"טננבוים מכר את נשמתו לחיזבאללה ומידע שמסר הגיע לאיראן וסוריה"

נבדק חשד שטננבוים מסר לחיזבאללה מידע תמורת סכומי כסף גדולים; אפשרות שמכר עצמו לשבי

מההערכה המתגבשת אצל חוקריו של אלחנן טננבוים עולה חשד, כי "טננבוים מכר את נשמתו לארגון החיזבאללה" והסכים לקיים עם הארגון קשרים מודיעינים ולמסור מידע תמורת סכומי כסף גדולים. לאפשרות זו מצטרפת גם האפשרות שמכר את עצמו לשבי.

לחשדות אלה אין אימות משפטי, בינתיים, ויש לציין כי מדובר לעת עתה בחשדות בלבד כיוון שטננבוים מכחיש בחקירתו כל אפשרות שכך אכן נהג. אולם, בניגוד להכחשותיו הנמרצות, עומדות בדיקות הפוליגרף שלו שבהן הוא נמצא כי הוא אינו דובר אמת לפחות בחלק מטענותיו.

הסכנה העיקרית לנזק מנפילתו של טננבוים בשבי, או הסכמתו "ליפול בשבי" היא, כי "כל המידע הביטחוני אשר היה אצור במוחו הועבר לידי חיזבאללה ודרכו לארגוני הביון של מדינות העימות הקשות ביותר לישראל - איראן וסוריה".

לא ניתן לחשוף היכן שירת טננבוים במילואים, אולם יש להניח, כי כאל"מ בחיל התותחנים, הוא נחשף לתורות הלחימה ולאמצעי הלחימה של צה"ל.

ההערכות הן, כי ייתכן שטננבוים שהיה מקושר לקצינים אחרים בצה"ל בחיל התותחנים ומחוצה לו, ידע גם על אמצעים וסודות שאינם קשורים בהכרח לתפקידו ובתחום זה מייצר טננבוים חידה גדולה אף יותר, שכן איש אינו יודע לאיזה מידע נחשף בשנות שירותו הארוכות במילואים.

הסברה כי טננבוים שיתף פעולה מרצונו עם החיזבאללה מתחזקת לאור העובדות הרפואיות שהתבררו במהלך הבדיקות שעבר. בניגוד לשבויים אחרים של צה"ל בעבר, לא נראה כי טננבוים עבר עינויים פיזיים קשים. שיניו לא נעקרו כפי שהודלף לפני כמה חודשים בישראל וגם ציפורניו נראות שלמות ובמקומן, כך שעולה הסברה שבחקירות של טננבוים השתמשו אנשי החיזבאללה בטכניקות דיבוב אחרות. יתכן שמדובר בלחץ נפשי ופסיכולוגי רב שהופעל עליו, אך כאמור, הסברה המסתמנת היא שהוא מסר מידע מרצונו.

טננבוים ממשיך לדבוק בגרסה, לפיה הוא יצא להרפתקאה כדי להביא מידע על רון ארד ובצידה להרוויח כסף רב. במהלך שלושת השבועות של חקירתו הוא מסר כמה גרסאות סותרות, כך שעדיין גם לא ברור אם הגיע מרצונו החופשי, או שמא נחטף במדינה ערבית אחרת במפרץ הפרסי שאליה הגיע בדרכון מזוייף מאירופה.

בתוך כך, יו"ר ועדת השירותים החשאיים של הכנסת, ח"כ יובל שטייניץ, העריך, היום, כי הפצת השמועות, שהפכו את טננבוים ל"קדוש מעונה, שנעקרו כל שיניו ושמתעללים בו - פוגעת בחקירה".

בראיון לאתר האינטרנט YNET מתח שטייניץ ביקורת מרומזת על משפחתו של טננבוים: "המשפחה לא יודעת הכל ולא רוצה לדעת הכל. חשכו עיני כשראיתי את החשדות כלפיו".

להערכתו, "נסראללה נהנה מעיסקת השבויים ולפעמים צריך להודות שגם לצד השני יש הישגים".