רופרט מרדוק: חדשות המשפחה

מניית ניוז קורפ זינקה בשנה האחרונה בקרוב ל-50%. בעלי המניות של ענקית המדיה מוכנים ללכת בעיניים עצומות אחרי בעל-השליטה האגדי, רופרט מרדוק - אבל הסמכויות הנרחבות שהוא מעניק לשני בניו, לכלן וג'יימס, דווקא מדאיגות אותם. איך מחלקים אימפריה של 7 מיליארד דולר לשישה ילדים?

מדי אוקטובר, חוזר רופרט מרדוק למשך יום אחד לאדלייד, עיר ישנונית בפרובינציה של אוסטרליה, שבה, ב-1953, ירש עם מותו של אביו עיתון יומי קטן עם תפוצה של 75 אלף עותקים. האירוע הוא האסיפה השנתית של "ניוז קורפ", הביזנס שבנה מרדוק והפך לאימפריה עם שווי שוק של 75 מיליארד דולר, החולשת על תחנות טלוויזיה, סרטים ועיתונים המגיעים ל-400 מיליון איש בשתי האמריקות, באירופה, באסיה ובאוסטרליה.

מרדוק, 72, אמר לבעלי המניות כי אינו חוגג את שליטתו בת חצי-המאה בניוז קורפ. "אפילו לא ידעתי על זה עד שמישהו ציין בפניי את העובדה", אמר בטון לא רגשני ובמבטא אוסטרלי. "מה שבאמת מניע אותנו הוא ההזדמנויות הניצבות לפנינו לחצי-המאה הבאה".

מרדוק - מולטי-מיליארדר שבנה את עצמו בעצם ידיו, כשהוא שב אפילו מסיפה של פשיטת-רגל - אומר כי הוא עומד לגרוף רווחים נוספים משידורי ספורט, סרטים, ותוכניות מציאות ואחרות, שיועברו באמצעות לוויין לשלושה-רבעים מאוכלוסיית העולם: באפריל האחרון הוא הסכים לשלם 6.6 מיליארד דולר, במזומן ובמניות, תמורת השליטה ביוז אלקטרוניקס (Hughes), בעלת DirecTV, מפעילת הלוויין הגדולה בארצות-הברית, החולשת על 12 מיליון מנויים. העסקה, שב-19 בדצמבר קיבלה את אישור הרגולטורים, מעניקה לניוז קורפ כיסוי לווייני באירופה בעזרת הקבוצות בריטיש סקיי ברודקסטינג (BSkyB) הלונדונית וסקיי איטליה מרומא; באסיה, באמצעות סטאר גרופ; באוסטרליה, בעזרת פוקסטל מנג'מנט; ובאמריקה הלטינית באמצעות סקיי ברזיל ובאמצעות אינובה, מפעילת סקיי מקסיקו. באסיפה השנתית של ניוז קורפ תיאר מרדוק את רכישת DirecTV כ"חוליה החסרה בפלטפורמה לוויינית גלובלית".

מרדוק

ועדיין, משקיעים אומרים כי דעתם על ניוז קורפ תלויה בשאלה מי יירש את החברה: ביקורת חריפה נמתחה על מרדוק בשל החלטותיו למנות את בניו לתפקידים בכירים באימפריה: לכלן בן ה-32 מונה למשנה למנכ"ל ניוז קורפ, וג'יימס בן ה-31 מונה למנכ"ל BSkyB, ש-35.4% ממנה נמצאים בבעלות ניוז קורפ. "באמצעות הפיכת בניו למנהלי נכסי-מפתח בניוז קורפ, מרדוק פגע במניה", אומר אורי לנדסמן, אנליסט מפדרייטד אינבסטורז. "בסך-הכול, הייתי מעדיף שם אנשים בלי השם מרדוק. העובדה שמישהו אחר לא יהיה המנכ"ל היא אסון". להשקפה הזאת שותפים משקיעים רבים, אומר ניל צ'נוות', מחבר הספר "רופרט מרדוק: הסיפור הלא-מוכר על קוסם המדיה הגדול בעולם". "המשקיעים מאמינים באב, אבל לא בבנים", הוא אומר. "זה לא יעבוד ברגע שרופרט לא יהיה שם".

