגד קדחת, עלוקות חיות ואבקות נגד צרבת.

ב-1933, עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, ולאחר ששלטון המנדט אסר ייבוא מגרמניה, שהיתה שוק התרופות העיקרי באותה עת, נוצר צורך בפיתוח תעשייה מקומית. השותפים רכשו, יחד עם נחמן סלומון, בנו של חיים סלומון וסבו של חיים הורביץ, מגרש, ובנו עליו את מפעל התרופות אסיא מעבדות, שנחנך ב-1935. במקביל הוקמו בארץ מפעלי תרופות נוספים - טבע בירושלים, פיסן וצרי בתל-אביב. את שמו של צרי, אגב, המציא המשורר חיים נחמן ביאליק, תמורת 5 לירות, סכום נכבד באותה עת.

במהלך מלחמת העולם השנייה סיפקו המפעלים הישראליים את רוב תצרוכת התרופות לתושבי ארץ-ישראל, אך התקשו לצמוח. ב-1960 הזמינה ממשלת ישראל מומחה אמריקני לייעוץ לתעשיית התרופות, אשר המליץ על מיזוג פעילויות. בינתיים התחתנה בתו של נחמן, דליה סלומון, עם אלי הורביץ, קיבוצניק מוכשר. הורביץ החל את דרכו המזהירה בטבע בשטיפת מבחנות, אך זינק די מהר לעמדת-כוח מהותית, ואחרי כ-20 שנה גם הגיע לכס המנכ"ל.

בהובלתו, התמזגו ב-1964 אסיא וצורי, וב-1968 הן רכשו את גרעין השליטה בטבע תעשיות פרמצבטיות. ב-1976, כשהורביץ התמנה למנכ"ל, הוא מיזג את אסיא, צרי וטבע, לחברה אחת בשם טבע תעשיות פרמצבטיות. ב-1983 טבע נרשמה לנאסד"ק, הנפיקה, התרחבה מאוד והפכה לאחת מחברות הגנריקה המובילות בעולם (תרופה גנרית היא תרופה היוצאת לשוק לאחר פקיעת הפטנט לתרופה המקורית - האתית, ומחירה נמוך בהרבה). ב-2002, עת מלאו לו 70, נקט אלי הורביץ בצעד שתוכנן זמן רב קודם לכן - הוא הפך ליו"ר, ולמנכ"ל מונה ישראל מקוב.