התמ"ת יוזם תוכנית לתיאגוד שווקים; ישודרגו שווקים בפריפריה ונודדים

המימון יהיה משותף לתמ"ת ולרשויות המקומיות * הראשונות: מגדל העמק, רמלה, עפולה ובאר שבע

משרד התמ"ת יוזם תוכנית לתיאגוד שווקים, באמצעותה יבוצע שידרוג משמעותי של שווקים בפריפריה ושווקים נודדים בין ערים, כולל פרויקטים של שווקים מקורים. המימון יעשה במשותף על-ידי התמ"ת והרשויות המקומיות אשר בתחומן פועלים השווקים. באמצעות התיאגוד יקבלו תאגידים של בעלי דוכנים בשווקים, הלוואות מקרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, למינוף ההשקעה בפיתוח השווקים.

מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, אמר ל"גלובס": "כדי לאפשר עמידה בתקציבי הפיתוח, נתחיל בארבע רשויות ראשונות, מגדל העמק, רמלה, עפולה ובאר שבע. הפרויקט ייעשה יחד עם הרשויות המקומיות, ויכלול בניית שווקים מקורים והשקעה בשווקים היומיים הנודדים. "במימון ישתתפו הרשויות המקומיות והתמ"ת, אך גם בעלי העסקים. תיאגוד השווקים מיועד ליצור פלטפורמה למימון, באמצעות הקרן לעסקים קטנים. בעלי העסקים בשווקים יבינו שההשקעה היא במקום תעסוקה קבוע, ולא כהצטרפות למקום על בסיס מזדמן".

לדברי דינור, "השווקים בארץ, משוק מחנה יהודה ועד שוק רמלה-לוד, מתנהלים היום ללא כל יד מכוונת. בכל מקום מרכזי באירופה חוויית שוק היא חוויה מאוד אסתטית וחשובה מסחרית ותיירותית. בישראל, הממשלה לא יצרה שום הכוונה בתחום זה".

לשאלת ההתערבות בהכוונת השוק אמר דינור: "לכאורה, השווקים הקיימים עונים על צרכים אבל זה לא טריוויאלי. בחלק מהשווקים היום לא נעים להסתובב. לא פעם יש בהם גם בעיות ביטחון, אבטחה וחנייה".

בתוכנית הנוכחית שווקים מרכזיים כמחנה יהודה והכרמל אינם על הפרק, אלא, כאמור, שווקים בפריפריה. "ברגע שניצור מסגרת לעידוד השווקים, הם יוכלו לקלוט עסקים ועובדים רבים נוספים, ולהרחיב פעילות העסקים הקיימים", אמר דינור. "המבחן המרכזי שלי היום הוא התרומה לתעסוקה".

עוד אמר דינור, "כמדינה, נמנענו עד היום מלהתערב בשווקים, למעט תוכנית 'עידוד 99', כשבנימין נתניהו היה ראש הממשלה. התוכנית נעשתה עם צמצום מענקי ההשקעות מ-38% ל-24%. במסגרת זאת, קיבל אז התמ"ס תקציב מאוד נדיב, של 300 מיליון שקל, לביצוע פרויקטים ברשויות.

"בתקציב זה הוקמו פרויקטים שונים, ממנחת מטוסים במצפה רמון ועד מרכז תקשוב בדימונה. בחלק מהמקומות התמ"ס אישר אז גם תקצוב שווקים, אך בצורה צנועה, כדי לא להכתיב לרשויות את סדר היום אלא להיענות לסדרי העדיפויות שלהם. היום, אנחנו הולכים למהלך של שידרוג השווקים, לצורך תרומה לאבטלה והשקעה בעסקים.