סטנדרד-אנד-פור מדרג את איגרות-החוב של ניוז קורפ בדירוג BBB - דירוג אחד מעל לרמת זבל. הת'ר גודצ'ילד, אנליסטית ב- S&P ניו-יורק, אומרת כי דירוג האג"ח משקף את החלטת ניוז קורפ להשתמש באג"ח כדי לממן את התרחבותה. "הדירוג שלהם היה יכול להיות גבוה יותר אם הם היו משתמשים במניות".

"החברה נראית חזקה מכפי שהיתה לפני חמש שנים", אומר אלכסנדר מורומקיו, אנליסט מחברת לומיס-סיילס. "מרדוק למד מהפרזות העבר". לניוז קורפ מצבת חובות של 8.55 מיליארד דולר, באג"ח ובהלוואות לטווח ארוך, ומזומן של 4.92 מיליארד דולר. אג"ח של החברה ב-9.25%, שמועד פירעונה הוא דצמבר 2016, עלתה ב-2003 בכ-13%, לקרוב ל-103 סנט לדולר, כך עולה מנתוני בלומברג.

מרדוק, שסירב להתראיין לכתבה זו, אמר כי עניין הירושה הוא "Non-Issue", משום שהוא כלל אינו מתכונן לפרוש מתפקידו. לידתן לא כבר של שתי בנותיו מאשתו השלישית, וונדי דאנג בת ה-36, דחתה את תוכניות הפרישה שלו "לנצח", כפי שאמר לכתבים. הוא התברך בגנים של אריכות ימים: למרות שאביו מת בגיל 67 מהתקף-לב, אחרי שסבל מסרטן הערמונית, מרדוק עצמו יכל לאותו סוג סרטן ב-2000; אמו, אליזבת, עדיין חיה ופעילה בגיל 94. בסרט תיעודי שהופק על-אודותיו ב-2002, שבו הוא נראה דוחק משקלות, מתאגרף עם מאמן אישי ורץ על החוף, מרדוק אומר כי הוא מקווה לחיות עד 120 - "אבל לפחות עד 100".

כולם היו בניו

מרדוק - מוצק, אפור שיער, בעל פני-אבן ולסת חזקה - חולש על אימפריה שבה השמש לעולם אינה שוקעת, מתוך שני מטוסי סילון - גולפסטרים 4 ובואינג 737, הכולל מתחם שינה וחדר ישיבות. הוא שוהה בעיקר בניו-יורק, עובד מתוך משרד פונקציונלי בקומה השמינית של מטה ניוז קורפ (והניו-יורק פוסט) בשדרה השישית במנהטן, וגר בדירת שלוש קומות בסוהו, לא הרחק מלכלן.

מאמציו לקדם את האינטרסים של משפחתו חוללו שתי מרידות בעלי מניות ב-2003: באסיפה השנתית של ניוז קורפ באוקטובר, אמר מרדוק כי התנגדות בעלי המניות המוסדיים האוסטרלים אילצה אותו לחזור בו מתוכניתו להעניק אופציות מניות לשישה בכירים, ביניהם לכלן וג'יימס. באסיפה השנתית של BSkyB חודש מאוחר יותר, משקיעים מוסדיים גדולים מבריטניה וארצות-הברית סימנו התנגדות למינויו של ג'יימס מרדוק למנכ"ל, בכך שהצביעו נגד בחירתו למועצת המנהלים. "התהליך כולו הציג חוסר-התחשבות מוחלט בשאר 64.6% מבעלי המניות", אמר דניאל סאמרפילד, שייצג באסיפת בעלי המניות את קרן הפנסיה של עובדי הציבור בקליפורניה (קרן הפנסיה הגדולה באמריקה), ואת Universities Superannuation Scheme, קרן הפנסיה השלישית בגודלה בבריטניה, באסיפת המניות של BSkyB. ההתנגדות לא מנעה מג'יימס להיבחר ברוב של 77 ל-23.

