מבוי סתום בעסקת הגז הטבעי: צוות המו"מ של חברת החשמל חזר ממצרים בלי סיכומים

השיחות השבוע אמורות היו להיות מכריעות בשאלת מימוש ההסכם לרכישת הגז הטבעי ממצרים

נמשכים הקשיים בהוצאתה לפועל של עסקת הגז עם מצרים, לאחר ששלשום (ג') פורסם, כי גם חברי פרלמנט מצרים פועלים לפוצץ את העסקה: צוות המו"מ של חברת החשמל על פרויקט הגז הטבעי חזר השבוע ממצרים ללא סיכומים, לאחר סבב מו"מ נוסף, שאמור היה להיות מכריע.

המשא ומתן הוא לרכישת גז טבעי מצרי בהיקף של 2-1.5 מיליארד דולר ל-15 השנים הקרובות. הדיונים הם על דרישת מצרים והחברה הפועלת מטעמה, EMG (שבבעלות יוסי מימן וגורמים מצריים), לקבל מכתב אשראי מחברת החשמל על סכום של 300-200 מיליון דולר, המכסה את ההשקעה בצינור הגז המיועד לישראל.

דירקטוריון חברת החשמל לא אישר את הדרישה המצרית. לכן נדרש סבב מו"מ נוסף, כדי להגיע להסכמות. גם משרדי התשתיות והאוצר מתנגדים שחברת החשמל תיתן מכתב אשראי למצרים. בעקבות כך, עשויה חברת החשמל לדרוש מהממשלה היא שתיתן למצרים את הערבות.

נושא נוסף העומד על הפרק כרוך בכך שחברת החשמל לא נזקקת לכל הכמות שהיא אמורה לרכוש ממצרים, והיא מבקשת שהמדינה תתחייב בשמה לרכוש מחצית מהכמות עבור יצרנים פרטיים.

כמו כן, חברת החשמל מבקשת מהממשלה לבקש הבהרות לגבי המוכנות של צינור הגז היבשתי ב-2006, הצינור שאמור להוליך את הגז המצרי. בקרוב ייערך סבב מו"מ נוסף בין המצרים לחברת החשמל.