הפיגוע בא"ת ארז מאיים על המשך השיתוף פעולה הישראלי-פלשתינאי באזור

הפיגוע הקודם בסמוך לארז ארע לפני כחודש וחצי וגרם 4 הרוגים ישראלים

בעלי מפעלי תעשייה ישראלים באזור התעשייה ארז שבצפון רצועת עזה, הביעו חשש כבד מהמשך הפעילות במודל זה של שיתוף פעולה תעשייתי ישראלי-פלשתיני, שעד כה נחשב כמודל המצליח והראוי לחיקוי. זאת, בעקבות הפיגוע הבוקר (ה) במעבר הסמוך לארז, בו נהרג ישראלי. לאחר הפיגוע נבדק חשד כי שני המחבלים קיבלו סיוע מעובדים פלשתינים. "המודל של ארז הוא מודל שנחשב מוצלח עד כה, של שיתוף פעולה כלכלי בין הפלשתינאים לישראלים", אמר לגלובס מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי.

"הוא נחשב מוצלח, דווקא בגלל שהוא מודל שונה מזה שהוקם בשטח עזה, של השקעות משותפות ישראליות-פלשתינאיות, בתוך שטח הרשות, ונאלץ להפסיק לפעול לאחר כמה חודשים בלבד, בגלל פרוץ האינתיפאדה. באזור התעשייה ארז יש כמה עשרות מפעלי תעשייה ישראלים וכמה אלפי עובדים פלשתינאים. משך שנים הוא פעל בצורה טובה והיה פעיל כמעט ללא הפסקות, גם בכל תקופת האינתיפאדה. האירועים האחרונים מפרים את שווי המשקל הביטחוני שהיה קיים שם עד כה".

עוד אמר בליזובסקי כי "תמיד היו בארז בדיקות קפדניות אבל תדירות הפיגועים שהיתה דלילה מאוד, מתחילה להשתנות. עד היום גם לא היו פועלים פלשתינים שלפי החשד הכניסו את המפגעים. אין ספק שזה מכניס את המערכת לחרדות".

למרות זאת, הוסיף בליזובסקי, "משיחות שקיימתי הבוקר עם בעלי מפעלי תעשייה בארז, אין בפיגוע היום כדי להביא לשינוי עמדות בכוון צמצום או הפסקת פעילותם. היתרונות במודל הזה רבים, הרצון להמשיך לפעול שם קיים, אבל עכשיו מבקשים בעלי המפעלים מהצבא, כלים ביטחוניים שיתנו פתרונות טובים יותר מהקיימים".

בין המפעלים באזור התעשייה ארז, מפעלי טקסטיל רבים ובהם מפעל תפירה עתיר עבודה של חברת יפית מודל שמפעלה המרכזי בבאר שבע, מפעלי מתכת, מוסכים ועוד. בפיגוע הבוקר, פתחו שני מחבלים באש לעבר קבוצת ישראלים, באזור התעשייה ארז. במהלך התקרית הבוקר השיבו החיילים המוצבים במקום אש, והרגו את המחבלים. מיד לאחר האירוע נסגר אזור התעשייה ארז, והפועלים שהיו בדרכם להיכנס לעבודה דרך טרמינל המעבר, הוחזרו לשטחים.

מפקד אוגדת עזה, תת אלוף גדי שמני, העריך כי המחבלים התכוונו לבצע פיגוע בשטח ישראל, או להמתין לפתיחת אזור התעשייה ואז לירות לעבר אזרחים או אוטובוסים שנכנסים למקום.

הפיגוע הקודם במחסום ארז התרחש לפני כחודש וחצי, ב-14 בינואר, אז התפוצצה מחבלת מתאבדת בטרמינל מעבר הנוסעים. בהתפוצצות נהרגו 4 ישראלים, 3 חיילים ואזרח. התקרית פתחה ויכוח במערכת הביטחון בנוגע למדיניות ההקלות שנוקט צה"ל במחסומים.