לכלן מרדוק, בדומה לאביו, הוא חסיד עיתונים פנאטי. בנאום ב-2002, אמר כי במשרדו בניו-יורק פוסט הוא מחזיק תמונה שלו מגיל שש, עומד ברציפי הטעינה הניו-יורקים, ומחזיק בידו עותק של הפוסט, לא הרבה אחרי שאביו רכש את העיתון. "הוא בחור נחמד, שעשה תפקיד סביר באוסטרליה", אומר עליו סטפן מיין, בעל מניות אוסטרלי פעיל שעבד תחת לכלן בסידני דיילי טלגראף. "הרושם הוא שיש לו אהבה עמוקה ומתמשכת לעיתונות, שאינה עומדת ביחס ישר לתפקיד שממלאת היום העיתונות בניוז קורפ".

העיתונים הם היום כסף קטן באימפריה של מרדוק. הם מהווים 16% בלבד מהכנסות ניוז קורפ, בהשוואה ליותר מ-70% שמזרימות חטיבות הטלוויזיה, הסרטים והטלוויזיה בכבלים. ברבעון האחרון היוו העיתונים 14% מרווחי החברה - בחלוקה שווה פחות או יותר בין פעילויות העיתונים בבריטניה ובאוסטרליה. הפוסט הניו-יורקי מפסיד כספים.

לדברי מרדוק, תוצאות סקיי ופוקס מוכיחות כי בניו מוכשרים היטב לתפקידם. "עד כה, הם מהווים הבטחה גדולה", אמר במסיבת עיתונאים באדלייד באוקטובר. "לכלן אחראי על חברות שהזרימו 60% מהרווח התפעולי של השנה שעברה. ג'יימס סיים עתה לטפל במצב הקשה ביותר שהיה לנו בחברה".

האחים אינם היורשים היחידים של מרדוק. מאשתו הראשונה, פטרישיה בוקר, דיילת לשעבר, שנפטרה ב-1998, יש למרדוק בת בשם פרודנס, 45, שבעלה, אליסטייר מק'לאוד, משמש דירקטור ניהולי בפעילות העיתונות המקומית באוסטרליה. אחרי גירושיו מפטרישיה, נשא רופרט את אנה טורב, כתבת טרייה באחד מעיתוניו, סידני דיילי מירור. נישואיהם מ-1967 הם שהביאו לעולם את לכלן, ג'יימס ואליזבת, 35, שנישאה ב-2001 למאת'יו פרויד, צאצא של זיגמונד ובכיר יחסי-ציבור בריטי. אליזבת שימשה כדירקטור תוכניות ב-BSkyB לפני שעזבה ב-2002 כדי להקים חברת הפקות משלה, המפיקה תוכניות טלוויזיה.

אנה, אשתו השנייה של רופרט, ישבה במועצת המנהלים של ניוז קורפ בין השנים 1990 ל-1998, השנה שבה התגרשו השניים. פרטי הסדר הגירושים נותרו חסויים. ב-1999 נשא רופרט את דנג הסינית, אז בת 32, עובדת לשעבר בסטאר TV, ששימשה כמתורגמנית אישית שלו במסעותיו לסין. דנג, המחזיקה בתואר שני מאוניברסיטת ייל, ישבה בשורה ראשונה באסיפת בעלי המניות של BSkyB בנובמבר, אולם היא אינה מחזיקה בתפקיד רשמי בחברה.

"אם מביאים בחשבון שיש כאן שישה ילדים משלוש נשים על-פני שני דורות - זו יכולה להיות בקלות אופרת סבון תאגידית מדהימה", אומר סטפן מיין. "יש כאן המון יורשים על הון הנאמד ב-7 מיליארד דולר. מה שהופך את המצב לעתיר סיבוכים פוטנציאליים".

