הערכות באוצר: עד מאי יפורסם המכרז למתקן ההתפלה בחדרה

המתקן ייצר 100 מיליון מ"ק; חברת החשמל והמדינה קרובות להסכם בנוגע לשטח עליו הוא יוקם

על-פי הערכת משרד החשב הכללי, בתוך חודשיים עד שלושה חודשים (עד מאי 2004) תפרסם המדינה את המכרז להקמת מתקן ההתפלה בחדרה ליצור 100 מיליון מ"ק. כך נודע ל"גלובס". מתקן ההתפלה מתוכנן לשרת את מרכז הארץ, ובמקרה הצורך לספק מים גם לרשות הפלשתינית.

לקראת פרסום המכרז תתכנס בשבוע הבא (א') לראשונה ועדת המכרזים להקמת מתקן ההתפלה בחדרה, כדי לבדוק את עקרונות ההסכם בין המדינה וחברת החשמל באשר לשטח עליו מתוכנן המתקן. בוועדת המכרזים חברים אנשי האוצר ואנשי משרד התשתיות.

על-פי הערכות, חברת החשמל והמדינה קרובים מאוד להסכם לאחר כשנה של חילוקי דעות. המדינה דרשה מחברת חשמל לוותר על השטח לטובת הקמת המתקן, ללא תמורה וחברת החשמל סירבה.

החלטת הממשלה קבעה יעד להתפלת 300 מיליון מ"ק מים. עד כה פירסם האוצר שורה של מכרזים להתפלת מי ים, אך לפי שעה הוחל בהקמת מתקן התפלה אחד באשקלון, על-ידי חברת VID לייצור 100 מיליון מ"ק מים.

ארבעת מתקנים נוספים להתפלת 30 מיליון מ"ק כל אחד, טרם הוקמו. על-פי הערכות, קיים סיכוי להקמת מתקן אחד מתוך המתקנים הקטנים, להפקת 30 מיליון מ"ק בחוף פלמחים, על-ידי קונסורציום ויה מאריס. שאר המתקנים אינם מקודמים בשל סירובו של האוצר להיענות לדרישת החברות הזוכות במכרזים להגדיל את כמות המים המותפלים. ויה מאריס היא היחידה שאינה דורשת את הגדלת הכמות.

במשק המים אומרים שלמרות גשמי חורף 2003 ו-2004, קיים צורך דחוף להקים את מתקני ההתפלה בשל גירעון של מיליארד מ"ק, ובשל הציפיות להגברת הצריכה בשנים הקרובות בישראל וברשות הפלשתינית.