"הערכת הפנטגון שלישראל יש 82 ראשי נפץ גרעיניים - אינה בהכרח מדוייקת"

ד"ר אבנר כהן: חוסר הוודאות לגבי הכור בדימונה גורם לפערים הגדולים בהערכות כמות הנשק הגרעיני

ההערכה שלישראל 82 ראשי חץ גרעיניים, גם אם היא מיוחסת לסוכנות המודיעינית של משרד ההגנה האמריקנית (DIA), אינה בהכרח מדוייקת - אמר (ב`) לגלובס ד"ר אבנר כהן, מומחה לתפוצת נשק גרעיני וחוקר בכיר במכון ליחסים בינלאומיים וביטחוניים באוניברסיטת מרילנד.

ספר חדש, "מלחמותיו של ראמספלד", מאת רואן סקארבורו, כתב לענייני ביטחון בעיתון "וושינגטון טיימס", מצטט מסמך סודי של DIA, המזהיר, כי ב-20 השנים הבאות יגדל מספר המדינות שמחזיקות בנשק גרעיני. ברשות איראן יהיו 20 ראשי חץ גרעיניים. בארסנל של ישראל יהיו כ-80 יחידות גרעיניות ומאגר כלי הנשק הגרעיניים של סין יגדל מ-40 ל-220.

על-פי הדו"ח, בידי צפון קוריאה יש עתה שניים עד ארבעה כלי נשק גרעיניים, בעלי יכולת מוגבלת, אך גם מאגר של כלי נשק כימיים וביולוגיים.

"ההערכות לגבי גודל הארסנל הגרעיני הישראלי שהתפרסמו במרוצת השנים שונות במידה משמעותית עד כדי הבדלים של שני סדרי גודל, מפחות מ-100 ועד יותר מ-300 ראשי חץ גרעיניים", הדגיש כהן. הנחשב לאחד מבני-הסמכא הגדולים בעולם למכלול הנושאים הקשורים בהצטיידות הגרעינית של ישראל.

לדבריו, אין זו הפעם הראשונה שמתפרסם אומדן המעריך את מספר ראשי החץ הגרעיניים של ישראל בפחות מ-100. במחקר הפרויקט לתפוצה גרעינית, ביזמת מכון קארנגי, נאמר שלישראל יש חומר בקיע שיכול להספיק לייצור 98 עד 172 ראשי חץ גרעיניים.

הוא ציין, שלמרות גילוייו של מרדכי ואנונו ב"סאנדיי טיימס" הלונדוני, נותרו עדיין סימני שאלה רבים לגבי גודל הכור בדימונה, לגבי האופן שבו הפעילה ישראל את הכור לאורך השנים ומוסיפה להפעיל אותו כיום ולגבי אופן התכנון של כלי נשק גרעיניים בארסנל שלה בעבר ובהווה. אי הוודאויות האלה מסבירות את הפערים הגדולים בהערכות על גודל הארסנל הגרעיני של ישראל.

ד"ר כהן, שבעבר התעמת עם חלק מרשויות הביטחון בישראל, ובייחוד עם הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, יחיאל חורב, על רקע פרסום ספרו, "ישראל והפצצה", אמר, הדגיש, כי המשך מעצרו של ואנונו, לאחר ריצוי עונשו, לא יהיה מוצדק.

"האיש שילם על מעשיו וכל ניסיון נוסף להתעמר בו הוא בגדר של הפרת זכויות האזרח שלו", אמר כהן. "אין לו שום ידע חדש וגם אם דעותיו אינן מקובלות על ממשלת ישראל, יש לו זכות להשמיע אותן. ואנונו אינו פצצה מתקתקת והמשך מעצרו יהיה ראיית צל הרים כהרים".

ספר חדש של כהן, "הטאבו הישראלי האחרון", הוגש לצנזורה לפני כשבעה חודשים, אך טרם אושר. בניגוד ל"ישראל והפצצה", שנשא אופי היסטורי, הספר החדש יעסוק בביקורת על המצב הגרעיני של ישראל ועל מדיניות העמימות. ההערכות הן שהספר יעורר מחלוקת ציבורית גדולה בישראל.