מיליארד דולר ברווחים

מרדוק עונה בתגובה כי רווחי החברות מדברים בעד עצמם, וכי משקיעים שאינם מרוצים מהמצב יכולים למכור את מניותיהם. "אם אינך שבע-רצון, חפש משהו יותר טוב", אמר לאחד מבעלי המניות באסיפת ניוז קורפ. בשנה שהסתיימה ב-30 ביוני 2003 דיווחה ניוז קורפ על רווח שנתי של 1.05 מיליארד דולר על מכירות של 17.4 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד של 6.27 מיליארד דולר בשנה הקודמת. ברבעון שהסתים ב-30 בספטמבר, החברה רשמה רווח שזינק ל-422 מיליון דולר - יותר מפי שניים מ-162 מיליון דולר ברבעון המקביל, שנה קודם. ההפסד של 2002 - שיא לחברה אוסטרלית - משקף מחיקות בשווי 5.8 מיליארד דולר על נתח של 42% בג'מסטאר TV גייד, יצרנית מדריכי טלוויזיה אלקטרוניים הפועלת מפסדנה, קליפורניה.

BSkyB עשתה ב-2002 את הרווח השנתי הראשון שלה בארבע שנים - 331 מיליון דולר. ברבעון השלישי של 2003, רווחיה זינקו ל-152 מיליון דולר, בהשוואה לאפס ברבעון המקביל. פוקס אנטרטיינמנט גרופ, ש-81% ממנה נמצאים בבעלות ניוז קורפ, דיווחה על גידול של 35% ברווחיה ל-1.03 מיליארד דולר על מכירות של 11 מיליארד דולר בשנה שהסתיימה ביוני 2003, בהשוואה ל-644 מיליון דולר בשנה הקודמת. רווחיה ברבעון הראשון עלו ב-87% ל-401 מיליון דולר.

מניות החברות של מרדוק סיפקו ביצועים מעורבים. מתחילת 2003 ועד ה-11 בדצמבר, תעודות הפיקדון האמריקניות (שכל אחת מהן מקבילה לארבע מניות רגילות) עלו ב-30.9% ל-34.36 דולר, מ-26.25 דולר. הנתון הזה טוב מצמיחת מדד S&P (שעלה ב-21.8% באותה תקופה) ומצמיחת מניות ויאקום, המתחרה השולטת ב-CBS ובפארמונט פיקצ'רס. מניות ניוז קורפ בבורסה האוסטרלית ירדו ב-1 סנט ל-11.47 דולר אוסטרלי, בעוד שמדד S&P/ASX 200 עלה ב-6%.

פוקס אנטרטיינמט, החולשת על אולפני הסרטים "פוקס המאה ה-20" ורשתות הטלוויזיה של פוקס בארצות-הברית - פיגרה בשנה שהסתיימה ב-11 בדצמבר אחרי ביצועי מדד ה-S&P, ועלתה ב-8.7% ל-28.18 דולר, מ-25.93 דולר. גם בלונדון רשמה BSkyB ביצועים לא מזהירים, ועלתה רק ב-4.15% ל-665 פני מ-639 פני, בהשוואה לעלייה של 9.92% שרשם מדד הפוטסי 100. BSkyB היתה גם המניה שרשמה את הביצועים הרביעיים הגרועים ביותר במדד המדיה האירופית של בלומברג.

רכישת יוז - שתמורתה שילם מרדוק פרמיה של 22% על מחיר המניה - עשויה להוסיף לניוז קורפ תזרים מזומנים של כמיליארד דולר בשנה, אומר לארי האברטי, אנליסט בחברת סטייט-סטריט מבוסטון. האברטי מעריך כי מניית ניוז קורפ תעלה בכ-50% לפחות בשנתיים-שלוש הקרובות, מה שיוסיף 20 עד 25 מיליארד דולר לשווי השוק שלה, הנאמד כעת ב-40 מיליארד דולר. הוא מבסס את הערכותיו, בחלקן, על הרווחיות המתחזקת של BSkyB: "זה די ברור שהם רושמים הישגים".

האברטי מוסיף כי תשלום מחיר גבוה כדי להבטיח רכישת נכסים הוא חלק מאסטרטגיה שמרדוק יישם פעמים רבות במהלך הקריירה שלו. "יחסית לאנשים אחרים בתעשייה, הוא נוטה לחשוב במונחים של מחזורים ארוכים הרבה יותר", הוא אומר; "האופק שלו רחוק מזה של וול-סטריט".

