שמחון: נוה וכץ מטרפדים הקמת רשות לפיקוח מזון משיקולים פוליטיים

ח"כ שמחון וח"כ רשף חן הגישו הצעת חוק להקמת הרשות, שאמורה לרכז סמכויות הפיקוח, המפוזרות בין 17 רשויות

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון האשים היום (ג`) את שרי הבריאות והחקלאות דני נווה וישראל כץ שהם מטרפדים הקמתה של הרשות לפיקוח על המזון משיקולים פוליטיים. שמחון הניח יחד עם ח"כ רשף חן (שינוי) הצעת חוק להקמת הרשות שאמורה לרכז את סמכויות הפיקוח על המזון המפוזרות היום בין 17 רשויות שונות לרבות משרדי הבריאות, החקלאות, התמ"ת ואיכות הסביבה.

לאחר פרשת רמדיה הודיע השר הנווה כי יתמוך בהצעת החוק ואולם לאחרונה הוא סיכם עם השר כץ על הקמת מועצה מתאמת בין הגופים המקצועיים של שני המשרדים.

שמחון טוען כי המועצה אמורה להיות גוף לא פורמלי וחסר שיניים אשר תלוי ברצון הטוב של פקידי המשרדים לשתף פעולה.

"לצערי הרב החליטו נווה וכץ משיקולים פוליטיים לשמור בידם את סמכויות הפיקוח על המזון בשעה שטובת הציבור מחייבת הקמת רשות אחידה", אמר שמחון.

שמחון טוען כי פיזור הסמכויות בין הרשויות השונות כפי שקיים עד כה ועלול להימשך גם למרות קיומה של המועצה, גורם לחוסר בהירות, לכפל סמכויות, ולבזבוז משאבים. החמור מכל הוא לדבריו שנגרמים כשלים בפיקוח בהעדר פיקוח יעיל ומקיף על מגוון הפעילות שנעשות בשרשרת הייצור והשיווק של המזון.

שמחון אמר כי השטח נותר למעשה פרוץ בהעדר פיקוח יעיל ורשות המזון לפי הצעתו במידה שתקום אמורה להיות הגוף הסטטוטורי שימלא את החלל ויפעל תחת הפיקוח של מבקר המדינה. לפי הצעת החוק הרשות אמור להחזיק בסמכויות הפיקוח הרישוי והענישה וכן להבטיח את קיומה של תחרות הוגנת. היא תמנע גם הפצת מידע מטעה וזיופים. הגוף האחיד יאפשר פיקוח מתוך ראיה כולל וחשיבה ממוקדת ובאמצעותו ירוכזו הסמכויות והמשאבים ניתן לייעל את המערכת ולהפוך אותה למקצועית יותר.

שמחון מציין כי בחודשים האחרונים ארעו בישראל מספר פרשיות כתוצאה מהכשלונות מהפיקוח על המזון בהם פרשת רמדיה, איכות דגי הבריכות ודגי הים ורק אתמול פרשת הבשר המיושן שנדונה בוועדת הכלכלה עקב הפיקוח הלקוי על איכותו.

"זהו אבסורד שדווקא הפיקוח על המזון, מוצר הצריכה הבסיסי ביותר מפוזר בין רשויות רבות כשהדבר מסכן את בריאותם ואיכות חייהם של כלל אזרחי ישראל", אמר שמחון .