האם הם בגדו?

"האם טננבוים בגד?" לפי שעה יש שאלה הרבה יותר רלבנטית: האם חברי ועדת השירותים החשאיים בגדו?

פרשת טננבוים היא "מהפרשות החמורות והמדאיגות ביותר בתולדות ישראל" - זה מה שאומרים חלק מחברי הכנסת היושבים בוועדת המשנה לשרותים החשאיים. יכול להיות שהם צודקים. זה עוד צריך להתברר, מכיוון שהחקירה בעניין זה עדיין לא הסתיימה. אבל ממה שכן ידוע בוודאות, אפשר כבר לקבוע חד-משמעית: הודעת חברי הכנסת על פרשת אלחנן טננבוים והתנהגותם, היא מהפרשות החמורות ביותר בתולדות ישראל בתחום זכויות האדם ואולי גם מבחינת האינטרסים הבטחוניים של המדינה.

יושבים חברי הכנסת ושומעים דיווח מאנשי השב"כ. לא דיווח מלא, כפי שאומרים ראשי השב"כ עצמם, אלא מעין דיווח ביניים על חקירה שעדיין מתנהלת. מה נאמר בדיווח? - שום דבר עובדתי. מה שמסרו אנשי השב"כ לחברי ועדת השירותים החשאיים, זה יותר השערות המבוססות על ראיות נסיבתיות כמו התנהגותו של טננבוים, סירובו למסור מידע כזה או אחר, העובדה שהוא אינו משתף פעולה, הכישלון שלו במכונת האמת.

הכל באמת מאוד מטריד ומחשיד, אבל בינתיים לא יותר מזה. גם על-פי חוקרי טננבוים, הם עדיין לא יודעים שום דבר לאשורו. בגלל זה הם עדיין לא סיימו את החקירה. אבל כל זה לא ממש משנה לחברי הכנסת. איך שנפתחו דלתות הוועדה, החלו חבריה בריצת אמוק אל העיתונאים והמיקרופונים כדי לדווח על הפרשה החמורה ביותר. מה שכמובן הוליד את הכותרת באחד העיתונים: "האם טננבוים בגד?" שאלה דמגוגית, כמובן, שהתשובה כבר מצויה בתוכה, למרות שעדיין אין שום ודאות לגבי מה באמת קרה.

לא זכורים הרבה מקרים בהם נרמסו זכויות אדם בישראל כפי שנרמסה זכותו של טננבוים להיות חף מכל פשע כל עוד לא הוכחה אשמתו. מה גם שאם קוראים בעיון את הדברים שחברי הכנסת מסרו לעיתונות, הרי שיכולים להיות הסברים מהסברים שונים, לאו דווקא מרשיעים, להתנהגותו של טננבוים. בכל מקרה ברור, כי בשלב הזה אין שום דבר המצדיק חריצת דין מכל סוג שהוא.

"האם טננבוים בגד?" לפי שעה יש שאלה הרבה יותר רלבנטית: האם חברי ועדת השירותים החשאיים בגדו? הוועדה הזאת הוקמה כדי שיובאו בפניה הנושאים הסודיים והרגישים ביותר, מבלי שיודלפו לתקשורת כפי שקרה בוועדת האם, ועדת החוץ והביטחון. כרגע לא ידוע אם טננבוים באמת בגד, אבל כן ידוע שחברי הוועדה בגדו בתפקידם ובייעודה של הוועדה, וזה יהיה נכון גם אם בסופו של דבר יתבררו החשדות נגד טננבוים כנכונים.