האיש שאהב עיתונים

מרדוק יכול להרשות לעצמו לחשוב במונחים ארוכי-טווח משום שהוא שולט בחברות שלו למרות העובדה שהוא מחזיק בידיו רק נתח מיעוט ממניותיהן. חברת ההשקעות המשפחתית שלו, קרודן אינבסטמנטס, חולשת על 30% ממניות ההצבעה של ניוז קורפ ורק 17% מהיקף המניות הכולל. מה שהופך את מרדוק לבעל המניות השני בגודלו בחברה, אחרי ליברטי מדיה של המשקיע ג'ון מאלון, שמחזיקה בניוז קורפ נתח מניות של 18%. מניות ליברטי מדיה אינן מניות הצבעה.

מרדוק יכול לנקוט צעדים שעלולים לא להשתלם במשך שנים. ב-1985 הוא רכש את אולפני המאה ה-20 פוקס תמורת 675 מיליון דולר, ושש תחנות טלוויזיה של מטרומדיה תמורת 1.85 מיליארד דולר, באומרו כי ישתמש בהן כדי ליצור רשת טלוויזיה רביעית שתתחרה עם ABC, CBS ו-NBC. "אנשים חשבו שהוא יצא מדעתו", אומר לנדסמן מפדרייטד אינבסטורז. "זה היה הימור ענק".

פיטר צ'רנין, 52, מנהל התפעול של ניוז קורפ ומספר שתיים של מרדוק, אומר כי לבוס שלו אין שום בעיה ללכת על הימורים גדולים. "הוא ההוגה האסטרטגי הגדול ביותר בקהילת העסקים האמריקנית", אומר צ'רנין. "הוא מתעניין מאוד בעולם מסביבו. הוא לא סתם יושב שם ועוקב אחרי מה שעושה שוק המניות דקה אחר דקה".

ב-1985 המיר מרדוק את הדרכון האוסטרלי שלו באזרחות אמריקנית, צעד שפטר אותו ממגבלות של בעלות זרה על נכסי טלוויזיה אמריקניים. כיום, מדורגת פוקס שלישית מבין ארבע רשתות הטלוויזיה האמריקניות ושנייה בקרב הצופים הצעירים, בגילאי 18-49, הנחשבים לקהל הנחשק ביותר של המפרסמים. בארצות-הברית, פוקס ניוז מציגה שיעורי צפייה גבוהים משל CNN.

גם בשעה שבנה את אימפריית הסרטים והטלוויזיה בארצות-הברית ומשך אליו צופים עם תוכניות כמו "משפחת סימפסון" ו"תיקים באפילה", המשיך מרדוק להתענג על אהבתו הראשונה: עיתונים. ב-1986, בגיבוי ראש ממשלת בריטניה, מרגרט תאצ'ר, ניסה מרדוק - והצליח - לשבור את איגודי הדפוס החזקים של פליט סטריט בארבעה מבין העיתונים המפורסמים ביותר בבריטניה: הטבלואידים סאן וניוז אוף דה וורלד, ועיתוני הקצה העליון של השוק, טיימס וסאנדיי-טיימס, שרכש בין השנים 1968 ל-1981. חופשיים מפרקטיקות עבודה יקרות ומגבילות שהיקשו על מתחריו, פרחו עיתוני מרדוק - החולשים על נתח-שוק של 30% - והגבירו את רווחיותם.

ב-1987 חזר מרדוק הביתה לאוסטרליה כדי לרכוש את ההראלד והוויקלי טיימס, קבוצת העיתונים שאביו ניהל פעם. הרכישה העניקה לו 54% משוק עיתוני המטרופוליטן באוסטרליה.

