הביטוח הלאומי: סך ההונאות בקצבאות 138 מיליון שקל ולא מיליארדי שקלים

הבט"ל מגיב לדברי שטרית ומפרסם נתונים על הונאות וקובע, כי יש להגדיל יחידת החקירות במוסד

"ההונאה הגדולה", בהיקף של מיליארדי שקלים בקצבאות הביטוח הלאומי, ובקצבאות הנכות בפרט, אותה ביקש השר במשרד האוצר, מאיר שטרית לחשוף השבוע במסיבת עיתונאים מיוחדת, מסתכמת ב-138 מיליון שקל בלבד. כך מתברר מנתונים שפירסמו שר הרווחה, זבולון אורלב ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, ד"ר יגאל בן-שלום.

מתוך הכספים שהוצאו במעשי הונאה, 46 מיליון שקל הוחזרו כבר לכספות הביטוח הלאומי. כן הובהר, כי אילולא שטרית, הנתונים היו מתפרסמים במועד מאוחר יותר.

על פי הנתונים המתפרסמים, יחידת החקירות הארצית בביטוח הלאומי, שהוקמה בשנת 2003 ובה 32 חוקרים, חקרה בשנה שעברה 4,470 מקרים, בהם הועלה חשד למעשי הונאה מצד אזרחים.

ב-65% מהמקרים שנחקרו נחשפו בהם מעשי הונאה וניסיונות להוציא כספים במירמה מהביטוח הלאומי. 67% ממקרי ההונאה שנחשפו היו בתחום הבטחת הכנסה, והיתרה בדמי אבטלה, נכות ונפגעי עבודה.

עם זאת מודגש, כי רוב המקרים שנחקרו ביחידה הופנו אליה על רקע חשד מוקדם. רק בחלק מהמקרים מדובר בבחירה אקראית של תיקים, שאינה מדגם מייצג.

בן-שלום אמר, כי יש מקום לתגבר את מערך החקירות בביטוח הלאומי, משום שחוקרי המוסד מצוידים במיומנות הנדרשת לחקירות בתחום מערך הביטחון הסוציאלי.

"מדובר בחקירות המחייבות רגישות, ידע ונסיון רב. אסור לנו לשכוח שפעולת החקירות היא פעולת המשך לבדיקת הזכאות, ולכן לא ניתן לקיימה במקום אחר", אמר בן-שלום.

הנתונים, לפיהם התגלתה הונאה ב-65% ממקרי הקצבאות שנחקרו, הם "סחורה ישנה", שפורסמה כבר בשנה שעברה, ביוזמת המנכ"ל הקודם יוחנן שטסמן.

הנתונים היו אמורים להיחשף במסיבת עיתונאים מיוחדת של שטרית בתחילת השבוע, אך היא נדחתה שלוש פעמים ברציפות, בשל לוח זמנים צפוף.

הנתונים האלה עומדים במוקד המחלוקת בין אורלב לשטרית. אורלב מבקש להקים יחידת אכיפה מיוחדת של 80 חוקרים במשרדו, לצורך סגירת פרצות בנושא הקצבאות. לטענתו, צעד כזה יחסוך מיליארד שקל בשנה.

מנגד, השר שטרית רוצה למקם את יחידת האכיפה במשרד התמ"ת. מאחורי מהלך זה עומד ההגיון, שמשרד התמ"ת ערוך טוב יותר לנהל חקירות כגון אלו. מהלך זה גם משתלב במדיניות הכוללת של משרד האוצר להורדת המובטלים מקצבאות והחזרתם לעבודה.

אורלב מינה בעבר ועדה לגיבוש דרכים למניעת הונאות וקבלת קצבאות שלא כדין מן הביטוח הלאומי. הוועדה המליצה להגדיל ולחזק את יחידת החקירות הארצית של המוסד לביטוח לאומי.

ועדת המומחים כללה את ניצב בדימוס יוסי לוי, שהיה ראש אגף החקירות במשטרה; אברהם צרפתי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה והממונה על החקירות באגף; ומנחם ליבנה, לשעבר ראש אגף בשב"כ.