ב-1989 הלך מרדוק על הימור הטלוויזיה השני שלו, כאשר השיק את "סקיי נטוורק" בבריטניה. מיד אחר-כך קמה למרדוק תחרות: "בריטיש סטלייט ברודקסטינג", קונסורציום מתחרה שכלל את פירסון, מו"ל הפייננשל טיימס. שתי חברות הסטרט-אפ נאבקו קשה כדי לשרוד. בתוך שנה הגיעה סקיי נטוורק להפסדים של 20 מיליון דולר לשבוע, נוכח חוסר רצונו של ציבור הצופים הבריטי לשלם תמורת הצפייה בתחנת הטלוויזיה, ומרדוק נאלץ למזג את הרשת עם יריבתה.

הרפתקה סינית

ב-1990, על רקע מיתון כלכלי גלובלי, התכווצות שוק הפרסום ומצוקת אשראי, מצא את עצמו מרדוק ניצב מול האפשרות כי ייאלץ לבקש מ-146 הבנקים הנושים שלו לפרוס חובות של 7.6 מיליארד דולר שצבר בעשרה מטבעות שונים. על-פי כותב הביוגרפיה שלו, וויליאם שואוקרוס, סירב אחד הבנקים, פיטסבורג נשיונל, לפרוס הלוואה של 10 מיליון דולר, באומרו כי בכוונתו להגיש את ניוז קורפ לכינוס נכסים. דובר קבוצת השירותים הפיננסיים של פיטסבורג נשיונל, בריאן גורק, אומר כיום כי "המדיניות שלנו אינה להגיב על יחסים קודמים או קיימים". לבסוף הסכים פיטסבורג נשיונל לפריסת התשלומים - "נאלצתי להתחנן", אמר מרדוק לשואוקרוס - וניוז קורפ ניצלה.

החוויה לא הרתיעה את מרדוק מכניסה לעסקות גדולות נוספות. ב-1993 הוא נפגש על היאכטה שלו עם ריצ'ארד לי, בנו בן ה-24 של לי קה-שינג, טייקון העסקים המפורסם ביותר בהונג-קונג. לי הצעיר השיק את "סטאר טלוויז'ן", שנהנתה מדריסת-רגל ב-53 מדינות, אולם בשל העובדה שחמשת ערוצי הרשת שידרו כמעט רק באנגלית, היו להם מעט מאוד צופים. כשהוא נמשך לפוטנציאל השוק הסיני, עם אוכלוסייה המונה 1.3 מיליארד נפש, סגר מרדוק עסקה זריזה שבמסגרתה רכש את נתח השליטה בסטאר, ושילם 871 מיליון דולר בשני תשלומים על הבעלות המלאה. מרדוק הניח שחלק הארי של הצמיחה הכלכלית בעולם עומד להגיע מאסיה, אומר צ'רנין. לדבריו, מרדוק בילה שם חודש או חודשיים כדי ללמוד על האזור, מה שדחף אותו להשקיע בסטאר.

בתחילה, נראה היה כי לי יצא מהעסקה כשידו על העליונה: במשך שבע השנים הראשונות בבעלות מרדוק הפסידה סטאר 100 מיליון דולר בשנה, אומר ויווק קוטו, אנליסט ממדיה פרטנרס אסיה, הפועלת מהונג-קונג. יתרה מזו: סין - המדינה שאליה שאף מרדוק להגיע יותר מהכול - אסרה על התקנת צלחות הלוויין של סטאר, בעקבות נאום שבו חזה כי טכנולוגיות הטלקומוניקציה החדשות יהפכו "לאיום חד-משמעי על משטרים טוטליטריים באשר הם".

באותה שנה הסיר מרדוק מסטאר את שירות החדשות של ה-BBC, שדיווחיה על המתרחש בכיכר טיאנאנמן הרגיז את ממשלת סין. הוא גם הפנה את משאביו להודו, המדינה המאוכלסת השנייה בגודלה בעולם אחרי סין, שמגבלות הפיקוח שבה היו נוקשות פחות. ב-2000 הוא החליף את היו"ר האקזקוטיבי גארת' צ'אנג, אמריקני ממוצא סיני, בבנו ג'יימס, שהציג להודים לראשונה את "מי רוצה להיות מיליונר?".

ג'יימס, שעזב את לימודיו באוניברסיטת הרווארד כדי לפתוח את לייבל ההיפ-הופ "רוקוס", חלש על המהפך של סטאר TV לפני שהצטרף ל-BSkyB. "ג'יימס בנה צוות ניהול סולידי", אומר ג'יימי דייוויס, בכיר לשעבר ב"פוקס ספורט" שמונה על-ידי ג'יימס לנשיא "סטאר צ'יינה". ג'יימס גם הציג ערוץ חדש מיוחד לצופים סינים צעירים, בשם "קסינג קונג" (וכן "סטארי סקיי"), שמשך אליו מפרסמים כטויוטה.

כאשר עזב ג'יימס כדי לקבל את הנהגת BSkyB, סטאר הציגה רווח תפעולי של 8 מיליון דולר על מכירות של 348 מיליון דולר, אומר קוטו. כיום, 40 ערוצי סטאר חולשים על 173 מיליון צופים ב-53 מדינות באסיה. בהודו, שאוכלוסייתה מונה מיליארד נפש, משדרת סטאר 48 מבין 50 התוכניות הנצפות ביותר, על-פי דירוג נילסן מדיה ריסרץ'.

גם בארצות-הברית הרחיב בינתיים מרדוק את מוטת השליטה שלו, תוך שהוא מפזר כספים ביד רחבה. בינואר 1994 הוא שילם 1.58 מיליארד דולר תמורת זכויות השידור של משחקי ליגת הפוטבול הארצית, כשהוא עוקף בתוך כך את CBS, ששילמה מיליארד דולר תמורת הזכויות בארבע השנים הקודמות. משחקי הפוטבול העניקו לפוקס יתרון חשוב בעיצוב לוח-המשדרים של שעות צפיית השיא בימי ראשון ונתנו לתחנות טלוויזיה קטנות רבות סיבה טובה לחבור לרשת. בתוך תשעה חודשים מיום חתימת ההסכם בדצמבר 1993, מספר תחנות-הטלוויזיה שחתמו על הסכם התקשרות עם פוקס עלה מ-140 ל-175, אומר לו ד'ארמיליו, דובר פוקס ספורטס.

בשנים האחרונות, פוקס הסתמכה באופן משמעותי על תוכניות מציאות, ז'אנר זול המתמקד באנשים אמיתיים במקום בשחקנים, ומהווה היום תחליף לדרמות ולקומדיות המסורתיות, שעלות הפקתן גבוהה יותר. פרק הסיום של "ג'ו מיליונר", תוכנית מציאות שבה התחרו מספר מועמדות על לבו של גבר המתחזה למיליונר, היתה התוכנית עם שיעורי הצפייה הגבוהים ביותר של פוקס בעונת השידורים 2002-2003. התוכנית השנייה בדירוג היתה פרק הסיום של תוכנית חיפוש הכישרונות "אמריקן איידול".

בנו הבכור של מרדוק, לכלן, בוגר אוניברסיטת פרינסטון, הוא האיש האחראי על קבוצת תחנות הטלוויזיה האמריקניות של פוקס אנטרטיינמנט, תחנות הטלוויזיה של פוקס ופעילות הדפוס בארצות-הברית, הכוללת את ההוצאה לאור הארפר-קולינס ואת העיתון המפסיד ניו-יורק פוסט.

בכפוף להסכם לשמונה שנים ובהיקף של 4.4 מיליארד דולר שנחתם ב-1998, מחזיקה פוקס בזכויות השידור של ה-NFL עד 2005. בנוסף, חתומה פוקס על חוזה לשש שנים בהיקף של 2.5 מיליארד דולר עם ליגת הבייסבול העליונה, שבמסגרתו תשדר עד 2006 את משחקי שבת אחר-הצהריים, את הפלייאוף, ואת סדרת הגמר (ה"וורלד סירייס"). באמצעות BSkyB מחזיק מרדוק בזכויות השידור של משחקי ליגת הכדורגל העליונה בבריטניה, ליגת הכדורגל הפופולרית ביותר בתחום הספורט הפופולרי ביותר בעולם. באמצעות סקיי איטליה - מונופול טלוויזיה-בתשלום שהוקם בשנה שעברה, כאשר מרדוק שילם 977 מיליון דולר, ומיזג את רשת סטרים בבעלותו עם יריבתה טלפיו - יש לניוז קורפ גם זכויות לשידור משחקי ליגת הכדורגל העליונה באיטליה ("סריה A"). משחקי ליגת הכדורגל האנגלית משודרים גם בשידור חי ברחבי אסיה בערוצי ESPN-סטאר-ספורטס, ש-50% מהם נמצאים בבעלות מרדוק.

שתי הזרועות של רופרט

נכון לעכשיו, מתכוון מרדוק להגדיל את הונו דרך רכישותיו האחרונות. DirecTV, שהפסידה 893 מיליון דולר בשנה שעברה על הכנסות של 8.9 מיליארד דולר, אמורה להציג רווחים, אומר לארי האברטי מסטייט-סטריט. מרדוק, שהפסיד 1.5 מיליארד דולר בכספי BSkyB בשל ההשקעה בפעילות הטלוויזיה-בתשלום של קירש הגרמנית, אמר באסיפת בעלי המניות של BSkyB כי הוא מקווה שסקיי איטליה, שהפסידה 117 מיליון דולר על מכירות של 264 מיליון דולר ברבעון השלישי ב-2003, תגיע לאיזון ב-2004.

אורי לנדסמן מפדרייטד אינבסטורז אומר כי לפוקס יש סיכוי גדול יותר לשמור על רצף הרווחים שלה משום שהיא פועלת משני עברי עסקי הטלוויזיה: תוכן והפצה. לעומתה, יריבתה ויאקום עסוקה בעיקר ביצירת תוכן, ואילו מתחרות אחרות כדוגמת קומקאסט, מפעילת הכבלים הגדולה באמריקה, ואקו-סטאר קומיוניקיישנס, מפיצת הלוויין השנייה בגודלה בארצות-הברית, מתמחות בהעברת תכנים לבתי הצופים. "מרדוק היה הראשון שהבין את החשיבות שבעירוב תכנים והפצה", אומר לנדסמן. מרדוק שולט גם בחברה, NDS גרופ מלונדון, המספקת טכנולוגיה המאפשרת לצופים להתחבר לשירותי טלוויזיה בתשלום באמצעות ממירים.

ב-2006 ובשנים הבאות יכולתה של ניוז קורפ לעקוף את יריבותיה תהיה תלויה בהצלחת סקיי איטליה וסטאר, אומר ריצ'ארד בילוטי, אנליסט ממורגן-סטנלי בניו-יורק. לסטאר יש עוד דרך ארוכה לפניה בטרם תזרים הכנסות כמו אלה של הקולגות מהמערב. ההכנסה הממוצעת למשתמש בסקיי איטליה מסתכמת ב-550 דולר בשנה. בפעילות סטאר בהודו עומד הסכום על 4 דולרים. בסין מסתכמת ההכנסה הממוצעת למשתמש בשנה ב-2 דולרים.

כמה משקיעים אומרים שהם מוכנים לחיות עם העדפת קרובי משפחה כל עוד ימשיך מרדוק להציג רווחים. "בואו נודה באמת, רופרט מרדוק עשה עבודה פנטסטית ב-BSkyB", אומר קולין מורטון, אנליסט ב-BWD רנסבורג מאנגליה. "אם הם יכולים להמשיך לנהל את העסק באותה יעילות שבה פעלו בשנים האחרונות, הכול יהיה בסדר".

וזה "אם" גדול. "הדעה שלי חצויה", אומר פטריק וולנברג מרובקו-גרופ ברוטרדם. "מרדוק עשה עבודה טובה יותר במונחי יצירת שווי בהשוואה למספר בכירי מדיה אחרים, אולם תמיד קיים הסיכון שהוא מעמיד את האינטרסים שלו מעל לאינטרסים של בעלי המניות". כל עוד תישאר שאלת הירושה ללא מענה, תמשיך מניית החברה לשקף את אי-הבהירות. *